Linia tramwajowa na Popowice i trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór to dwie kluczowe inwestycje komunikacyjne, zaplanowane we Wrocławiu na najbliższe lata. Właśnie ruszyły przetargi na ich realizację. Oba przedsięwzięcia mają być gotowe w 2020 roku.

Spółka Wrocławskie Inwestycje w ostatnich dniach ogłosiła przetargi na realizację dwóch najważniejszych inwestycji transportowych najbliższych lat. Chodzi o linię tramwajową na Popowice i trasę autobusowo-tramwajową na Nowy Dwór.

O konieczności jak najszybszej budowy obu tras mówił już jesienią zeszłego roku Patryk Wild, były prezes MPK, a obecnie radny Dolnego Śląska i członek rady programowej Bezpartyjnego Wrocławia. Wild tłumaczył, że dziś cała masowo zabudowywana zachodnia część Wrocławia tramwajowo „wisi” na ulicy Legnickiej.

– Z jednej strony mamy kwestię praktycznie wyczerpanej przepustowości w szczycie, a z drugiej – każdy wypadek czy wykolejenie w tym miejscu odcina i wyłącza z kursowania tramwaje 1/3 wrocławskich linii – wyjaśniał Patryk Wild.

Jak podkreślał, to patologiczna sytuacja.

– I dlatego obie zachodnie inwestycje, czyli Popowicka/Długa i Strzegomska/Robotnicza, są absolutnymi priorytetami wrocławskiego transportu zbiorowego, jako odpowiedź na już istniejący i stale zwiększający się popyt – wyjaśniał Wild.

Przypomnijmy, że pierwszy przetarg na budowę trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Długiej, Starogroblowej i Popowickiej urzędnicy unieważnili. Jako powód wskazywano fakt, że oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

– Rozmawiamy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o wydłużeniu terminów dla dofinansowywanych projektów, czyli tramwaju na Popowice i Nowy Dwór, bo sztywne terminy bardzo zawyżają nam ceny ofert – tłumaczył nam Marek Szempliński, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji.

Zgodnie z nowym ogłoszeniem przetargowym, termin zakończenia budowy trasy tramwajowej przez Popowice to 30 września 2020 roku.

Trasa tramwajowa na Popowice

mat. inwestora

Z Kępy Mieszczańskiej na Popowice

Nowa trasa tramwajowa ma liczyć 3,8 kilometra. Rozpocznie się na skrzyżowaniu ulicy Jagiełły i Dmowskiego, pobiegnie przez most Dmowskiego, ulicę Długą, Starogroblową i Popowicką aż do skrzyżowania z Milenijną i Pilczycką. Do wiaduktu kolejowego przy Długiej torowisko zostanie poprowadzone między jezdniami, za nim będzie przebiegało po północnej stronie drogi.

– Największe wyzwania tego projektu to przebudowa wiaduktu kolejowego przy ulicy Długiej (wiadukt na Starogroblowej już jest przygotowany pod nową inwestycję) oraz budowa na Długiej zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowego – tłumaczył Sławomir Kanik, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

W ramach tego zadania ramach powstanie 9 nowych przystanków i dwa zintegrowane węzły przesiadkowe pomiędzy tramwajem i koleją: w rejonie przecięcia trasy z linią kolejową nr 143, czyli projektowany przystanek Wrocław-Szczepin oraz z linią kolejową nr 271 – istniejący przystanek Wrocław-Popowice.

– Będą to węzły przesiadkowe dla osób, które do miasta dojeżdżają koleją z Trzebnicy, Jelcza, Wojnowa, Psiego Pola. Tuż pod peronami kolei pasażerowie będą mogli się przesiąść do tramwaju lub autobusu – zapowiadają w magistracie.

Dopełnieniem tej inwestycji będzie budowa zielonych torowisk oraz wydzielonych tras pieszych i rowerowych.

Z centrum na Nowy Dwór

W sobotę 21 kwietnia ogłoszono także przetarg na budowę trasy autobusowo-tramwajowej, która połączy centrum Wrocławia z Nowym Dworem. Jej całkowita długość wyniesie 6,8 kilometra.

Przetarg podzielono na dwie części. Pierwsza dotyczy budowy tzw. TAT na odcinku od placu Orląt Lwowskich do skrzyżowania ulicy Strzegomskiej z Rogowską. A druga zaprojektowania i wybudowania trasy w ciągu ulicy Rogowskiej – na odcinku od skrzyżowania z ulicą Strzegomską do pętli przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór.

Marek Żabiński, zastępca dyrektora Departamentu Zrównoważonego Rozwoju w magistracie, wyjaśniał kilka miesięcy temu, że nowa trasa zapewni mieszkańcom osiedla Nowy Dwór wygodny i sprawny dojazd do centrum miasta.

– Z Nowego Dworu będą kursować dwie linie tramwajowe po wydzielonej trasie. Dzięki temu przejazd do centrum niezależnie od godziny zajmie mniej niż 20 minut. Przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór powstanie węzeł przesiadkowy wraz z parkingiem, który umożliwi pasażerom oraz kierowcom różnych środków transportu przesiadkę na nową linię tramwajową – tłumaczył Żabiński.

Na całej trasie powstanie 15 par przystanków, w większości w lokalizacjach zbliżonych do obecnych przystanków autobusowych. Ponadto, trasa będzie wyposażona w drogę rowerową, a tam gdzie ich nie ma, powstaną nowe chodniki i dojścia piesze do przystanków.

Z kolei Sławomir Kanik z Wrocławskich Inwestycji podkreślał, że nowa trasa oznacza nie tylko rozbudowę miejskiej sieci tramwajowej, ale także pozwoli autobusom na ominięcie korków dzięki kursom po wydzielonej jezdni.

– Największym wyzwaniem w tym przypadku jest budowa nowego wiaduktu nad linią kolejową przed zbiegiem ulicy Robotniczej i Strzegomskiej – dodaje Kanik.

Przypomnijmy, że to przedsięwzięcie, podobnie jak trasa tramwajowa na Popowice, również zostanie dofinansowane ze środków unijnych. Trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór ma być gotowa do 30 września 2020 roku.