Urzędnicy właśnie unieważnili przetarg na budowę trasy tramwajowej przez Popowice. Wkrótce ma zostać ogłoszone nowe postępowanie. A to oznacza, że start całej inwestycji opóźni się.

Przypomnijmy, na początku lutego, urzędnicy otworzyli oferty w przetargu na budowę trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Długiej, Starogroblowej i Popowickiej.

Okazało się, że do postępowania stanęło czterech zainteresowanych, a oferty opiewały na kwoty od ponad 237,8 mln złotych do powyżej 303,5 mln złotych. Magistrat na sfinansowanie tego zamówienia zamierzał łącznie (czyli wraz z pieniędzmi, które przekaże PKP PLK oraz partycypujący w przedsięwzięciu deweloperzy) przeznaczyć nieco ponad 182,1 mln złotych. A to oznacza, że najtańsza oferta przekraczała budżet inwestycji o ponad 55 mln złotych.

Przez kilka tygodni ważyły się losy tego przetargu. Teraz zapadła decyzja o jego unieważnieniu i rozpisaniu nowego postępowania. Jako powód urzędnicy wskazują właśnie fakt, że oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

– Oferta z najniższą ceną, złożona przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor wynosi 237 815 826,70 zł, natomiast kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi 182 135 434,95 zł brutto – wylicza spółka Wrocławskie Inwestycje.

Jak mówi nam Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji, nowy przetarg zostanie ogłoszony niezwłocznie.

– To nie znaczy, że stanie się to dziś czy jutro. Rozmawiamy z CUPT-em (Centrum Unijnych Projektów Transportowych – przyp. red.) o wydłużeniu terminów dla dofinansowywanych projektów, czyli tramwaju na Popowice i Nowy Dwór, bo sztywne terminy bardzo zawyżają nam ceny ofert. Ale w ciągu kilku tygodni ogłosimy nowe postępowanie – tłumaczy Szempliński.

Dodajmy, że jeszcze w listopadzie zeszłego roku przedstawiciele inwestora zapowiadali, że podpisanie umowy z wykonawcą inwestycji powinno nastąpić na początku 2018 roku.

– Rozpoczęcie prac planujemy na pierwszy kwartał 2018 roku, a zakończenie – na koniec 2019 roku. Od 2020 zaczną tam kursować tramwaje – mówił wówczas Sławomir Kanik, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

Dziś wiadomo już, że start całego przedsięwzięcia opóźni się o kilka miesięcy.

Trasa tramwajowa na Popowice

mat. inwestora

Prawie 4 kilometry nowych torów

Nowa trasa tramwajowa ma liczyć 3,8 kilometra. Rozpocznie się na skrzyżowaniu ulicy Jagiełły i Dmowskiego, pobiegnie przez most Dmowskiego, ulicę Długą, Starogroblową i Popowicką aż do skrzyżowania z Milenijną i Pilczycką. Do wiaduktu kolejowego przy Długiej torowisko zostanie poprowadzone między jezdniami, za nim będzie przebiegało po północnej stronie drogi.

– Największe wyzwania tego projektu to przebudowa wiaduktu kolejowego przy ulicy Długiej (wiadukt na Starogroblowej już jest przygotowany pod nową inwestycję) oraz budowa na Długiej zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowego – tłumaczy Sławomir Kanik.

W ramach tego zadania ramach powstanie 9 nowych przystanków i dwa zintegrowane węzły przesiadkowe pomiędzy tramwajem i koleją: w rejonie przecięcia trasy z linią kolejową nr 143, czyli projektowany przystanek Wrocław-Szczepin oraz z linią kolejową nr 271 – istniejący przystanek Wrocław-Popowice.

– Będą to węzły przesiadkowe dla osób, które do miasta dojeżdżają koleją z Trzebnicy, Jelcza, Wojnowa, Psiego Pola. Tuż pod peronami kolei pasażerowie będą mogli się przesiąść do tramwaju lub autobusu – zapowiadają w magistracie.

Dopełnieniem tej inwestycji będzie budowa zielonych torowisk oraz wydzielonych tras pieszych i rowerowych. Tramwaje powinny zacząć kursować nową trasą w 2020 roku.

Wkrótce przetarg na tramwaj na Nowy Dwór

Niedługo powinien zostać ogłoszony także przetarg na budowę trasy autobusowo-tramwajowej, która połączy centrum Wrocławia z Nowym Dworem.

Dobiega końca przygotowywanie dokumentacji projektowej dla tego przedsięwzięcia, a zgodnie z zaprezentowanym niedawno przez spółkę Wrocławskie Inwestycje planem postępowań o udzielenie zamówień publicznych, postępowanie na roboty budowlane ma zostać ogłoszone w pierwszej połowie 2018 roku.

Trasa autobusowo-tramwajowa (tzw. TAT) rozpocznie się na placu Orląt Lwowskich, a zakończy przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór. Jej całkowita długość wyniesie 6,8 kilometra.

Marek Żabiński, zastępca dyrektora Departamentu Zrównoważonego Rozwoju w magistracie, wyjaśnia, że nowa trasa zapewni mieszkańcom osiedla Nowy Dwór wygodny i sprawny dojazd do centrum miasta.

– Z Nowego Dworu będą kursować dwie linie tramwajowe po wydzielonej trasie. Dzięki temu przejazd do centrum niezależnie od godziny zajmie mniej niż 20 minut. Przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór powstanie węzeł przesiadkowy wraz z parkingiem, który umożliwi pasażerom oraz kierowcom różnych środków transportu przesiadkę na nową linię tramwajową – tłumaczy Żabiński.

Na całej trasie powstanie 15 par przystanków, w większości w lokalizacjach zbliżonych do obecnych przystanków autobusowych. Ponadto, trasa będzie wyposażona w drogę rowerową, a tam gdzie ich nie ma, powstaną nowe chodniki i dojścia piesze do przystanków.

Z kolei Sławomir Kanik z Wrocławskich Inwestycji podkreśla, że nowa trasa oznacza nie tylko rozbudowę miejskiej sieci tramwajowej, ale także pozwoli autobusom na ominięcie korków dzięki kursom po wydzielonej jezdni.

– Największym wyzwaniem w tym przypadku jest budowa nowego wiaduktu nad linią kolejową przed zbiegiem ulicy Robotniczej i Strzegomskiej – dodaje Kanik.

Uruchomienie trasy, zgodnie z obecnym harmonogramem inwestycji, planowane jest na pierwszą połowę 2020 roku. Inwestycja szacowana jest na 199 mln 550 tys. złotych. Przypomnijmy, że to przedsięwzięcie również zostanie dofinansowane ze środków unijnych.

Trasa tramwaju na Nowy Dwór