Dokończenie budowy Obwodnicy Śródmiejskiej, linie tramwajowe na Psie Pole, Jagodno, Maślice i Muchobór Wielki, a także remonty wielu ważnych ulic i mostów. To niektóre z propozycji urzędników, które mają szansę znaleźć się w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata 2020-2030.

Wieloletni Plan Inwestycyjny to dokument, który jest podstawą długookresowego planowania w mieście. Zawiera zaplanowane do realizacji zadania inwestycyjne – innymi słowy, określa, co i gdzie będzie we Wrocławiu budowane lub remontowane. Wskazuje priorytetowe kierunki i sposoby wydatkowania części środków budżetowych, czyli wydatków inwestycyjnych. Na jego podstawie są później przygotowywane budżety miasta na kolejne lata.

Aktualny Wieloletni Plan Inwestycyjny obejmuje lata 2015-2019, a we wrocławskim magistracie trwają już prace nad nowym planem na lata 2020-2030. Znane są już projekty, których wpisanie do WPI zaproponowali pracownicy urzędu miejskiego i innych miejskich jednostek. Warto jednak zaznaczyć, że swoje wnioski dotyczące realizacji danych projektów składali również m.in. radni miejscy.

My skupimy się dziś na pomysłach urzędników. Najwięcej, bo aż 220 propozycji, dotyczy inwestycji z obszaru transportu i łączności. Gdyby miasto zechciało zrealizować wszystkie, ich łączny koszt przekroczy 3,5 mld złotych.

Wrocław ulica Łokietka zamknięta dla samochodów

Obwodnica Śródmiejska i remonty ważnych ulic

Wśród najciekawszych projektów znajdziemy choćby dokończenie budowy Obwodnicy Śródmiejskiej, czyli odcinki od ulicy Poświęckiej do Kamieńskiego i od Kamieńskiego do Krzywoustego. W gronie propozycji jest również budowa łącznika ulicy Krzywoustego z Litewską (czyli ulicy Nowolitewskiej), a także łącznika ulicy Kwidzyńskiej z Kowalską. W zestawieniu znalazły się też rewitalizacja ulicy Szczytnickiej i ulicy Ruskiej (fragment od pl. Solnego do ul. Kazimierza Wielkiego), a także placu Kościuszki.

Są też przebudowy znajdujących się w fatalnym stanie ulic: Koszarowej (od Przybyszewskiego do Sportowej), Zielińskiego (od Zaporoskiej do Swobodnej), Poznańskiej (od Długiej do Legnickiej), Gajowickiej (od Racławickiej do Zaporoskiej), Pomorskiej (od mostów Pomorskich do pl. Staszica), Nowowiejskiej wraz z torowiskiem (od ul.
Żeromskiego do Wyszyńskiego i od ul. Czerwonego Krzyża do Piastowskiej), Słowiańskiej i Św. Wincentego (od Trzebnickiej do Roosevelta), Powstańców Śląskich (od ul. Swobodnej do al. Hallera), Kurkowej (od nr 27 do skrzyżowania z ul. Kaszubską i od nr 69 do ul. Łowieckiej) oraz Oporowskiej (od pl. Srebrnego do ul. Żelaznej).

Urzędnicy zaproponowali również przebudowę odcinka ul. Wróblewskiego (Wajdy), Mickiewicza i Wystawowej, Tęczowej i Szpitalnej (od pl. Orląt Lwowskich do Grabiszyńskiej), Robotniczej (od pl. Orląt Lwowskich do zjazdu do WSB), Brodzkiej (od Maślickiej do nr 131), Sołtysowickiej (od Czajkowskiego do Redyckiej), Rdestowej, Osobowickiej (od Lipskiej do Wędkarzy), Krowiej i Kotlarskiej (od Krowiej do Szewskiej), Redyckiej, Opolskiej (od Tyskiej do granicy miasta), Legnickiej (od nr 62 do Zachodniej – wraz ze skrzyżowaniem), Długiej i Starogroblowej, a także alei Hallera (na odcinkach od Mieleckiej do Ojca Beyzyma, od al. Pracy do Grabiszyńskiej, od nr 176 do al. Pracy i od Mieleckiej do Powstańców Śląskich).

