Coraz bliżej rozpoczęcia budowy północnego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia, który połączy Łany z Długołęką. Wciąż natomiast nie wiadomo, kiedy powstanie budzący ogromne emocje południowy fragment trasy.

Wschodnia obwodnica Wrocławia docelowo ma stworzyć razem z Autostradową Obwodnicą Wrocławia pierścień drogowy wokół stolicy Dolnego Śląska. Na razie gotowe są dwa z czterech zaplanowanych odcinków drogi.

Od lutego 2013 roku kierowcy mogą korzystać z pierwszego odcinka WOW – między Łanami a Siechnicami. Pod koniec 2014 roku oddano do użytku drugi fragment, który połączył Siechnice (rondo na drodze krajowej nr 94) z Żernikami Wrocławskimi (rondo w ciągu drogi wojewódzkiej nr 395, będącej przedłużeniem ulicy Buforowej).

Dwa skrajne odcinki – północny i południowy – wciąż pozostają na papierze, choć zdecydowanie bliżej do powstania pierwszego z nich, który połączy Łany z Długołęką.

Wkrótce start budowy północnego odcinka WOW

Na początku zeszłego roku władze Dolnego Śląska podpisały umowę na zaprojektowanie i budowę tej trasy, czyli drogi wojewódzkiej od drogi wojewódzkiej nr 455 do drogi krajowej nr 98. Inwestycję przeprowadzi konsorcjum Strabag, a koszt budowy 10-kilometrowego odcinka to około 105 mln złotych.

– Obecnie realizowany jest pierwszy etap inwestycji, polegający na zaprojektowaniu i uzyskaniu decyzji ZRiD dla niniejszego zadania. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji przewidywane jest na połowę lutego 2019 roku. Projekt budowlany został już opracowany i sprawdzony. Aktualnie wykonywany jest projekt wykonawczy – wyjaśnia Barbara Sumara-Żuk, kierownik projektu w Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei.

Rozpoczęcie robót budowlanych ma nastąpić tuż po uzyskaniu decyzji ZRID, czyli najprawdopodobniej w marcu przyszłego roku. Dodajmy, że 19 listopada wykonawca złożył do Wojewody Dolnośląskiego wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.

Nowy odcinek, czyli trasa od drogi wojewódzkiej nr 455 do drogi krajowej nr 98, zapewni wygodne połączenie WOW z Autostradową Obwodnicą Wrocławia oraz z drogą ekspresową S8. Droga będzie miała po jednym pasie w każdym kierunku z chodnikiem oraz ścieżką rowerową.

Droga rozpocznie się za skrzyżowaniem z ulicą Strachocińską we Wrocławiu, na którym jest już wybudowane rondo. Trasa poprzez dwujezdniowy wiadukt drogowy będzie przekraczać linię kolejową nr 292 – Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice oraz planowaną Trasę Swojczycką.

Nad terenami Natury 2000 i rzeką Widawą planowane jest poprowadzenie mostu o długości około 180 metrów. Koniec nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia zostanie włączony do drogi krajowej nr 98 w miejscu skrzyżowania z łącznikiem „Długołęka” Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.

Północny odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia

mat. UMWD

Problemy z południowym odcinek WOW

Pod znakiem zapytania wciąż stoi z kolei budowa południowego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia, czyli trasy od węzła A4 Bielany Wrocławskie do drogi wojewódzkiej nr 395 (rondo w Żernikach Wrocławskich).

Przypomnijmy, że na początku bieżącego roku władze Dolnego Śląska zdecydowały, że podzielą jego realizację na dwa etapy. Najpierw powstanie 2,5-kilometrowy fragment z Żernik Wrocławskich do ulicy Grota-Roweckiego. W kwietniu ogłoszono przetarg na jego budowę, która ma pochłonąć około 37 mln złotych i być dofinansowana ze środków unijnych.

– Otwarcie ofert będzie miał miejsce w grudniu, ponieważ uzależnione jest to od odpowiedzi na liczne pytania od potencjalnych wykonawców. Dla odcinka przebiegającego dalej, w kierunku Bielan Wrocławskich, oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowej. RDOŚ przewiduje jej wydanie pod koniec grudnia bieżącego roku. Dyrekcja środowiskowa prowadzi dalsze konsultacje dla tego odcinka. Przejście trasy przez Wysoką jest niezmiennie wariantem preferowanym przez inwestora – tłumaczy nam Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka Dolnego Śląska.

Przypomnijmy, że pod koniec maja do urzędu marszałkowskiego trafiła podpisana przez prawie 8 tys. osób petycja, wzywającą do jak najszybszego dokończenia budowy wschodniej obwodnicy Wrocławia.

– Protestujemy przeciwko bezczynności urzędów, przeciąganiu w czasie rozstrzygnięć, podejmowaniu pozornych działań, a przede wszystkim lekceważeniu interesu publicznego, dotyczącego kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców z południa Wrocławia oraz preferowaniu racji wąskiej grupy przeciwników budowy obwodnicy ze wsi Wysoka – podkreślają autorzy petycji.

Przypomnijmy, że budowę południowego odcinka obwodnicy od dłuższego czasu blokują mieszkańcy Wysokiej, którzy nie chcą zgodzić się, by droga przebiegała przez środek ich miejscowości, czyli w wariancie zaplanowanym 20 lat temu, zgodnym z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i preferowanym przez zarząd naszego województwa. Zakłada on poprowadzenie trasy w zagłębieniu, z kładką pieszo-rowerową łączącą obie strony osiedla i rondem umożliwiającym włączenie się do drogi.

Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wpłynęło kilkaset protestów od mieszkańców tej podwrocławskiej miejscowości, co znacznie przedłużyło wydanie decyzji środowiskowej w sprawie planowanej inwestycji.

Wschodnia Obwodnica Wrocławia

fot. mat. inwestora