Drogowcy złożyli pierwszy wniosek o decyzję środowiskową dla drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Kłodzka. Dotyczy on odcinka między Magnicami a Łagiewnikami. Docelowo cała trasa będzie liczyć około 80 km długości i zostanie zrealizowana w trzech etapach.

W piątek 4 września Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla przedsięwzięcia „Budowa drogi ekspresowej S8 na odcinku Kłodzko – Wrocław (Magnice) odcinek realizacyjny III Łagiewniki – Wrocław (Magnice)”.

DŚU jest niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wydawanej na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej został dołączony raport o oddziaływaniu na środowisko przedmiotowej inwestycji, który jest jednym z elementów procedury oceny oddziaływania na środowisko przeprowadzanej przez RDOŚ, przed wydaniem decyzji środowiskowej. Jest to opracowanie, w którym dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania budowy drogi ekspresowej S8 w zakresie hałasu, zanieczyszczeń powietrza, jakości wód oraz zawarto informacje na temat oddziaływania na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie) – tłumaczy GDDKiA.

Drogowcy zaznaczają, że na podstawie tych analiz wskazane zostały działania minimalizujące i kompensujące. Określona została m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakresu nadzoru przyrodniczego.

Każdy, kto jest zainteresowany oddziaływaniem planowanej inwestycji na środowisko, ma możliwość zapoznania się z raportem na etapie konsultacji społecznych, które zostaną przeprowadzone przez RDOŚ we Wrocławiu w trakcie procesu wydawania decyzji środowiskowej – dodają.

Rekomendowany wariant trasy już jest

Przypomnijmy, jak informowaliśmy pod koniec lipca, wskazany został już rekomendowany przebieg przyszłej drogi ekspresowej S8 pomiędzy Kłodzkiem i Wrocławiem.

W ramach posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zarekomendowano przebieg drogi ekspresowej S8 będący kompilacją wariantów odcinków decyzyjnych A2_B4_C4_D2+D3_E2, gdzie odcinek decyzyjny D3 został wskazany jako przełożenie drogi krajowej nr 39 (wyprowadzenie DK39 z miejscowości Łagiewniki). Wybór wariantu rekomendowanego poprzedzony był przeprowadzeniem analizy wielokryterialnej uwzględniającej aspekty społeczne, ekonomiczne, środowiskowe i techniczne dla każdego z proponowanych rozwiązań. W toku prowadzonych prac projektowych i po spotkaniach informacyjnych ze społeczeństwem projektant przenalizował wszystkie uwagi i opinie, które wpłynęły w formie ankiet – informowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Realizacja około 80-kilometrowego odcinka przyszłej S8 podzielona została na krótsze odcinki: Kłodzko – Ząbkowice, Ząbkowice – Łagiewniki, Łagiewniki – Wrocław (Magnice).

Podział inwestycji na trzy krótsze odcinki sprawi, że jej przygotowanie, wybór wykonawców, a następnie realizacja będą przebiegały sprawniej. Każdy z tych etapów jest niezwykle złożony, więc takie podejście przyniesie obiektywne korzyści i ułatwi zrealizowanie tej inwestycji. Krótsze odcinki to również większa konkurencyjność na etapie przetargu – tłumaczyli drogowcy.

GDDKiA wyjaśniała, że ze względu na proces kompletowania materiałów do wniosków o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla wszystkich trzech odcinków S8, złożenie wniosków o DŚU będzie następowało sukcesywnie w III i IV kwartale tego roku.

Mapę w dużej rozdzielczości z rekomendowanym wariantem przebiegu trasy S8 można znaleźć tutaj.

fot. GDDKiA

Foto główne: GDDKiA