Wrocław to najbardziej przyjazne rowerzystom miasto w Polsce – wynika z najnowszej edycji rankingu magazynu „Rowertour”. Co zdecydowało o sukcesie stolicy Dolnego Śląska? Jakie inwestycje rowerowe planowane są w najbliższym czasie?

W porównaniu do poprzedniej edycji rankingu, z 2016 roku, Wrocław awansował z trzeciego na pierwsze miejsce i tym samym wyprzedził dotychczasowego lidera zestawienia, czyli Gdańsk. Na podium znalazł się również Radom. Łącznie stolica Dolnego Śląska, jako jedyne miasto, zdobyła ponad 50 punktów.

Autorzy rankingu brali pod uwagę 18 różnych kryteriów. To m.in długość i ciągłość sieci tras rowerowych, stosunek długości sieci tras rowerowych do długości ulic w mieście, integracja sieci tras z gminami sąsiadującymi, standardy budowy infrastruktury rowerowej, liczba stojaków rowerowych, rower publiczny wraz z liczbą wypożyczeń, pomiary ruchu rowerowego czy przewóz rowerów w środkach komunikacji publicznej.

Daniel Chojnacki, oficer rowerowy we wrocławskim magistracie, podkreśla, że w Polsce ranking przeprowadzany przez „Rowertour” jest najbardziej obiektywną oceną całościowej polityki rowerowej miasta.

– Tym bardziej cieszę się, że dostrzeżone zostały nasze konsekwentne działania prowadzone od kilkunastu lat na wielu polach. To zasługa całej rzeszy osób zarówno pracujących w Urzędzie Miejskim, spółkach miejskich oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych. To również sukces wrocławian, którzy codziennie głosują własnym nogami, kręcąc po Wrocławiu. Również tych, którzy konsekwentnie głosują w Budżecie Obywatelskim na rowerowe projekty – podkreśla Chojnacki.

W zmaganiach o tytuł miasta najbardziej przyjaznego rowerzystom udział wzięło 40 miejscowości. Przewaga Wrocławia nad Gdańskiem wynosi zaledwie 0,6 punktów.

– Nie spoczywajmy zatem na laurach, bo pracy jest jeszcze dużo. Dla mnie osobiście to znak, że rękawy trzeba jeszcze mocniej zakasać i wybudować kompletną sieć tras rowerowych, aby poruszanie się rowerem było jeszcze bardziej komfortowe – zapewnia Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności.

Tras rowerowych przybywa

Zgodnie z wyliczeniami magistratu, we Wrocławiu mamy w sumie około 1100 km ulic przyjaznych rowerzystom – 307 km tras rowerowych, 117 km tras zielonych na wałach i w parkach, a także 718 km ulic w strefie tempo 30. Rowerzyści w mieście mają do dyspozycji ponad 9200 miejsc postojowych oraz około 20 samoobsługowych stacji naprawczych.

– Tylko w tym roku rowerzystom oddano do użytku kilka nowych tras, m.in. na ul. Piłsudskiego, Grabiszyńskiej, Powstańców Śląskich i al. Kromera. Ciągle przybywa też miejsc do parkowania dla jednośladów i znikają bariery architektoniczne, które przeszkadzają w jeździe po mieście. Wrocław bierze też aktywnie udział i sam organizuje wiele akcji promujących jazdę na rowerze, np. Rowerowy Maj, Wrocławskie Święto Rowerzysty, Rowerowa Szkoła, European Cycling Challange, Bike Days – wyliczają w ratuszu.

Rowerowe plany na najbliższe lata

Jak zapowiadają urzędnicy, w planach są kolejne inwestycje rowerowe i rozszerzanie sieci dróg, tak aby utworzyły jeden spójny i bezpieczny system, a każde osiedle było skomunikowane drogami rowerowymi z centrum.

W najbliższych latach trasy rowerowe mają powstać na ulicach: Wyszyńskiego, Piaskowej, Na Grobli, Karkonoskiej, Hubskiej czy Dworcowej. Powstanie też Promenada Krzycka, czyli 7,5-kilometrowa trasa pieszo-rowerowa wzdłuż kolejowej obwodnicy towarowej.

Dodajmy, że Jacek Sutryk, nowy prezydent Wrocławia, w trakcie kampanii wyborczej obiecał budowę 100 km nowych dróg rowerowych

Powiększy się również Wrocławski Rower Miejski. Magistrat w połowie października rozstrzygnął przetarg na operatora, który zapewni rozbudowę systemu. Niespodzianki nie było i WRM-em nadal będzie zarządzała firma Nextbike.

Już w przyszłym roku będziemy mieli do dyspozycji około 2000 rowerów i 200 stacji. Nowe punkty pojawią się m.in. na Jagodnie, Brochowie, Księżu Małym, Leśnicy, Maślicach, Stabłowicach, Psim Polu, Zakrzowie czy Lipie Piotrowskiej. Na ulicach pojawi się też 65 rowerów nietypowych: tandemów, cargo, elektrycznych, składanych, trójkołowych, dziecięcych i handbike’ów.

foto główne: Blubel on Unsplash