W nocy z poniedziałku na wtorek na ulicy Świdnickiej, w okolicy przystanku MPK, zamontowane zostały wyspowe progi zwalniające. – Progi mają przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego poprzez ograniczanie prędkości jadących pojazdów – podkreślają urzędnicy.

Przypomnijmy, o tym, że na ulicy Świdnickiej pojawią się progi zwalniające, donosiliśmy już na początku lipca.

– Na posiedzeniu Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wszystkie podmioty, w tym policja czy straż miejska zaopiniowały pozytywnie budowę progów spowalniających na ulicy Świdnickiej – wyjaśniał Patryk Załęczny z biura prasowego wrocławskiego magistratu.

Montaż wyspowych progów zwalniających na odcinku od ulicy Piłsudskiego do ulicy Podwale zaplanowano w nocy z 16 na 17 sierpnia. To rozwiązanie pojawiło się na jezdni w kierunku południowym, czyli w stronę ulicy Powstańców Śląskich – w okolicy przystanku autobusowego “Arkady (Capitol)”, tuż za placem Kościuszki.

Przypomnijmy, że dla poprawy bezpieczeństwa ruchu, pod koniec sierpnia ubiegłego roku na ulicy Świdnickiej wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/h. Jak podkreślają urzędnicy, ograniczenie prędkości jest „ponadnormatywnie” oznakowane, m.in. uzupełnione o piktogramy na jezdni – tak, aby nikt nie miał wątpliwości w kwestii dopuszczalnej prędkości w tym rejonie.

Niestety obserwujemy znaczne przekraczanie prędkości przez kierowców na niektórych odcinkach ul. Świdnickiej i brak skuteczności egzekwowania przepisów w tym zakresie przez policję – dodaje Andrzej Brzoza z Wydziału Inżynierii Miejskiej w magistracie.

Dlatego też, jak tłumaczy ZDiUM, aby ograniczyć prawdopodobieństwo wystąpienia tego typu zdarzeń, do czasu wdrożenia docelowych rozwiązań, zdecydowano się na montaż kompletu wyspowych progów zwalniających, które wymuszą na kierowcach przestrzeganie wyniesionej w terenie prędkości.

Dzięki odpowiednim wymiarom i lokalizacji tego urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (na wysokości Arkad, przed przystankiem komunikacji zbiorowej), zapewniony zostanie rowerzystom swobodny przejazd w tym rejonie przy jednoczesnym ograniczeniu prędkości samochodów. Progi wyspowe nie będą stanowiły przeszkody dla pojazdów komunikacji zbiorowej – zapewniają przedstawiciele Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

Co z przystankami wiedeńskimi na Świdnickiej?

Przypomnijmy także, od dłuższego czasu magistrat zapowiada budowę przystanków wiedeńskich na ulicy Świdnickiej – w tej sprawie kilka lat temu miasto przeprowadziło konsultacje społeczne i przygotowało projekt całego przedsięwzięcia.

Stworzenie przystanków wiedeńskich na ulicy Świdnickiej (Renoma i Arkady) było też tematem, który poruszono podczas panelu obywatelskiego. Za realizacją tej inwestycji w 2021 roku opowiedziało się 80% panelistów, co oznacza, że rekomendacja jest dla władz miasta wiążąca. Jednak, jak informowaliśmy w grudniu ubiegłego roku, urzędnicy rekomendację przyjęli, ale z zastrzeżeniem dotyczącym terminu realizacji inwestycji.

Umowa na projekt przystanków wiedeńskich na ul. Świdnickiej jest w trakcie opracowania. Jednak nie zapominajmy, że realizacja projektu jest ściśle uzależniona od zakończenia intensywnych prac torowych, które toczą się w ramach TORYwolucji – wyjaśnia Patryk Załęczny.

Również w wywiadzie dla naszego magazynu Tomasz Stefanicki, zastępca dyrektora Biura Zrównoważonej Mobilności we wrocławskim magistracie, tłumaczył, że inwestycja została odłożona ze względu na znaczenie ulicy Świdnickiej na mapie linii tramwajowych Wrocławia i obecną skalę inwestycji w torowiska.

Zdjęcie główne: Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta