Od soboty jeździmy już całą, dwujezdniową drogą ekspresową z Wrocławia do Poznania. Ze stolicy Dolnego Śląska do stolicy Wielkopolski dotrzemy w około 1,5 godziny.

Przypomnijmy, od grudnia 2017 roku kierowcy mogą korzystać z liczącego blisko 50 kilometrów odcinka drogi S5 na Dolnym Śląsku. Potem drogowcy sukcesywnie oddawali do użytku kolejne fragmenty trasy ekspresowej między Wrocławiem a Poznaniem.

Do tego, by móc bez przeszkód dojechać „ekspresówką” do stolicy Wielkopolski, do tej pory brakowało jeszcze trzech odcinków S5: Poznań-Wronczyn, Wronczyn-Kościan Południe i Kościan Południe-Radomicko. Wszystkie trzy, o łącznej długości ponad 50 kilometrów, zostały udostępnione kierowcom w sobotę 14 grudnia po godzinie 9.

Nowe odcinki S5 pozwolą kierowcom na bezpieczniejsze i bardziej komfortowe podróżowanie pomiędzy Poznaniem i Wrocławiem, skracając przy okazji czas przejazdu do około półtorej godziny – zapowiada Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak dodają drogowcy, w ten sposób cała droga ekspresowa S5 w województwie wielkopolskim, o długości ponad 160 km i wartości inwestycyjnej 5,5 mld złotych, została zrealizowana, a Poznań i Wrocław dołączyły do par miast bezpośrednio skomunikowanych drogami szybkiego ruchu.

Budowa drogi ekspresowej S5 Poznań – Radomicko została dofinansowana ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Trasą S5 do Poznania… i dalej

Jak podkreślają drogowcy, nowa trasa S5 jest doskonale skomunikowana z innymi odcinkami dróg krajowych oraz z drogami innych kategorii przy zastosowaniu nowoczesnych bezkolizyjnych rozwiązań komunikacyjnych (węzły drogowe, wiadukty).

Ponadto inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla podróżujących tranzytem pomiędzy aglomeracją poznańską i wrocławską, jak i korzystających z połączeń lokalnych. Poprawią się warunki ruchu nie tylko na jej ciągu, ale także na innych drogach województwa wielkopolskiego, w tym alternatywnych dróg – tłumaczą przedstawiciele GDDKiA.

Zaznaczają, że w ramach budowy odcinka S5 Poznań – Radomicko zadbano o rozwiązania niezbędne dla pełnej ochrony środowiska.

W tym celu zachowano przebieg szlaków migracyjnych zwierząt (wybudowano przejścia dla zwierząt, wykonano szczelny system konstrukcji i rozwiązań technicznych naprowadzających zwierzęta na te przejścia) oraz zamontowano ekrany przeciwakustyczne i przeciwolśnieniowe – wyliczają drogowcy.

Droga ekspresowa S5 w tym roku połączyła Wrocław z Poznaniem, a w 2022 roku będzie można przejechać nią od autostrady A1 w okolicy Grudziądza aż do autostrady A8 na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. W docelowym układzie połączy się z drogą ekspresową S7 pod Ostródą, a w dalszej perspektywie poprzez S51, S16, S61 i z wykorzystaniem planowanej S10 utworzy dodatkowy ciąg dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód – zachód.

Ponadto, we wrześniu 2019 roku premier podpisał rozporządzenie Rady Ministrów, zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, w którym został ujęty nowy fragment drogi ekspresowej S5 od Sobótki (okolice Wrocławia) do połączenia z drogą ekspresową S3 na południu województwa dolnośląskiego. Chodzi o tzw. sudecki ygrek.

foto główne: twitter.com/GDDKiA_Poznan