Od soboty jeździmy już całą, dwujezdniową drogą ekspresową z Wrocławia do Poznania. Ze stolicy Dolnego Śląska do stolicy Wielkopolski dotrzemy w około 1,5 godziny.
Przypomnijmy, od grudnia 2017 roku kierowcy mogą korzystać z liczącego blisko 50 kilometrów odcinka drogi S5 na Dolnym Śląsku. Potem drogowcy sukcesywnie oddawali do użytku kolejne fragmenty trasy ekspresowej między Wrocławiem a Poznaniem.
Do tego, by móc bez przeszkód dojechać „ekspresówką” do stolicy Wielkopolski, do tej pory brakowało jeszcze trzech odcinków S5: Poznań-Wronczyn, Wronczyn-Kościan Południe i Kościan Południe-Radomicko. Wszystkie trzy, o łącznej długości ponad 50 kilometrów, zostały udostępnione kierowcom w sobotę 14 grudnia po godzinie 9.
Ruch poszedł #S5 @GDDKiA @MI_GOV_PL @MFIPR_GOV_PL @CUPT_gov_pl #FunduszeUE pic.twitter.com/gOGRTc7Ikh
— GDDKiA Poznan (@GDDKiA_Poznan) December 14, 2019
– Nowe odcinki S5 pozwolą kierowcom na bezpieczniejsze i bardziej komfortowe podróżowanie pomiędzy Poznaniem i Wrocławiem, skracając przy okazji czas przejazdu do około półtorej godziny – zapowiada Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak dodają drogowcy, w ten sposób cała droga ekspresowa S5 w województwie wielkopolskim, o długości ponad 160 km i wartości inwestycyjnej 5,5 mld złotych, została zrealizowana, a Poznań i Wrocław dołączyły do par miast bezpośrednio skomunikowanych drogami szybkiego ruchu.
Budowa drogi ekspresowej S5 Poznań – Radomicko została dofinansowana ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Trasą S5 do Poznania… i dalej
Jak podkreślają drogowcy, nowa trasa S5 jest doskonale skomunikowana z innymi odcinkami dróg krajowych oraz z drogami innych kategorii przy zastosowaniu nowoczesnych bezkolizyjnych rozwiązań komunikacyjnych (węzły drogowe, wiadukty).
– Ponadto inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla podróżujących tranzytem pomiędzy aglomeracją poznańską i wrocławską, jak i korzystających z połączeń lokalnych. Poprawią się warunki ruchu nie tylko na jej ciągu, ale także na innych drogach województwa wielkopolskiego, w tym alternatywnych dróg – tłumaczą przedstawiciele GDDKiA.
Zaznaczają, że w ramach budowy odcinka S5 Poznań – Radomicko zadbano o rozwiązania niezbędne dla pełnej ochrony środowiska.
– W tym celu zachowano przebieg szlaków migracyjnych zwierząt (wybudowano przejścia dla zwierząt, wykonano szczelny system konstrukcji i rozwiązań technicznych naprowadzających zwierzęta na te przejścia) oraz zamontowano ekrany przeciwakustyczne i przeciwolśnieniowe – wyliczają drogowcy.
Droga ekspresowa S5 w tym roku połączyła Wrocław z Poznaniem, a w 2022 roku będzie można przejechać nią od autostrady A1 w okolicy Grudziądza aż do autostrady A8 na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. W docelowym układzie połączy się z drogą ekspresową S7 pod Ostródą, a w dalszej perspektywie poprzez S51, S16, S61 i z wykorzystaniem planowanej S10 utworzy dodatkowy ciąg dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód – zachód.
Ponadto, we wrześniu 2019 roku premier podpisał rozporządzenie Rady Ministrów, zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, w którym został ujęty nowy fragment drogi ekspresowej S5 od Sobótki (okolice Wrocławia) do połączenia z drogą ekspresową S3 na południu województwa dolnośląskiego. Chodzi o tzw. sudecki ygrek.
foto główne: twitter.com/GDDKiA_Poznan