Dolnośląska Służba Dróg i Kolei wybrała firmę, która zaprojektuje odcinek wschodniej obwodnicy Wrocławia od ulicy Grota-Roweckiego do węzła w Bielanach Wrocławskich. To fragment trasy, który ma przebiegać przez Wysoką.

W 2018 roku informowaliśmy o pomyśle podzielenia budowy południowego odcinka wschodniej obwodnicy na dwa etapy. Przetarg na pierwszy etap, czyli drogę pomiędzy rondem w Żernikach Wrocławskich a ulicą Grota-Roweckiego, ogłoszono w kwietniu 2018 roku.

Do przetargu zgłosiło się czterech zainteresowanych. Wszystkie oferty przekraczały jednak założony przez urząd marszałkowski budżet na realizację tego zadania (nieco ponad 21,5 mln złotych), więc pod koniec lutego ubiegłego roku postępowanie zostało unieważnione.

Na początku marca Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła kolejny przetarg na budowę drogi wojewódzkiej od skrzyżowania z ulicą Grota-Roweckiego do drogi wojewódzkiej nr 395. Jednocześnie ruszyło postępowanie na drugi fragment południowego odcinka WOW, czyli od skrzyżowania z ulicą Grota-Roweckiego do węzła A4 Bielany Wrocławskie przy al. Karkonoskiej.

– W lipcu wybraliśmy wykonawcę odcinka między Żernikami Wrocławskimi a ul. Grota-Roweckiego. Firma Budimex za około 30 mln zł zaprojektuje i wybuduje ten około 2,5 kilometrowy fragment obwodnicy – informował Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka Dolnego Śląska.

Z kolei, jeśli chodzi o drugi etap południowego odcinka WOW, konieczne było ogłoszenie kolejnego postępowania.

– W poprzednim przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia od ul. Grota Roweckiego do Bielan Wrocławskich z przejściem przez Wysoką zgłosiło się dwóch wykonawców. Oferta firmy Budimex złożona elektronicznie była zaszyfrowana w taki sposób, że nie można było jej otworzyć, dlatego nie mogła być brana pod uwagę. Jedyna ważna oferta, która wpłynęła – złożona przez firmę Strabag – opiewała na kwotę ponad 160 mln zł brutto. Samorząd Województwa przeznaczył na tę część obwodnicy 68 mln zł, dlatego musieliśmy unieważnić przetarg – tłumaczył Nowakowski.

W przetargu w formule zaprojektuj (dokumentacja projektowa) wpłynęło 8 ofert, opiewających na kwoty od niespełna 2,3 do prawie 4,3 mln złotych brutto. W piątek 10 stycznia jako najkorzystniejszą wybrano ofertę złożoną przez firmę Contek Projekt Andrzej Met, która zaproponowała cenę 2 mln 268 tys. złotych.

Jak informują urzędnicy, po zakończeniu prac projektowych, samorząd ogłosi przetarg na wykonanie prac budowlanych. Wedle planów urzędu marszałkowskiego, cała wschodnia obwodnica Wrocławia ma zostać wybudowana do 2023 roku.

Wschodnia Obwodnica Wrocławia
fot. mat. inwestora

Protesty mieszkańców blokowały budowę

Przypomnijmy, że to właśnie południowa część wschodniej obwodnicy Wrocławia od dłuższego czasu budziła wiele kontrowersji. Mieszkańcy Wysokiej nie chcieli bowiem zgodzić się, by WOW przebiegała przez środek ich miejscowości, czyli w wariancie zaplanowanym 20 lat temu, zgodnym z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i preferowanym przez zarząd naszego województwa. Zakłada on poprowadzenie trasy w zagłębieniu, z kładką pieszo-rowerową łączącą obie strony osiedla i rondem umożliwiającym włączenie się do drogi.

Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wpłynęło kilkaset protestów od mieszkańców podwrocławskiej miejscowości, co znacznie wydłużyło wydanie decyzji środowiskowej. Z kolei pod koniec maja 2018 roku do urzędu marszałkowskiego trafiła podpisana przez prawie 8 tys. osób petycja, wzywającą do jak najszybszego dokończenia budowy wschodniej obwodnicy Wrocławia.

Pozytywną decyzję w sprawie przebiegu trasy przez Wysoką RDOŚ wydała pod koniec grudnia 2018 roku. I dopiero to otworzyło drogę do ogłoszenia przetargu na realizację tej inwestycji.

Północny odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia
mat. UMWD

Opóźniony północny odcinek WOW

Sporo kłopotów nastręcza również budowa północnego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia. Konieczne było ogłoszenie nowego przetargu na wykonawcę robót budowlanych między Łanami a Długołęką, bo firma Strabag, która miała trasę zaprojektować i wybudować, wywiązała się z części projektowej, natomiast przed przystąpieniem do prac budowlanych wystąpiła do inwestora z roszczeniem finansowym na kwotę ponad 70 mln złotych.

Po negocjacjach między inwestorem, czyli Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei, a Strabagiem doszło do podpisania aneksu do kontraktu. Na jego podstawie wykonawca zrezygnował z roszczeń, otrzymał wynagrodzenie za wykonaną część projektową (około 10 mln zł), a DSDiK otrzymała prawa do materiałów projektowych i mogła ogłosić nowy przetarg na prace budowlane dla tego odcinka.

– W nowym przetargu zgłosiło się 7 firm z ofertami w przedziale od około 165 mln zł do około 210 mln zł. Oferty będą teraz weryfikowane – informował nas Michał Nowakowski.

Wśród zainteresowanych firm są Budimex, Berger Bau, Kobylarnia, PORR, Mota Engil, Polbud Pomorze i Strabag. Kwota, jaką zamawiający chce przeznaczyć na realizację tego zadania to 124 mln złotych. Wciąż trwa analiza złożonych ofert.