W czwartek 6 maja ruszą konsultacje społeczne w sprawie budowy drogi ekspresowej S8 Wrocław – Kłodzko. Chodzi o odcinek położony najbliżej stolicy Dolnego Śląska.

Przypomnijmy, w ramach przygotowań do budowy drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Kłodzka, we wrześniu 2020 roku złożono pierwszy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Łagiewniki – Wrocław (Magnice). Pod koniec października do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu trafił wniosek o wydanie DŚU dla kolejnego fragmentu przyszłej drogi ekspresowej S8, czyli odcinka Ząbkowice Śląskie – Łagiewniki. Z kolei w lutym 2021 roku dołączył do nich odcinek Bardo – Ząbkowice Śląskie.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w czwartek 6 maja rozpoczną się konsultacje społeczne w ramach prowadzonej oceny oddziaływania na środowisko dla budowy drogi ekspresowej S8 Wrocław – Kłodzko, odcinek III Łagiewniki – Wrocław. Uwagi i wnioski można przesyłać do 4 czerwca 2021 roku.

W dniach 6 maja – 4 czerwca br. wszyscy zainteresowani będą mogli zapoznać się z wnioskiem oraz dokumentacją sprawy, w tym przede wszystkim z raportem o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, które są dostępne na stronie internetowej, a także w siedzibie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska – wyjaśnia GDDKiA.

Dlaczego potrzebna jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach?

Jak tłumaczą drogowcy, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) jest niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

– Do wniosków o wydanie DŚU został dołączony raport o oddziaływaniu przedmiotowej inwestycji na środowisko. To jeden z elementów procedury oceny oddziaływania na środowisko, którą przeprowadził RDOŚ we Wrocławiu, jeszcze przed wydaniem DŚU. W raporcie dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania budowy drogi ekspresowej S8 w zakresie hałasu, powietrza, jakości wód oraz na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Na podstawie wymienionych wyżej analiz wskazane zostały działania minimalizujące i kompensujące wpływ inwestycji na środowisko. Określona została m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód,  zakres nadzoru przyrodniczego itp. – wylicza GDDKiA.

Drogowcy informują, że każda osoba zainteresowana będzie miała możliwość zapoznania się z tym raportem na etapie procedury z udziałem społeczeństwa, która rozpocznie się 6 maja i zostanie zostanie przeprowadzona przez RDOŚ we Wrocławiu w trakcie postępowanie w sprawie wydawania DŚU.

RDOŚ, na podstawie zgromadzonych materiałów i analiz, w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wskaże wariant drogi S8 przeznaczony do dalszych prac w ramach koncepcji programowej i ostatecznie do realizacji oraz określi dla niego środowiskowe uwarunkowania, co oznacza m.in. lokalizację przejścia dla zwierząt czy ekranów akustycznych – zapowiada GDDKiA.