Linie tramwajowe m.in. na Swojczyce, Muchobór Wielki czy Jagodno, 120 nowych tramwajów i 220 nowych autobusów, 250 km wyremontowanych ulic czy 100 km nowych dróg rowerowych – to tylko część wyborczych obietnic Jacka Sutryka. Czas pokaże, ile z tych zapowiedzi zostanie wcielonych w życie.

Nikt ci tyle nie da, ile polityk w kampanii obieca – mówi popularne przysłowie. My sprawdzamy, co wrocławianom, jeśli chodzi o komunikację i transport, obiecał nowy prezydent naszego miasta.

– Nasz Wrocław będzie miastem szybkiego i wygodnego transportu publicznego. Udrożnienie wrocławskiego układu transportowego i usprawnienie komunikacji publicznej to moje priorytety inwestycyjne. Osiągniemy założony we Wrocławskiej Polityce Mobilności wskaźnik udziału transportu niesamochodowego na poziomie do 65% – mówił w swoim przemówieniu programowym Jacek Sutryk.

Sutryk nie był pod tym względem wyjątkiem, bo niemal wszyscy kandydaci na prezydenta Wrocławia deklarowali, że ich priorytetem jest poprawa komunikacji miejskiej i transportu w stolicy Dolnego Śląska. Jednak w przeciwieństwie do swoich rywali, nowy prezydent będzie miał szansę, by te zapowiedzi wcielić w życie.

Nowe linie tramwajowe i autobusowe

Jacek Sutryk zapowiedział m.in. zakup 120 nowych niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów i 220 nowych autobusów. A także realizację Wrocławskiego Programu Tramwajowego.

– Zbudujemy nowe trasy tramwajowe na: Nowy Dwór, Popowice, Swojczyce, Ołtaszyn, Jagodno, Muchobór Wielki, Maślice i Bartoszowice. Znacznie poprawimy dostępność komunikacyjną Psiego Pola. Przeprowadzimy audyt torowisk i niezwłocznie wykonamy naprawę wszystkich stwierdzonych usterek. Przebudujemy kolejną część torowisk tak, by mogły po nich jeździć autobusy, motocykle i pojazdy uprzywilejowane. Wybudujemy nowoczesną zajezdnię tramwajową – wyliczał Sutryk.

Uruchomiona ma zostać także autobusowa linia okólna, łącząca osiedla Wrocławia.

– Wraz z mieszkańcami i ekspertami przeanalizujemy różne warianty przebiegu tej linii, lokalizacji przystanków oraz zagospodarowania ich otoczenia. Wzmocnimy ją siecią mniejszych, międzyosiedlowych linii – m.in. na Wielkiej Wyspie, na Grabiszynku, na Psim Polu i na Partynicach. Stworzymy pierwszą linią autobusową, obsługiwaną przez tabor w pełni elektryczny – tłumaczył prezydent elekt Wrocławia.

Budowa dróg i remonty ulic

Jacek Sutryk obiecał remont co najmniej 250 km wrocławskich ulic. W pierwszej kolejności: Powstańców Śląskich, Gajowickiej, Zaporoskiej, Tęczowej i Szpitalnej, Kamiennej, Pomorskiej, Komandorskiej, Zielińskiego, Nowowiejskiej, Słowiańskiej, Kościuszki, Poznańskiej.

– Przy okazji tych prac wyremontowanych zostanie 61 tysięcy metrów kwadratowych chodników i ścieżek osiedlowych. Każda z takich inwestycji będzie projektowana z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami – podkreślał Sutryk.

Nowy prezydent Wrocławia zapowiedział też budowę nowych połączeń drogowych: Alei Wielkiej Wyspy, północnego odcinka Obwodnicy Śródmiejskiej (od Żmigrodzkiej do Sobieskiego), obwodnicy Psiego Pola (czyli ul. Nowolitewskiej), a także ulicy łączącej Jagodno z Wojszycami.

– Rozpoczniemy prace nad tzw. Trasą Czeską, czyli obwodnicą Oporowa z rejonu FAT do Osi Inkubacji – mówił Sutryk.

