Kandydaci na prezydenta Wrocławia przedstawiają swoje pomysły na rozwój naszego miasta. W pierwszej odsłonie latarnika wyborczego Wroclife, pytamy ich o priorytety związane z komunikacją miejską i problemem korków.
W nadchodzących wyborach samorządowych wybierzemy nowego prezydenta naszego miasta, który zastąpi – ustępującego po 16 latach – Rafała Dutkiewicza. By pomóc wam dokonać wyboru, zapytaliśmy kandydatów o ich poglądy na najważniejsze dla Wrocławia kwestie, czyli m.in. komunikację miejską, problem korków, zieleń, zarządzanie miastem, rady osiedli, bezpieczeństwo, walkę ze smogiem, edukację, promocję, sport i turystykę.
Odpowiedzi na kolejne zagadnienia będziemy publikować cyklicznie. W pierwszej części naszego latarnika wyborczego, kandydaci na prezydenta Wrocławia pokrótce przedstawili swoje pomysły na poprawę transportu publicznego i sytuacji na ulicach stolicy Dolnego Śląska. Wypowiedzi uszeregowaliśmy alfabetycznie (wedle nazwisk kandydatów).
Wroclife: Co należy zrobić, by poprawić jakość komunikacji miejskiej we Wrocławiu i zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego? Jak rozwiązać problem korków? Jakie są Pani/Pana priorytety w tej kwestii?
Marta Lempart, Wrocław dla Wszystkich
Aby z komunikacji zbiorowej korzystali również Ci, którzy posiadają własne auta, musi być ona szybsza i bardziej komfortowa. Konieczne są inwestycje w nowy tabor i infrastrukturę, a ponadto lepsze planowanie – tak by załatwienie większości spraw było w zasięgu spaceru lub dojazdu komunikacją miejską bez przesiadek.
Jakość komunikacji to także bezpieczeństwo. Rocznie we Wrocławiu w wyniku wypadków drogowych ginie 11 osób, a ponad 100 zostaje ciężko rannych.
Będziemy dążyć do tego, by wdrożyć we Wrocławiu Wizję Zero, oznaczającą zero ofiar śmiertelnych i ciężko rannych.
Jerzy Michalak, Dolnośląski Ruch Samorządowy
Przede wszystkim trzeba zwiększyć nakłady na transport publiczny. Wydatki te powinny wzrosnąć z 9% budżetu do 12%. Pilnie trzeba też powiększyć środki na remonty torowisk. Z własnego doświadczenia w zarządzaniu Kolejami Dolnośląskimi wiem, że komunikacja zbiorowa musi być niezawodna. Ciągłe wykolejenia zniechęcają do przemieszczania się tramwajami.
Po drugie, trzeba w końcu zacząć realizować program tramwajowy. W mijającej kadencji nie powstała żadna nowa linia tramwajowa. W kolejnej trzeba dokończyć rozpoczęte linie i wybudować nowe na Maślice, Jagodno, Swojczyce czy Ołtaszyn.
Katarzyna Obara-Kowalska, Bezpartyjny Wrocław
Komunikacja miejska, a nawet szerzej – mobilność, musi być priorytetem jako całość zarządzana systemowo. Mamy duże osiedla pozbawione komunikacji tramwajowej, system zarządzania ruchem nie działa wszędzie, a na komunikację miasto wydaje mniej niż Poznań, Gdańsk czy Kraków.
Rezultatem braku systemowego zarządzania są problemy doraźne, do szybkiej poprawy takie jak wykolejające się albo stojące w korkach tramwaje czy opłakany stan ulic.
Musimy pogodzić szybkie rozwiązanie doraźnych problemów z myśleniem na przyszłość, bo Wrocław docelowo potrzebuje projektów “na jutro”, a nie tylko “na wczoraj”.
Jacek Sutryk, Koalicja Obywatelska
Moim celem jest radykalna poprawa jakości i wizerunku komunikacji zbiorowej, przekonanie większej liczby mieszkańców do korzystania z niej, a tym samym zmniejszenie liczby aut na wrocławskich ulicach.
· Nowych 220 autobusów i 120 tramwajów
· Zwiększenie liczby kursów MPK
· Nowa okólna linia autobusowa łącząca osiedla wokół centrum
· Nowe linie autobusowe z osiedli oddalonych od centrum do węzłów przesiadkowych
· 15 km nowych tras tramwajowych
· Rozwój programu rowerowego
· Budowa 15 węzłów Park&Ride
Małgorzata Tracz, Partia Zieloni
Musimy postawić na rozwój transportu publicznego. Szczególnie ważna jest budowa dawno obiecanych linii tramwajowych oraz stworzenie Szybkiej Kolei Miejskiej.
Ważne jest też wprowadzenie faktycznego priorytetu w ruchu dla transportu publicznego, aby mógłby być on szybki i punktualny.
By zachęcić kierowców do korzystania z komunikacji miejskiej ważne jest, by była ona wygodna, nowoczesna, punktualna i dostosowana do osób z niepełnosprawnościami.
Koniecznością jest znaczące zwiększenie budżetu na bieżące naprawy i utrzymanie, a także sieć parkingów Park&Ride.
Mirosława Stachowiak-Różecka, kandydatka PiS na prezydenta Wrocławia, nie zdecydowała się odpowiedzieć na nasze pytania.