W 2020 roku pociągi mają pojechać zrewitalizowaną linią z Dworca Głównego we Wrocławiu do Świdnicy. W ramach całego przedsięwzięcia powstanie pięć przystanków kolejowych na terenie stolicy Dolnego Śląska. Stacje pojawią się na Tarnogaju, Wojszycach, Ołtaszynie, Partynicach i Klecinie.

Koleje Dolnośląskie

mat. prasowe

W styczniu 2017 roku władze Dolnego Śląska podpisały z PKP PLK umowę na rewitalizację linii kolejowej z Wrocławia Głównego, przez Sobótkę, do Świdnicy, którą już od kilkunastu lat nie jeżdżą pociągi pasażerskie (wcześniej podpisano podobną umowę na rewitalizację linii Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce).

– Stale pracujemy nad doskonaleniem kolei aglomeracyjnej. Linia nr 285 jest jej ważną składową. Bardzo się cieszę, że już w 2020 roku linia zostanie uruchomiona w nowym, bezpiecznym i komfortowym standardzie. Zakończenie tej inwestycji jest kluczowe dla funkcjonowania całego systemu kolei aglomeracyjnej – mówił wówczas Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

Po wyposażeniu linii kolejowej w niezbędne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyki i telekomunikacji, czas podróży znacznie się skróci. W ramach całego przedsięwzięcia mają powstać nowe przystanki, prace obejmą też poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych oraz roboty związane z poprawą stanu obiektów inżynieryjnych (mostów i wiaduktów).

Rewitalizacja linii ma zapewnić większą dostępność mieszkańcom do rynku pracy w sąsiednich miejscowościach (w tym specjalnej strefy ekonomicznej w Kobierzycach), a także wpłynąć na zmniejszenie ruchu samochodowego i tym samym na zmniejszenie emisji spalin i poprawę stanu środowiska naturalnego.

Koszt rewitalizacji linii nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica to ponad 166 mln złotych, a prawie 115 mln złotych dołoży Unia Europejska.

– Modernizacji linii kolejowej do Świdnicy to dobry pomysł, bo to istotna linia na mapie Dolnego Śląska. Mam nadzieję, że przyśpieszy to również obiecaną przez marszałka Michalaka reaktywację linii kolejowej Dzierżoniów-Bielawa – komentuje Patryk Hałaczkiewicz, działacz Bezpartyjnych Samorządowców i inicjator akcji „Kolej dla Bielawy”.

Gdzie we Wrocławiu powstaną przystanki kolejowe?

W połowie marca w stolicy Dolnego Śląska ruszyły z kolei konsultacje społeczne w sprawie rewitalizacji tej linii na odcinku wrocławskim. Jak tłumaczą w magistracie, inwestycja nie rozwiąże kompleksowo problemów komunikacyjnych na południowych osiedlach Wrocławia, ale bez wątpienia będzie alternatywą dla ruchu samochodowego.

– Aby mieszkańcy mogli sprawniej korzystać z szybkiego połączenia kolejowego, musi powstać dodatkowa infrastruktura (m.in. chodniki, ścieżki rowerowe, nowe parkingi) czy połączenia komunikacji zbiorowej – zaznaczają urzędnicy.

W ramach konsultacji, magistrat chce poznać opinię wrocławian na temat zagospodarowania i funkcjonowania wszystkich planowanych przystanków, a także lokalizacji przystanku Wrocław Ołtaszyn. Raport z konsultacji zostanie przekazany PKP PLK.

Urzędnicy będą rekomendować kolejarzom, by w granicach naszego miasta powstało pięć przystanków: Wrocław Tarnogaj – na przecięciu z ul. Bardzką, Wrocław Wojszyce – na przecięciu z ul. Grota-Roweckiego, Wrocław Ołtaszyn – pomiędzy ul. Agrestową i Ołtaszyńską (dokładna lokalizacja zostanie ustalona w toku konsultacji), Wrocław Partynice – na przecięciu z ul. Zwycięską przy alei Karkonoskiej oraz Wrocław Klecina – przy ul. Kobierzyckiej.

–  Przystanki na tej linii na pewno powinny znaleźć się w miejscach zwalniania pociągu, czyli przy skrzyżowaniach z ulicami – uważa Patryk Hałaczkiewicz.

Wygodna przesiadka z pociągu na tramwaj

Jeśli chodzi o przystanek kolejowy na Ołtaszynie, w grę wchodzą trzy lokalizacje: bezpośrednio przy przecięciu linii z ul. Ołtaszyńską,
w połowie odcinka pomiędzy ul. Ołtaszyńską i Agrestową oraz bezpośrednio przy przecięciu linii z ul. Agrestową.

Przypomnijmy, że zgodnie z Wrocławskim Programem Tramwajowym, do 2022 roku powstanie linia tramwajowa od ulicy Ślężnej przy Parku Południowym do ulicy Zwycięskiej na Ołtaszynie. Urzędnicy zapewniają, że lokalizacja przystanków tramwajowych będzie uwzględniać lokalizację przystanku Wrocław Ołtaszyn – tak, aby ułatwić przesiadki z pociągu do tramwaju.

Przy wszystkich wrocławskich przystankach mają stanąć wiaty rowerowe, a w okolicach stacji Wrocław Wojszyce powstanie nowy parking dla aut. Jedną z możliwych lokalizacji jest obszar między linią nr 285 a nasypem kolejowym po zachodniej stronie ul. Grota-Roweckiego.

Z kolei przy stacji Wrocław Partynice powstaną chodniki, które połączą przystanek z istniejącymi już parkingami przy ul. Zwycięskiej i przy salonie samochodowym przy al. Karkonoskiej. W pobliżu stacji Wrocław Ołtaszyn i Wrocław Klecina pojawią się nowe miejsca postojowe. Jeśli chodzi o przystanek Wrocław Tarnogaj, urzędnicy zakładają, że mieszkańcy będą dochodzić lub dojeżdżać na pociąg rowerem.