W planach jest też stopniowe przekształcanie rejonu Dworca Świebodzkiego w ważny węzeł komunikacji publicznej.

– Połączymy ul. Tęczową z Góralską, a w dłuższej perspektywie także Szpitalną z pl. Strzegomskim – w ten sposób udrożnimy rejon Dworca Świebodzkiego i wówczas nadamy tam pierwszeństwo komunikacji publicznej – wyjaśniał następca Rafała Dutkiewicza.

Ścieżki rowerowe, kładki dla pieszych i trasy spacerowe

Kolejna z obietnic wyborczych to budowa 100 kilometrów nowych ścieżek rowerowych, spinając je w spójny system.

– Stale też będziemy inwestowali w te już istniejące. Na program rowerowy przeznaczymy w dalszym ciągu ok. 30 milionów złotych rocznie. Chcemy, aby Wrocław był za 5 lat najbardziej rowerowym miastem w Polsce i osiągnął, podobnie jak Berlin, poziom 15% mieszkańców korzystających na co dzień z tego środka lokomocji – wyliczał Jacek Sutryk.

Sutryk obiecał także, że dopilnuje rewitalizacji Promenady Krzyckiej, czyli malowniczego, zielonego szlaku wzdłuż nasypu na Krzykach (zwanego Traktem Hugo Richtera).

– Przedłużymy ją w obu kierunkach, przekształcając w pieszo-rowerową obwodnicę centrum Wrocławia – zapowiedział.

Mają powstać także nowe kładki pieszo-rowerowe: Pasterska – Świętochowskiego; przy Śluzie Opatowickiej; Kuźniki – stadion – brakujące połączenie wzdłuż Ślęzy; Maślice-Rędzin; w Parku Millenijnym – połączenie dwóch części parku; nad ujściem Widawy. A między obszarem wałów nadodrzańskich a Parkiem Wschodnim mają zostać zbudowane łączniki rowerowe.

– Odnowimy trasy piesze i miejsca spacerowe pomiędzy osiedlami. Na ten cel wydamy blisko 13 milionów złotych – mówił prezydent elekt.

Woda i elektromobilność

Jacek Sutryk obiecał także stworzenie przyjaznej infrastruktury dla użytkowników wody.

– Rzeka też powinna być przestrzenią rekreacyjną dla wrocławian. Otworzymy Marinę dedykowaną miłośnikom pływania. Uruchomimy tramwaj wodny. Stworzymy infrastrukturę dla taksówek rzecznych. Stworzymy rekreacyjne pętle kajakowe na Niskich Łąkach i wokół Wielkiej Wyspy. Stworzymy nowe przystanie kajakowe, żeglarskie, motorowodne. Będziemy wspierali działania na rzecz rozwoju żeglarstwa we Wrocławiu – wyliczał.

Z kolei w ramach promocji elektromobilności, mają powstać miejsca parkingowe dedykowane samochodom elektrycznym.

– We Wrocławiu mamy 13 punktów Park & Ride, zainwestujemy w 40. kolejnych, którymi – wraz ze sprawną komunikacją miejską – będziemy przekonywać kierowców do omijania centrum miasta, tym samym udrożniając wrocławskie ulice. Te zaś chcemy zazielenić, wracając do projektu zielonych tętnic miasta – dodawał Sutryk.

Pełna lista deklaracji Jacka Sutryka

‒ Kupię 220 nowoczesnych, ekologicznych i klimatyzowanych autobusów oraz 120 niskopodłogowych
tramwajów.

‒ Osiągnę założony we Wrocławskiej Polityce Mobilności wskaźnik udziału transportu niesamochodowego
w całym transporcie: 65 proc. Zwiększę udział miejskich autobusów i tramwajów – z 31 proc. do 40 proc.

‒ Zrealizuję Wrocławski Program Tramwajowy. Zbuduję nowe trasy tramwajowe na: Nowy Dwór, Popowice, Swojczyce, Ołtaszyn, Jagodno, Muchobór Wielki, Maślice i Bartoszowice. Znacznie poprawię dostępność komunikacyjną Psiego Pola.

