Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu trafił trzeci wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Wrocław – Kłodzko. Tym razem chodzi o fragment trasy między Bardem a Ząbkowicami Śląskimi.

Przypomnijmy, pierwszy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Łagiewniki – Wrocław (Magnice) został złożony na początku września 2020 roku. A pod koniec października do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu trafił wniosek o wydanie DŚU dla kolejnego fragmentu przyszłej drogi ekspresowej S8, czyli odcinka Ząbkowice Śląskie – Łagiewniki. W czwartek 25 lutego dołączył do nich odcinek Bardo – Ząbkowice Śląskie.

Dla pierwszych dwóch odcinków S8 wszczęto postępowania, składane są wyjaśnienia do raportów o oddziaływaniu na środowisko. Spodziewamy się, że w pierwszej połowie 2021 r. RDOŚ wystąpi o opinie do właściwych instytucji publicznych, tj. Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Dolnośląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu, a następnie zainicjuje konsultacje społeczne – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak tłumaczą drogowcy, ostatni odcinek S8, Kłodzko – Ząbkowice Śląskie, z uwagi na planowaną budowę obwodnicy Złotego Stoku w ciągu drogi krajowej nr 46, został podzielony na dwa mniejsze fragmenty, czyli pododcinek Bardo – Ząbkowice Śląskie (IB) oraz pododcinek Kłodzko – Bardo (IA). W czwartek złożono wniosek o wydanie DŚU dla tego pierwszego.

RDOŚ wskaże przebieg trasy

DŚU jest niezbędna do realizacji inwestycji, ponieważ wskaże przebieg drogi S8 przeznaczony do dalszych prac projektowych. Wydanie decyzji da również możliwość ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy robót. Jest także konieczna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wydawanej na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – wyjaśnia GDDKiA.

Do wniosków o wydanie DŚU został dołączony raport o oddziaływaniu przedmiotowej inwestycji na środowisko.

W raporcie dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania budowy S8 w zakresie hałasu, jakości powietrza i wód oraz wpływu na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Na podstawie wymienionych wyżej analiz wskazane zostały działania minimalizujące i kompensujące wpływ inwestycji na środowisko. Określona została m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego itp. Każda osoba zainteresowana tymi kwestiami będzie miała możliwość zapoznania się z raportem na etapie procedury z udziałem społeczeństwa, co w założeniu ma nastąpić w tym roku – zapowiadają drogowcy.

Dodają, że na podstawie zgromadzonych materiałów i analiz RDOŚ wskaże przebieg przyszłej trasy przeznaczony do dalszych prac projektowych oraz określi dla niego środowiskowe uwarunkowania m.in. w zakresie lokalizacji i parametrów zabezpieczeń akustycznych oraz przejść dla zwierząt.