W sobotę 1 maja wrocławskie MPK otwiera, po trwającym od lipca ubiegłego roku remoncie, torowisko w ciągu ulicy Olszewskiego. Nowe tory biegną od byłej zajezdni Dąbie aż do pętli Biskupin.

Przypomnijmy, pod koniec lipca ubiegłego roku ruszył remont torowiska w ciągu ulicy Olszewskiego na Biskupinie. Jednak wkrótce po rozpoczęciu prac przedstawiciele MPK poinformowali, że czas remontu wydłuży się, a koszty wzrosną. Okazało się bowiem, że konieczne jest wprowadzenie zmian w projekcie.

Nowy projekt remontu trasy tramwajowej na Biskupie został zatwierdzony pod koniec listopada 2020 roku, a wykonawca wrócił wówczas na plac budowy. Informowano wtedy, że torowisko zostanie oddane mieszkańcom najpóźniej do 28 lutego 2021 roku.

Ten termin nie został jednak dotrzymany, bo – jak informował przewoźnik – prace spowolnił mróz, deszcz i duże opady śniegu, a wykonawca zwrócił się do MPK o przesunięcie terminu zakończenia prac.

Ostatecznie nowe tory zostaną oddane do użytku w sobotę 1 maja. Na trasy do pętli Biskupin wrócą tramwaje linii 1, 2, 4 i 10, które docelowo mają się tam poruszać z prędkością do 50 km/h. Przed remontem, z uwagi na zły stan torów, nie mogły jeździć tak szybko. 

Linia tramwajowa przetnie się z Aleją Wielkiej Wyspy

W ramach remontu powstało 3,5 kilometra nowego toru pojedynczego, a także nowa podbudowa torowiska na całej jego długości oraz nowa sieć trakcyjna i słupy trakcyjne. Całe torowisko wraz z pętlą zostało odwodnione, rozsunięto od siebie tory na całej długości torowiska, poprawiono przystanek „Biskupin”, na pętli zostanie również zainstalowana smarownica.

Wszystkie prace zostały wykonane tak, aby nie uszkodzić rosnących w pobliżu drzew oraz ich korzeni, co nadzorowali inspektorzy MPK Wrocław oraz niezależni dendrolodzy. Dodatkowym wyzwaniem była koordynacja robót prowadzonych przez przewoźnika z budową Alei Wielkiej Wyspy nadzorowaną przez inną miejską spółkę – Wrocławskie Inwestycje. Po jej stronie było zbudowanie przecięcia nowej drogi z linią tramwajową prowadzącą na Biskupin. Dobra współpraca obu miejskich podmiotów pozwoliła na skuteczne koordynowanie zadań – podkreślają przedstawiciele MPK.

Jak zaznaczają, dla spółki priorytetem było możliwie szybkie puszczenie ruchu po torowisku, przy jednoczesnym zachowaniu wyjątkowego drzewostanu.

Projekt torowiska pogodził wymogi techniczne z dobrem okolicznej przyrody. Wiąże się to jednak z koniecznością powtórnego podbicia całego torowiska i uzupełnienia tłucznia sześć miesięcy po zakończeniu robót budowlanych, co będzie się wiązać z jego okresowym zamknięciem. W tym momencie na terenie inwestycji trwać będą jeszcze prace wykończeniowe, ale nie wpływają one na bezpieczeństwo jeżdżących tramwajów – informuje przewoźnik.

Kolejne remonty ruszają

W MPK tłumaczą, że koniec jednego ważnego zadania oznacza początek kolejnych, wyczekiwanych przez mieszkańców remontów. Od soboty 1 maja zaczyna się wymiana rozjazdów tramwajowych na ulicy Piotra Skargi, w dwóch miejscach: od strony placu Dominikańskiego i na skrzyżowaniu z ulicą Teatralną.

Dobiega także końca remont torowiska przy ul. Złotoryjskiej, które połączy ul. Legnicką z powstającą trasą autobusowo-tramwajową na Nowy Dwór. Przewoźnik planuje też w tym roku remont torów na placu Jana Pawła II, ulicy Ruskiej i św. Mikołaja, wymianę rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego i Widok czy kontynuację prac nad zielonym torowiskiem w al. Hallera