Drogowcy zrobili wrocławianom świąteczny prezent – w piątek 22 grudnia do ruchu oddano cały dolnośląski odcinek trasy S5. Dzięki nowej drodze ekspresowej, podróż autem ze stolicy Dolnego Śląska w kierunku Poznania będzie znacznie szybsza.
Przypomnijmy, że na początku listopada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała do ruchu pierwszy, blisko 20-kilometrowy fragment tej trasy, między węzłem Korzeńsko a węzłem Krościna.
Na otwarcie dwóch pozostałych odcinków, o łącznej długości niespełna 30 kilometrów, musieliśmy czekać niemal do samych świąt Bożego Narodzenia. Dopiero w piątek 22 grudnia do użytku oddano drogę od węzła Krościna do węzła Wrocław Północ.
– Przekazujemy kierowcom kolejny odcinek drogi ekspresowej S5, która jest bardzo ważna lokalnie, ale także istotna dla rozwoju nowoczesnej sieci dróg w Polsce. Już niedługo trasa ta połączy stolicę Dolnego Śląska z Poznaniem i północną częścią kraju – podkreśla Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.
Droga w trzech odcinkach
Budowa drogi ekspresowej S5 na Dolnym Śląsku, między Korzeńskiem a Wrocławiem, podzielona została na trzy zadania. Pierwsze to oddany najwcześniej do użytku 15-kilometrowy odcinek od węzła Korzeńsko (bez węzła) do węzła Krościna (bez węzła), który wybudowało konsorcjum firm Budimex i Strabag. Drugie to około 14-kilometrowa trasa od węzła Krościna do węzła Trzebnica (bez węzła), którego realizacją zajęła się firma Dragados. Najdłuższy, 19-kilometrowy odcinek od węzła Trzebnica do węzła Widawa we Wrocławiu, realizowało włoskie Astaldi.
W ramach budowy S5 powstało 7 węzłów drogowych, które – jak podkreślają drogowcy – w sposób bezkolizyjny umożliwiają włączenie się do ruchu. To węzły: Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno i Wrocław Północ.
Na prawie 50 kilometrowym odcinku drogi stanęło 46 obiektów mostowych, w tym dwa charakterystyczne, które wybudowane metodą nasuwania podłużnego. Pierwszy to most o długości 750 m, przechodzący ponad dwoma rzekami Baryczą i Młynówką oraz nad torami stacji kolejowej Żmigród w ciągu linii kolejowej Wrocław – Poznań. Drugi to z kolei most o długości 749 m, przechodzący nad terenami zalewowymi, przez rzekę Widawę oraz kanał Sołtysowicki.
Dodatkowo wybudowano 85 przepustów, w tym 29 ekologicznych. Powstały też cztery Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): Morzęcino Wschód i Morzęcino Zachód oraz Wisznia Mała Wschód i Wisznia Mała Zachód. Z kolei przy węźle Krościna znalazł się Obwód Utrzymania Drogi (OUD) Krościna, którego zadaniem będzie bieżące utrzymanie trasy.
– W linii rozdziału, pomiędzy jezdniami, zamontowane zostały na przewiązkach awaryjnych szybkorozbieralne bariery linowe, których łatwy i szybki sposób demontażu usprawni przeprowadzanie akcji ratowniczych przez służby ratunkowe w sytuacji ewentualnego zagrożenia – zaznacza Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA.
Całkowity koszt tego przedsięwzięcia to ponad 1 mld 861 mln złotych, z czego ponad 911 mln złotych to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Ekspresowo nad morze
Docelowo droga ekspresowa S5 będzie miała długość około 360 kilometrów. Połączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Grudziądz.
– Łącznie z dolnośląskim odcinkiem S5 oddano już do ruchu 155 km, natomiast w realizacji jest jeszcze 205 km. Planowane połączenie całej trasy ma nastąpić w 2019 roku – zapowiada Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA.
„Ekspresówka” będzie przebiegać przez środkową część Polski i połączy Autostradową Obwodnicę Wrocławia na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza. Poprzez AOW będzie umożliwiała dojazd do autostrady A4 i drogi ekspresowej S8. Z kolei w Poznaniu S5 połączy się z drogą ekspresową S11, a w Bydgoszczy z drogą ekspresową S10.