Magistrat rozstrzygnął przetarg na zaprojektowanie trasy łączącej ulicę Poświęcką z Krzywoustego. Aleja Północna – bo tak zostanie nazwana nowa droga – ma liczyć 5,5 kilometra i mieć jedną jezdnię.

Przypomnijmy, w naszej sondzie dokończenie budowy obwodnicy śródmiejskiej zostało przez Was uznane jako najpilniejsza inwestycja drogowa w stolicy Dolnego Śląska. Z kolei o tym, że miasto chce ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla północnego odcinka tej trasy informowaliśmy wiosną.

Postępowanie na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „Budowa Alei Północnej na odcinku od ul.
Poświęckiej do ul. B. Krzywoustego we Wrocławiu”
zostało rozpisane w sierpniu.

Chcemy być gotowi z projektem, kiedy już będą środki na sfinansowanie tego zadania. O dokończeniu tej trasy mówi się od lat. Czas postawić pierwszy krok w kierunku jej powstania – mówił Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Pod koniec września poznaliśmy oferty złożone w tym postępowaniu. Zgłosiło się czterech chętnych, którzy zaoferowali kwoty od niespełna 4,7 do nieco ponad 5,8 mln złotych. W poniedziałek 15 listopada jako najkorzystniejsza została wybrana oferta Biura Projektów Dróg i Mostów „BBKS-PROJEKT” opiewającą na 4 693 065 złotych. Zwycięzca przetargu od podpisania umowy będzie miał 18 miesięcy na przygotowanie projektu.

Nowa trasa w pierwszej kolejności odciąży Sołtysowice

W dokumentacji przetargowej czytamy, że Aleja Północna stanowić będzie ważny element układu drogowego miasta, który umożliwi poruszanie się samochodem pomiędzy wrocławskimi osiedlami z pominięciem lokalnych ulic nieodpowiednich dla ruchu tranzytowego.

Nowe połączenie umożliwi jednocześnie uspokojenie ruchu na ulicach trzech północnych osiedli: Polanowicach, Poświętnego i Sołtysowicach, które doświadczają obecnie uciążliwości związanych z ruchem pojazdów między dzielnicami – informują Wrocławskie Inwestycje.

Jak zapewnia magistrat, proces sporządzania dokumentacji projektowej będzie podlegał konsultacjom z mieszkańcami, co pozwoli na wypracowanie jak najlepszych rozwiązań.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców m.in. Sołtysowic, prace budowlane w przyszłości w pierwszej kolejności rozpoczną się od połączenia ul. Krzywoustego nowym łącznikiem z ul. Poprzeczną, gdzie powstanie wiadukt nad torami kolejowymi w ciągu Alei Północnej. Jest to o tyle ważne, że zapewni bezkolizyjne pokonanie linii kolejowej 143. Obecnie straty czasu związane z zamykaniem przejazdu kolejowego w ciągu ul. Czajkowskiego czy ul. Poprzecznej dochodzą nawet do 30 minut w ciągu godziny w porannym szczycie – wyliczają urzędnicy.

Podkreślają, że w wytycznych dla projektanta zawarto elementy, które nadadzą planowanemu połączeniu charakter alejowy.

Przyszła droga będzie miała po jednym pasie jezdni w każdą ze stron, ścieżki rowerowe, chodniki i wspomniany wiadukt nad linią kolejową. W tym projekcie niezwykle ważnym elementem będzie zieleń (planowane są szpalery drzew) i nowoczesne rozwiązania dla gospodarowania wodami opadowymi – tłumaczą.

Nowa aleja będzie mieć 6 skrzyżowań, które ułatwią wjazd na trasę. Planowane są skrzyżowania z ul. Poświęcką, ul. Kamieńskiego, ul. Redycką, ul. Sołtysowicką i nową ulicą klasy zbiorczej prowadzącą do ul. Poprzecznej i ul. Krzywoustego.

Na skrzyżowaniach pojawią się dodatkowe pasy ruchu dla skręcających oraz sygnalizacje świetlne. Będzie także bezkolizyjne przejście wiaduktem nad torami kolejowymi linii 143 i nowe skrzyżowanie z ul. Krzywoustego w rejonie mostu na Widawie.

fot. WI

Aleja Północna z jedną jezdnią

Projektowanie Alei Północnej potrwa minimum 18 miesięcy. Koszty inwestycji poznamy po opracowaniu dokumentacji  projektowej, w której zawarte będą rozwiązania techniczne, jakie trzeba będzie zastosować podczas realizacji zadania.