Na tym jednak nie koniec. Urzędnicy zaproponowali także wpisanie do WPI poprawę stanu nawierzchni ul. Królewskiej, przebudowę ulic: Komandorskiej (od Kamiennej do Swobodnej), al. Brücknera (od mostów Jagiellońskich do ul. Bolesława Krzywoustego), Krzywoustego (od al. Brucknera do mostu), Kowalskiej (od Mydlanej do wiaduktu), Kościuszki od (Piłsudskiego do Traugutta), Konduktorskiej, Kamiennej (od pl. Powstańców Śl. do Drukarskiej i od Borowskiej do Tomaszowskiej), Inżynierskiej (od Różanej do al. Pracy), Borowskiej (od al. Armii Krajowej do Wieczystej), a także Balonowej i Horbaczewskiego od (Bystrzyckiej do Orlińskiego).

We wstępnych planach jest przebudowa skrzyżowania ulicy Wiejskiej, Jordanowskiej, Awicenny, Mokronoskiej i Cesarzowickiej i ulicy Krzysztofa Kolumba, rozbudowa ul. Ślęzoujście (na odcinku od ul. Potokowej do istniejącej zabudowy), przebudowa al. Jana III Sobieskiego od mostu do estakady, poprawa stanu nawierzchni ul. Paprotnej, przebudowa ul. Opatowickiej i Międzyrzeckiej, poprawa stanu nawierzchni ul. Kiełczowskiej i Gorlickiej, przebudowa ul. Spółdzielczej, Osinieckiej (od Obwodnicy Leśnicy do mostu) i Milickiej.

Tramwaj na Popowice

Nowe linie tramwajowe i remonty torowisk

Ambitne pomysły dotyczą rozbudowy sieci linii tramwajowych w naszym mieście. Wśród propozycji znalazły się: budowa łącznika tramwajowego pomiędzy pl. Powstańców Warszawy a ul. bł. Czesława, czyli wzdłuż alei Słowackiego, budowa tras tramwajowych na Maślice, na Jagodno, na Swojczyce, na Psie Pole, a także przedłużenie obecnie budowanej trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór aż do Muchoboru Wielkiego.

W zakresie poprawy komunikacji miejskiej, urzędnicy zaproponowali też m.in. budowę węzła przesiadkowego na skrzyżowaniu Dubois-Drobnera, budowę wydzielonej jezdni autobusowej wraz z pętlą autobusową na Muchoborze Wielkim oraz poszerzenie ul. Krzywoustego od mostu na Widawie do zjazdu z centrum handlowego Korona wraz z budową buspasa. Wśród propozycji do WPI są także inwestycje związane z remontem torowisk i pętli tramwajowych, wymianą rozjazdów, budową parkingów Park&Ride, chodników, dróg rowerowych czy rozbudową systemu ITS.

Mosty do przebudowy, kładki i wiadukty do remontu

Urzędnicy planują też remonty przepraw nad rzekami w naszym mieście. Wśród propozycji jest remont Mostu Grunwaldzkiego, remonty kapitalne Mostu Piaskowego, Mostów Uniwersyteckich, Mostu Sikorskiego i zabytkowej konstrukcji Mostu Oławskiego . W planach jest też remont Mostu Partynickiego, przebudowa Mostu Oporowskiego, przebudowa Mostu Pilczyckiego, przebudowa Mostu Maślickiego, przebudowa Mostu Ratyńskiego, remont kapitalny mostu Polanowickiego oraz budowa mostu Dekarskiego.

Urzędnicy wpisali też do propozycji remont podpór mostu Brodzkiego, remont wiaduktu w ciągu ul. Karwińskiej, przebudowę wiaduktów drogowych w ciągu ul. Strzegomskiej nad torami PKP, remont Kładki Siedleckiej w ciągu ul. Wilczej, remont wiaduktu drogowego w ciągu ul. Gazowej, remont kapitalny kładki Brochowskiej Starej i Nowej, remont wiaduktu drogowego przy ul. Bierutowskiej, budowę kładki w ciągu ul. Ostródzkiej, remont kapitalny Kładki Nabycińskiej nad ul. Legnicką, remont Kładki Hallera wraz z dostosowaniem obiektu do ruchu rowerowego. a także remonty przejścia podziemnego na placu Jana Pawła i pl. Strzegomskim oraz likwidację przejścia podziemnego w ciągu al. Paderewskiego.

Wśród planów urzędników pojawiło się też zagospodarowanie terenu wokół Muzeum Współczesnego Wrocławia przy pl. Strzegomskim, budowa łącznika pieszo-rowerowego Góralska-Tęczowa, rewitalizacja placu Kościuszki czy rozbudowa systemu ITS.

Jak informują nas przedstawiciele magistratu, prace nad opracowaniem Wieloletniego Planu Inwestycyjnego wciąż trwają. Będzie on uchwalany w przyszłym roku. Wtedy też poznamy ostateczną listę przedsięwzięć, które zostaną zrealizowane do 2030 roku.