Magistrat wstrzymał prace nad budową linii tramwajowej na Ołtaszyn. Urzędnicy tłumaczą, że muszą poczekać do rozstrzygnięć tematów kolejowych. – Realizacja tego zadania wymaga, podobnie jak w przypadku Jagodna, rozstrzygnięcia, jak przeciąć tramwajem linię kolejową – podkreślają.

Budowa linii tramwajowej na Ołtaszyn zapowiadana jest od kilku lat. Zgodnie z zaprezentowanym w 2016 roku Wrocławskim Programem Tramwajowym, trasa od Parku Południowego do Ołtaszyna powinna zostać zrealizowana do 2022 roku. Obietnicę budowy tej linii złożył również wrocławianom – w trakcie kampanii wyborczej – prezydent Jacek Sutryk.

Zbudujemy nowe trasy tramwajowe na: Nowy Dwór, Popowice, Swojczyce, Ołtaszyn, Jagodno, Muchobór Wielki, Maślice i Bartoszowice. Znacznie poprawimy dostępność komunikacyjną Psiego Pola. Przeprowadzimy audyt torowisk i niezwłocznie wykonamy naprawę wszystkich stwierdzonych usterek. Przebudujemy kolejną część torowisk tak, by mogły po nich jeździć autobusy, motocykle i pojazdy uprzywilejowane. Wybudujemy nowoczesną zajezdnię tramwajową – wyliczał Sutryk.

Z kolei w przeprowadzonym w ubiegłym roku panelu obywatelskim tramwaj na Ołtaszyn poparło 92% uczestników, a 88% panelistów opowiedziało się także za wydłużeniem tej linii tramwajowej aż do Wysokiej. Dodajmy, że takie rozwiązanie zapowiadano już w 2018 roku, gdy ówczesny prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz i wójt Kobierzyc Ryszard Pacholik podpisali porozumienie w tej sprawie.

Teraz jednak sytuacja się zmieniła. Kilka dni temu prezydent Jacek Sutryk na swoim profilu na Facebooku napisał, że miasto na razie nie projektuje i nie buduje tej linii z powodów finansowych i uwarunkowań technicznych.

Miasto czeka na rozwiązanie tematów kolejowych

O szczegóły tej decyzji zapytaliśmy w magistracie.

Realizacja tego zadania wymaga, podobnie jak w przypadku Jagodna, rozstrzygnięcia, jak przeciąć tramwajem linię kolejową 285 – póki co jesteśmy w rozmowach i procesie z PKP dla projektu tramwaju na Jagodno. W trakcie opracowania przez PKP PLK jest także „Studium wykonalności dla wrocławskiego węzła kolejowego”, którego termin zakończenia przewidziany jest na kwiecień 2023 roku. To opracowanie powinno rozstrzygnąć m.in. o rozwiązaniach w przypadku kolizji trasy kolejowej i tramwajowej, z jakimi mamy do czynienia we Wrocławiu – tłumaczy nam Patryk Załęczny z biura prasowego urzędu miejskiego.

Dodatkowo, jak wyjaśnia urzędnik, dla tej decyzji istotne jest to, jakie rozstrzygnięcia zapadną w związku z linią kolejową 285, zgłoszoną przez marszałka Dolnego Śląska do odbudowy drugiego toru.

A to oznacza, że jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, to skrzyżowanie kolei i tramwaju możemy rozpatrywać już tylko jako dwupoziomowe – czyli kolej na wiadukcie, a tramwaj w poziomie ulicy. W tym kontekście nie możemy procedować dalej tematu tramwaju na Ołtaszyn. Musimy poczekać do rozstrzygnięć tematów kolejowych – wyjaśnia Patryk Załęczny.

8 wariantów trasy

Magistrat przypomina, że dla tramwaju na Ołtaszyn w 2017 roku zostały przeprowadzone konsultacje społeczne w zakresie wyboru wariantu jej przebiegu. Konsultacjom społecznym poddane zostało 8 wariantów przebiegu trasy tramwajowej.

Po zakończeniu konsultacji oraz przeanalizowaniu sugestii mieszkańców zgłaszanych w czasie spotkań, do dalszych analiz wytypowano 3 warianty, przy czym 2 z nich zostały zmodyfikowane w stosunku do przebiegów przedstawionych do konsultacji, a modyfikacja ta nastąpiła zgodnie z sugestiami mieszkańców. W dalszych krokach wykonano opracowanie techniczne pn. Analiza skrzyżowań trasy tramwajowej na Ołtaszyn z infrastrukturą kolejową, a także inwentaryzację dendrologiczną. Dalsze prace nad tym tematem nie zostały kontynuowane, ponieważ pojawił się temat rozmów PKP z projektem tramwaju na Jagodno. Mamy nadzieję, że rozstrzygnięcia dla Jagodna będą otwarciem dla tematu tramwaju na Ołtaszyn – zaznacza Patryk Załęczny.

Z kolei wydłużenie trasy tramwajowej do Wysokiej, jak tłumaczy urzędnik, związane jest silnie z budową wschodniej obwodnicy Wrocławia na odcinku od ulicy Buforowej do alei Karkonoskiej. Obecnie trwają prace projektowe.

Służby Marszałka deklarują ich zakończenie do końca bieżącego roku. A realizacja tego odcinka ma się zakończyć do 2028 roku. Myślenie więc o przedłużeniu trasy tramwajowej w kierunku Wysokiej wymaga w pierwszej kolejności nie tylko wyboru optymalnego rozwiązania dla trasy tramwajowej na Ołtaszyn, ale także zakończenia procesu inwestycji drogi wojewódzkiej – dodaje Załęczny.