Najprawdopodobniej w 2021 roku pojedziemy pociągiem z Wrocławia, przez Kobierzyce, do Sobótki. Nieczynny dziś odcinek linii kolejowej przejdzie bowiem rewitalizację, a Koleje Dolnośląskie właśnie ogłosiły przetarg na zakup pojazdów do obsługi tej trasy.
O planach rewitalizacji linii kolejowej nr 285 z Wrocławia Głównego, przez Sobótkę, do Świdnicy, którą już od kilkunastu lat nie jeżdżą pociągi pasażerskie, mówi się od dłuższego czasu. W styczniu 2017 roku władze Dolnego Śląska podpisały z PKP PLK umowę na to przedsięwzięcie (wcześniej podpisano podobny kontrakt na rewitalizację linii Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce).
Rewitalizacja linii ma zapewnić większą dostępność mieszkańcom do rynku pracy w sąsiednich miejscowościach (w tym specjalnej strefy ekonomicznej w Kobierzycach), a także wpłynąć na zmniejszenie ruchu samochodowego. I tym samym na zmniejszenie emisji spalin i poprawę stanu środowiska naturalnego.
W ramach całego przedsięwzięcia mają powstać nowe przystanki (w tym 5 we Wrocławiu). Prace obejmą też poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych oraz roboty związane z poprawą stanu obiektów inżynieryjnych (mostów i wiaduktów). Połączenie Wrocław – Sobótka będzie modernizowane przez PKP PLK dzięki środkom unijnym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
– Rewitalizacja trasy kolejowej z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy potrwa do grudnia 2020 roku. Obecnie kończy się opracowywanie studium wykonalności dla tej inwestycji. W październiku planowane jest ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy tych prac – wyjaśnia Bohdan Ząbek z biura prasowego PKP PLK.
Po zakończeniu modernizacji, linię Wrocław – Sobótka – Świdnica będą obsługiwały pociągi Kolei Dolnośląskich.
– Zmodernizowany odcinek kolejowy i nowy tabor pozwolą kontynuować realizowany już przez nas z sukcesem projekt kolei aglomeracyjnej skupionej wokół Wrocławia – zapowiada Michał Nowakowski, rzecznik prasowego dolnośląskiego urzędu marszałkowskiego.
Koszt rewitalizacji linii nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica to ponad 166 mln złotych. Prawie 115 mln złotych dołoży Unia Europejska.
Koleje Dolnośląskie kupują nowe pociągi
To właśnie po tej trasie mają jeździć nowe pociągi Kolei Dolnośląskich. W ubiegłym tygodniu ogłoszono przetarg na zakup 11 pojazdów. Regionalny przewoźnik, dzięki unijnemu dofinansowaniu, kupi 5 czteroczłonowych elektrycznych oraz 6 trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych do przewozów aglomeracyjnych w rejonie oddziaływania Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego.
– Pozyskaliśmy 85 milionów złotych, które pozwolą nam rozszerzyć ofertę dla mieszkańców Dolnego Śląska. Cieszy nas fakt, że te komfortowe, nowoczesne oraz bezpieczne pojazdy pojawią się już w przyszłym roku – mówi Cezary Przybylski, marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Nowy tabor elektryczny ma obsługiwać trasę: Jelcz-Laskowice – Wrocław Główny – Jelcz-Laskowice, a spalinowy: Trzebnica – Wrocław Główny – Kobierzyce – Sobótka Zachodnia.
Pociągi będą wyposażone w fotele z regulowanymi oparciami, pod którymi pasażerowie znajdą gniazda zasilania oraz porty USB. Pojazdy będą klimatyzowane i niskopodłogowe. Dla bezpieczeństwa podróżnych tabor zostanie wyposażony w monitoring, defibrylatory oraz nowoczesne systemy informacji pasażerskiej.