Naszym celem jest poprawa jakości życia mieszkańców. Projektant, który złoży najlepszą ofertę w ogłoszonym przetargu, będzie musiał rozpocząć swoją pracę od inwentaryzacji, aby później, na podstawie zebranych danych w terenie, wybrać najlepsze rozwiązania techniczne, biorąc pod uwagę uwarunkowania środowiskowe – mówi Piotr Paś, prezes spółki Wrocławskie Inwestycje.

Urzędnicy tłumaczą, że Aleja Północna w założeniach nie ma być trasą stricte tranzytową dla całego miasta, bowiem taką funkcję pełni już Autostradowa Obwodnica Wrocławia. Nowa trasa ma być wyłącznie łącznikiem dla północnych osiedli Wrocławia.

Projektowana będzie jedna jezdnia, gdyż według wszelkich analiz taka przepustowość odpowiada potrzebom mieszkańców tej części miasta. Potwierdzają to kompleksowe analizy – w tym modelowania prognostyczne z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania Visum i modele ruchu dla Wrocławia i otoczenia – wyjaśniają w magistracie.

Przedstawiciele urzędu miejskiego przypominają, że o przepustowości ulicy nie decyduje liczba pasów na odcinkach pomiędzy skrzyżowaniami, a same skrzyżowania. Dodają, że z prognoz ruchu wynikają takie obciążenia, które jest w stanie przenieść jednojezdniowa ulica ze skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną.

Co z kwestiami przyrodniczymi?

Przypomnijmy, że w połowie maja koalicja ruchów “Wrocławska Ochrona Klimatu” i “Wrocławska Przyroda” wystosowała apel do prezydenta Jacka Sutryka o wstrzymanie tej inwestycji. Jak podkreślali aktywiści, przebieg drogi zakłada ingerencję w cenne siedliska przyrodnicze, likwidację Rodzinnych Ogródków Działkowych, wycinkę starych drzew oraz budowę drogi przy samej granicy terenu wypoczynkowego, z którego korzysta gros mieszkańców Sołtysowic.

Nie ma naszej zgody na zniszczenie kolejnych, niezwykle cennych siedlisk przyrodniczych. W przeciągu ostatnich kilkunastu lat z krajobrazu miejskiego po kolei znikają kolejne zbiorniki wodne, rozlewiska, będące miejscem rozrodu i żerowania gatunków chronionych. Rozwój miasta nie może odbywać się kosztem przyrody – czytamy w apelu.

Magistrat z kolei zapewnia, że kwestia przyrody oraz zieleni będzie traktowana w sposób szczególny.

Przebieg Alei Północnej w rejonie Widawy będzie maksymalnie odsunięty od obszarów zabudowy – dlatego też na długim odcinku poprowadzony zostanie wzdłuż wałów przeciwpowodziowych. Takie rozwiązanie ma na celu ograniczenie ingerencji w Las Sołtysowicki. Warto zaznaczyć, że korytarz ulicy uwzględnia istniejące warunki naturalne. Z jednej strony jest ograniczony terenem Lasu Sołtysowickiego, a z drugiej doliną Widawy i wałami przeciwpowodziowymi – dodają urzędnicy.

Jak będzie przebiegać trasa?

Jak wyjaśniają przedstawiciele magistratu, korytarz pod Aleję Północną istnieje od kilkunastu lat w dokumentach zarówno strategicznych, jak i planistycznych miasta. Tłumaczą, że aktualny przebieg drogi został ustalony w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia (zarówno w obecnej, jak i poprzednich edycjach) oraz został uszczegółowiony w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.

Poprowadzenie Alei Północnej przez tereny wojskowe nie jest możliwe z racji istniejącej funkcji obronnych i planów inwestycyjnych Wojska Polskiego – wyjaśniają urzędnicy.

Dodają, że planowana droga przebiegać ma w oddaleniu od osiedli mieszkaniowych, co pozwoli na zminimalizowanie liczby mieszkańców narażonych na hałas.

Celem jest zaprojektowanie takiej ulicy, która poprawi jakość przemieszczania się wszystkim użytkownikom, a jej charakter nie będzie odbierany przez mieszkańców jako bariera, lecz jako przestrzeń publiczna, poprawiająca dostępność do różnych obszarów miasta – zapewnia magistrat.

Zdjęcie główne: Neo[EZN], fotopolska.eu, CC-BY-SA 3.0