‒ Wraz z Marszałkiem Województwa będę zabiegał o środki zewnętrzne na budowę Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej.

‒ Uruchomię autobusową linię okólną łączącą osiedla Wrocławia. Wraz z mieszkańcami i ekspertami chcę przeanalizować różne warianty przebiegu tej linii, lokalizacji przystanków oraz zagospodarowania ich otoczenia. Wzmocnię ją siecią mniejszych, międzyosiedlowych linii – m.in. na Wielkiej Wyspie, na Grabiszynku, na Psim Polu i na Partynicach.

‒ Wprowadzanie autobusów elektrycznych rozpocznę od linii pospiesznych. Z czasem linie te będą obsługiwane wyłącznie przez takie właśnie pojazdy.

‒ Bezzwłocznie naprawię wszystkie główne usterki na torowiskach tramwajowych.

‒ Przebuduję kolejną część torowisk tak, by mogły po nich jeździć autobusy, taksówki, motocykle, karetki pogotowia i wozy bojowe straży pożarnej.

‒ Będę współpracować z Marszałkiem Województwa, by zwiększyć wykorzystanie sieci kolejowej na potrzeby sprawnego poruszania się po Wrocławiu – np. na Psie Pole czy Brochów.

‒ We współpracy z uczelniami wprowadzę zachęty, by studenci chętniej korzystali z komunikacji miejskiej kosztem własnych aut.

‒ Zbuduję nowe połączenia drogowe: Aleję Wielkiej Wyspy, z mostem łączącym Krzyki z Biskupinem i Sępolnem; północny odcinek Obwodnicy Śródmiejskiej – od Żmigrodzkiej do Sobieskiego; obwodnicę Psiego Pola (Nowolitewską); ulicę łączącą Jagodno z Wojszycami. Rozpocznę prace nad tzw. Trasą Czeską (obwodnica Oporowa z rejonu FAT do Osi Inkubacji). Będę wspierał stopniowe przekształcanie rejonu Dworca Świebodzkiego w ważny węzeł komunikacji publicznej. Połączę Tęczową z Góralską, (a w przyszłości Szpitalną z pl. Strzegomskim) – w ten sposób odkorkuję rejon Dworca Świebodzkiego i dam pierwszeństwo komunikacji publicznej.

‒ Wyremontuję co najmniej 250 km wrocławskich ulic, w pierwszej kolejności: Powstańców Śląskich, Gajowicką, Zaporoską, Tęczową i Szpitalną, Kamienną, Pomorską, Komandorską, Zielińskiego, Nowowiejską, Słowiańską, Kościuszki, Poznańską. Przy okazji tych prac wyremontowanych zostanie 61 tysięcy metrów kwadratowych chodników i ścieżek osiedlowych. Każda z takich inwestycji będzie projektowana z uwzględnieniem
potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

‒ Wybuduję 100 kilometrów nowych ścieżek rowerowych spinając je w spójny system. Stale też będę inwestował w te już istniejące.

‒ Wraz z Marszałkiem Województwa dokończę budowę Wschodniej Obwodnicy Wrocławia.

‒ Zaproponuję koncepcję nowego portu miejskiego.

‒ Nie będę wprowadzał utrudnień dla kierowców, bez jednoczesnej alternatywy w postaci usprawnienia komunikacji publicznej. Skupię się na likwidacji zbędnych utrudnień dla kierowców, powodujących korki. Tam gdzie to zasadne będę upłynniać ruch wprowadzając „zieloną falę”.

‒ Zbuduję już rozpoczętą sieć parkingów „Parkuj i Jedź”. Po wybudowaniu 13 parkingów w 11 lokalizacjach w 2018 r., zrealizuję 40 kolejnych takich obiektów. Będę tworzył nowe miejsca parkingowe na osiedlach, w tym parkingi wielopoziomowe – zawsze w sąsiedztwie przystanków transportu publicznego. Będę tworzył parkingi dla motocykli
i skuterów.

‒ Będę wspierał elektromobilność.