Władze Dolnego Śląska ogłosiły przetarg na budowę południowego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia, który będzie przebiegał przez Wysoką. Wkrótce ruszy też budowa północnego fragmentu WOW.

Przypomnijmy, na początku ubiegłego roku informowaliśmy o pomyśle podzielenia budowy południowego odcinka wschodniej obwodnicy na dwa etapy. Przetarg na pierwszy etap, czyli drogę pomiędzy rondem w Żernikach Wrocławskich a ulicą Grota-Roweckiego, ogłoszono w kwietniu zeszłego roku.

– Budując ten fragment, doprowadzimy do sytuacji, w której nikt nigdy nie zawaha się dokończyć tej drogi w przyszłości, niezależnie od tego, jak ostatecznie miałby wyglądać przebieg pomiędzy Grota-Roweckiego a Bielanami Wrocławskimi – mówił w ubiegłym roku Jerzy Michalak, ówczesny członek zarządu województwa dolnośląskiego.

Do przetargu zgłosiło się czterech zainteresowanych. Wszystkie oferty przekraczały jednak założony przez urząd marszałkowski budżet na realizację tego zadania (nieco ponad 21,5 mln złotych), więc pod koniec lutego postępowanie zostało unieważnione.

Na początku marca Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła kolejny przetarg na budowę drogi wojewódzkiej od skrzyżowania z ulicą Grota-Roweckiego do drogi wojewódzkiej nr 395. Jednocześnie ruszyło postępowanie na drugi fragment południowego odcinka WOW, czyli od skrzyżowania z ulicą Grota-Roweckiego do węzła A4 Bielany Wrocławskie przy al. Karkonoskiej.

Problemy z południowym odcinek WOW

Przypomnijmy, że to właśnie południowa część wschodniej obwodnicy Wrocławia od dłuższego czasu budziła wiele kontrowersji. Mieszkańcy Wysokiej nie chcieli bowiem zgodzić się, by WOW przebiegała przez środek ich miejscowości, czyli w wariancie zaplanowanym 20 lat temu, zgodnym z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i preferowanym przez zarząd naszego województwa. Zakłada on poprowadzenie trasy w zagłębieniu, z kładką pieszo-rowerową łączącą obie strony osiedla i rondem umożliwiającym włączenie się do drogi.

Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wpłynęło kilkaset protestów od mieszkańców podwrocławskiej miejscowości, co znacznie wydłużyło wydanie decyzji środowiskowej. Z kolei pod koniec maja ubiegłego roku do urzędu marszałkowskiego trafiła podpisana przez prawie 8 tys. osób petycja, wzywającą do jak najszybszego dokończenia budowy wschodniej obwodnicy Wrocławia.

Pozytywną decyzję w sprawie przebiegu trasy przez Wysoką RDOŚ wydała pod koniec grudnia 2018 roku. I dopiero to otworzyło drogę do ogłoszenia przetargu na realizację tej inwestycji.

Wschodnia Obwodnica Wrocławia
fot. mat. inwestora

Budowa północnego odcinka może ruszać

Dużo mniej problemów jest z północnym odcinkiem WOW, między Łanami a Długołęką. Na początku 2017 roku władze Dolnego Śląska podpisały umowę na zaprojektowanie i budowę tej trasy. Inwestycję prowadzi konsorcjum Strabag, a koszt budowy 10-kilometrowego odcinka to około 105 mln złotych.

W piątek 8 marca wojewoda Paweł Hreniak poinformował o wydaniu decyzji zezwalającej Zarządowi Województwa Dolnośląskiego na realizację tej inwestycji. Jak zapowiadali niedawno przedstawiciele Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei, rozpoczęcie robót budowlanych nastąpi tuż po uzyskaniu decyzji ZRID.

Droga będzie miała po jednym pasie w każdym kierunku, wraz z chodnikiem oraz ścieżką rowerową. Rozpocznie się za skrzyżowaniem z ulicą Strachocińską we Wrocławiu, na którym jest już wybudowane rondo. Trasa poprzez dwujezdniowy wiadukt drogowy będzie przekraczać linię kolejową nr 292 – Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice oraz planowaną Trasę Swojczycką.

Nad terenami Natury 2000 i rzeką Widawą planowane jest poprowadzenie mostu o długości około 180 metrów. Koniec nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia zostanie włączony do drogi krajowej nr 98 w miejscu skrzyżowania z łącznikiem „Długołęka” Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.

Północny odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia
mat. UMWD