Będąca w opłakanym stanie ulica Pomorska w końcu doczeka się przebudowy. Do przetargu na tę inwestycję, która obejmie także zachodnią część placu Staszica, stanęło sześciu zainteresowanych.

Przetarg na przebudowę ulicy Pomorskiej od ulicy Dubois do placu Staszica oraz zachodniej części tego placu do wiaduktu kolejowego przy ulicy Reymonta ruszył na początku lutego, a w piątek 18 marca otwarto oferty.

Do postępowania stanęło sześciu zainteresowanych, którzy zaproponowali ceny od niespełna 66,5 do ponad 107 mln złotych, a założony przez magistrat budżet na to zadanie to 93,5 mln złotych. To oznacza, że cztery oferty są poniżej kwoty, którą planuje przeznaczyć miasto.

Do przebudowy pójdzie ponad kilometr jezdni i torowiska tramwajowego.

Wybudujemy ponad 2,1 km nowych dróg rowerowych, ponad 6,2 km chodników. Powstaną nowe przystanki wiedeńskie na wysokości pl. Staszica. Wybudujemy nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe (powstaną m.in. na wysokości ul. Wąskiej czy Biskupa Tomasza Pierwszego). Nasadzimy zieleń. Przebudujemy kompleksowo sieci podziemne m.in. energetyczną, gazową, wodno-kanalizacyjną. Przy dawnej stacji kolejki wąskotorowej zachowamy fragment torowiska – zapowiada prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Zwycięzca przetargu będzie miał 20 miesięcy na zrealizowanie zadania. Przypomnijmy, że ta inwestycja otrzymała blisko 90 mln złotych dofinansowania w ramach rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.

Potrzebny był konsensus

O planowanej przebudowie ulicy Pomorskiej informowaliśmy w styczniu 2021 roku. Jak tłumaczyli nam wówczas urzędnicy, projektowanie tej inwestycji obejmie znacznie większy zakres niż pierwotnie zakładano.

Oznacza to, że projektant zajmuje się kompleksowo przebudową nie tylko układu drogowego i torowego, ale również infrastruktury podziemnej. I dodatkowo nie dotyczy to tylko ulicy Pomorskiej, ale również dużego fragmentu placu Staszica – od wiaduktu na ul. Reymonta do ul. Pomorskiej. Ten odcinek jest w najgorszym stanie. Wiele osób myśli, że to ulica Pomorska, bo to jej naturalne przedłużenie, a to już teren placu – wyjaśniał Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

Wiosną ubiegłego roku cała inwestycja stanęła pod znakiem zapytania, bo kwestią sporną między magistratem a Dolnośląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków okazała się nawierzchnia przebudowanej ulicy. Udało się jednak osiągnąć w tej sprawie konsensus. Zgodnie z ustaleniami z konserwatorem zabytków, jezdnia i drogi rowerowe będą z masy bitumicznej. 

Z kolei od jesieni 2021 roku trwa już przebudowa pierwszego fragmentu ulicy Pomorskiej – od mostu Pomorskiego do ulicy Cybulskiego.

Zdjęcie główne: Grzegorz Kilian/Wrocławskie Inwestycje