Najprawdopodobniej w 2021 roku pojedziemy pociągiem z Wrocławia, przez Kobierzyce, do Sobótki. Nieczynny dziś odcinek linii kolejowej przejdzie bowiem rewitalizację, a Koleje Dolnośląskie właśnie ogłosiły przetarg na zakup pojazdów do obsługi tej trasy.

O planach rewitalizacji linii kolejowej nr 285 z Wrocławia Głównego, przez Sobótkę, do Świdnicy, którą już od kilkunastu lat nie jeżdżą pociągi pasażerskie, mówi się od dłuższego czasu. W styczniu 2017 roku władze Dolnego Śląska podpisały z PKP PLK umowę na to przedsięwzięcie (wcześniej podpisano podobny kontrakt na rewitalizację linii Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce).

Rewitalizacja linii ma zapewnić większą dostępność mieszkańcom do rynku pracy w sąsiednich miejscowościach (w tym specjalnej strefy ekonomicznej w Kobierzycach), a także wpłynąć na zmniejszenie ruchu samochodowego. I tym samym na zmniejszenie emisji spalin i poprawę stanu środowiska naturalnego.

W ramach całego przedsięwzięcia mają powstać nowe przystanki (w tym 5 we Wrocławiu). Prace obejmą też poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych oraz roboty związane z poprawą stanu obiektów inżynieryjnych (mostów i wiaduktów). Połączenie Wrocław – Sobótka będzie modernizowane przez PKP PLK dzięki środkom unijnym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

– Rewitalizacja trasy kolejowej z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy potrwa do grudnia 2020 roku. Obecnie kończy się opracowywanie studium wykonalności dla tej inwestycji. W październiku planowane jest ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy tych prac – wyjaśnia Bohdan Ząbek z biura prasowego PKP PLK.

Po zakończeniu modernizacji, linię Wrocław – Sobótka – Świdnica będą obsługiwały pociągi Kolei Dolnośląskich.

– Zmodernizowany odcinek kolejowy i nowy tabor pozwolą kontynuować realizowany już przez nas z sukcesem projekt kolei aglomeracyjnej skupionej wokół Wrocławia – zapowiada Michał Nowakowski, rzecznik prasowego dolnośląskiego urzędu marszałkowskiego.

Koszt rewitalizacji linii nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica to ponad 166 mln złotych. Prawie 115 mln złotych dołoży Unia Europejska.

fot. Koleje Dolnośląskie

Koleje Dolnośląskie kupują nowe pociągi

To właśnie po tej trasie mają jeździć nowe pociągi Kolei Dolnośląskich. W ubiegłym tygodniu ogłoszono przetarg na zakup 11 pojazdów. Regionalny przewoźnik, dzięki unijnemu dofinansowaniu, kupi 5 czteroczłonowych elektrycznych oraz 6 trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych do przewozów aglomeracyjnych w rejonie oddziaływania Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego.

– Pozyskaliśmy 85 milionów złotych, które pozwolą nam rozszerzyć ofertę dla mieszkańców Dolnego Śląska. Cieszy nas fakt, że te komfortowe, nowoczesne oraz bezpieczne pojazdy pojawią się już w przyszłym roku – mówi Cezary Przybylski, marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Nowy tabor elektryczny ma obsługiwać trasę: Jelcz-Laskowice – Wrocław Główny – Jelcz-Laskowice, a spalinowy: Trzebnica – Wrocław Główny – Kobierzyce – Sobótka Zachodnia.

Pociągi będą wyposażone w fotele z regulowanymi oparciami, pod którymi pasażerowie znajdą gniazda zasilania oraz porty USB. Pojazdy będą klimatyzowane i niskopodłogowe. Dla bezpieczeństwa podróżnych tabor zostanie wyposażony w monitoring, defibrylatory oraz nowoczesne systemy informacji pasażerskiej.