Radny z osiedla Muchobór Wielki zwraca uwagę na rozbieżne stanowisko magistratu w temacie poziomego skrzyżowania linii kolejowej z linią tramwajową. – To, co jest możliwe wg miasta do zastosowania przy budowie linii tramwajowej na Jagodno, jest stanowczo wykluczane w okoliczności budowy linii tramwajowej na Muchobór Wielki – podkreśla.
We wtorek 14 kwietnia radny osiedla Muchobór Wielki Jarosław Góral skierował do prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka pismo w sprawie budowy linii tramwajowej na Muchobór Wielki.
– Wnoszę o to, aby w ramach toczącego się postępowania w przedmiocie budowy linii tramwajowej na osiedle Jagodno do postępowania tego włączyć także temat dotyczący budowy linii tramwajowej na osiedle Muchobór Wielki – pisze Jarosław Góral.
Jak argumentuje radny, miasto aktywnie prowadzi postępowanie zmierzające do budowy linii tramwajowej na Jagodno, nie dostrzegając potrzeby budowy w ramach tego postępowania linii tramwajowych na inne wrocławskie osiedla, w tym m.in. na Muchobór Wielki. Jarosław Góral wylicza, że wedle stanu na koniec 2019 roku, na osiedlu Muchobór Wielki zameldowanych jest 12 842 osób, a na osiedlu Jagodno 6 875 osób.
– Stan faktyczny obu spraw, przebieg planowanej trasy jest do siebie bardzo podobny. W obu przypadkach planowana linia tramwajowa krzyżuje się z linią kolejową, z tym, że skrzyżowanie linii kolejowej nr 751 z jezdnią na osiedlu Muchobór Wielki funkcjonuje nielegalnie. W szczególności, zagrożenie na tym skrzyżowaniu wynika z małego kąta (38°) przecięcia się linii kolejowej z drogą publiczną – tłumaczy radny.
Góral przypomina, że na budowę skrzyżowania w takim kształcie została wydana w październiku 2007 roku przez Wojewodę Dolnośląskiego, zgoda na czasowe – do 31 grudnia 2011 roku – odstępstwo od warunków technicznych wymaganych dla przecięcia linii kolejowych z drogami publicznymi.
– Odstępstwo czasowe uwarunkowane było budową wiaduktu kolejowego do dnia 31 grudnia 2011 roku. Pomimo tego warunku, wiadukt nie został wybudowany w wyznaczonym terminie, a skrzyżowanie jest nadal użytkowane bez wymaganego zezwolenia – zaznacza osiedlowy radny.
„Rozbieżne stanowisko miasta”
Jak podkreśla Jarosław Góral, na szczególna uwagę zasługuje rozbieżne stanowisko miasta w temacie poziomego skrzyżowania linii kolejowej z linią tramwajową. Przypomina, że PKP PLK negatywnie zaopiniowało przedstawioną przez Urząd Miejski Wrocławia propozycję, by linia tramwajowa na Jagodno i linia kolejowa nr 285 krzyżowały się w jednym poziomie.
– O ile w przypadku budowy linii tramwajowej na osiedle Jagodno miasto w sposób zdecydowany optuje za takim rozwiązaniem, o tyle w przypadku budowy linii tramwajowej na osiedle Muchobór Wielki stanowczo taką możliwość odrzuca podtrzymując stanowisko Ministerstwa Infrastruktury – wyjaśnia Góral.
Radny przytacza także treść odpowiedzi Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Urzędu Miejskiego we Wrocławiu z lutego 2015 roku na wniosek samorządu osiedla Muchobór Wielki.
„Odnosząc się do Państwa uwag szczegółowych przypominamy, że podnoszona przez Państwa kwestia możliwości pokonania przez tramwaj przejazdu kolejowego w poziomie torów kolejowych została wykluczona przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w przesłanym Państwu pisemnym uzasadnieniu. Jak Państwu wiadomo, stwierdzono w nim jednoznacznie, że budowa linii tramwajowej nie jest to możliwa bez wcześniejszej przebudowy linii kolejowej i budowy wiaduktu kolejowego.”
Jarosław Góral przekonuje, że to co jest możliwe wg miasta do zastosowania przy budowie linii tramwajowej na osiedle Jagodno, jest stanowczo wykluczane przez miasto w okoliczności budowy linii tramwajowej na osiedle Muchobór Wielki.
– Miasto Wrocław w ramach przeciwdziałania powstawania podziałów w społeczeństwie Wrocławia na lepszych i gorszych, przeciwdziałając wykluczeniu społecznemu mieszkańców osiedla Muchobór Wielki w dostępie do wygodnego, szybkiego środka transportu powinno samo dostrzegać potrzebę równego traktowania mieszkańców przy planowaniu inwestycji, które znacząco przyczyniają się do poprawy życie mieszkańców na osiedlach Wrocławia – komentuje radny.
Budowa linii tramwajowej planowana od lat
O budowie linii tramwajowej na Muchobór Wielki mówi się od dawna. Była ona zapisana już w poprzednim studium Wrocławia, uchwalonym w maju 2010 roku. Trasa tramwajowa wraz z pętlą są uwzględnione także w obowiązującym od wielu lat miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla Muchoboru Wielkiego. Jarosław Góral dodaje, że samorząd osiedla w sposób oficjalny stara się o budowę linii tramwajowej na Muchobór Wielki od 2014 roku.
– Wg mojej wiedzy samorząd osiedla Jagodno takiego formalnego, oficjalnego wniosku, nie składał nigdy, nie były w tej sprawie podjęte żadne uchwały samorządu osiedla Jagodno – zaznacza radny.
Temat pojawił się także przy okazji konsultacji dotyczących trasy autobusowo-tramwajowej, która połączy Nowy Dwór z centrum Wrocławia. Część złożonych w ramach konsultacji uwag dotyczyła sąsiadującego z Nowym Dworem Muchoboru Wielkiego i przedłużenia linii tramwajowej na to osiedle. Urzędnicy tłumaczyli wówczas, że trasa tramwajowa na Muchobór Wielki nie może powstać od razu z trasą na Nowy Dwór.
– Linia tramwajowa na Muchobór to przedsięwzięcie, które według szacunków będzie kosztować dwa razy drożej, niż trasa wzdłuż ul. Rogowskiej. Głównym powodem wzrostu kosztu jest pokonanie linii kolejowej – czytamy w raporcie z konsultacji.
Dodajmy, że o to, jaki środek transportu publicznego (autobus czy tramwaj) powinien połączyć Muchobór Wielki z centrum miasta, magistrat chce zapytać mieszkańców w ramach panelu obywatelskiego (pierwotnie planowanego na kwiecień i maj, ale ze względu na epidemię koronawirusa, przełożonego na inny termin).
Budowa trasy tramwajowej na Muchobór Wielki to także jedna z obietnic wyborczych, złożonych w 2018 roku przez prezydenta Jacka Sutryka. Zgodnie z zaprezentowanym w 2016 roku Wrocławskim Programem Tramwajowym, inwestycja ma zostać jednak zrealizowana dopiero po 2022 roku.
Foto główne: Neo[EZN], fotopolska.eu