Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w ubiegłym tygodniu umowę na zakończenie robót na odcinku drogi ekspresowej S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ. – To ostatni brakujący odcinek S3 pomiędzy Bolkowem a Szczecinem – podkreślają drogowcy.

Jak tłumaczy GDDKiA, wykonawca ma 12 miesięcy na dokończenie robót i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie (z wyłączeniem okresów zimowych trwających od 23 grudnia do 15 marca). Zakończenie robót przewidziane jest w II kwartale 2021 roku.

Prace na odcinku o długości około 14,4 km zrealizuje konsorcjum firm: Mota-Engil Central Europe (lider), Masfalt oraz Drogomex (partnerzy). Wartość umowy to około 228,4 mln złotych.

Do wykonania pozostało około 25 proc. prac przewidzianych w pierwotnym kontrakcie. Nowy wykonawca będzie musiał m.in. dokończyć budowę drogi ekspresowej (na odcinku Kaźmierzów – Polkowice 2 jezdnie po 2 pasy ruchu i pasy awaryjne, na odcinku Polkowice – Lubin Północ 2 jezdnie po 3 pasy ruchu i pasy awaryjne) oraz węzły Kaźmierzów, Polkowice i Lubin Północ. Ponadto do zadań wykonawcy będzie należało dokończenie budowy 25 obiektów inżynierskich, wykonanie systemów odwodnienia i urządzeń ochrony środowiska. Wykonawca będzie musiał uzyskać również decyzję o pozwoleniu na użytkowanie i oddać trasę do ruchu – wyliczają drogowcy.

GDDKiA

Konieczne było rozwiązanie umowy

Jak przypominają przedstawiciele GDDKiA, po wielokrotnych wezwaniach dotychczasowego wykonawcy do powrotu na budowę i prowadzenia robót zgodnie z kontraktem, w oparciu o twarde dane podjęli decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą drogi ekspresowej S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ.

Konsorcjum firm, z Salini Polska w roli lidera, mimo wielokrotnych wezwań nie realizowało prac objętych kontraktem. Wykonawca prowadził kontrakt niezgodnie z zawartą umową, nie wypełniał zapisów dotyczących realizacji kontraktu, w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulował płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów – tłumaczą.

Drogowcy naliczyli dotychczasowemu wykonawcy kary umowne w wysokości blisko 84,5 mln zł za przekroczenie czasu na zakończenie robót z jego winy.

Dodatkowo jesteśmy uprawnieni do obciążenia wykonawcy dalszymi karami umownymi, w tym w szczególności karą za odstąpienie od części robót (15% wartości niezakończonych robót). Na dzień złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy wartość przedmiotowej kary została oszacowana na kwotę ponad 20,5 mln zł. Dokładna kwota będzie znana po zakończeniu procedury rozliczenia robót. Od gwaranta otrzymaliśmy wypłatę z gwarancji należytego wykonania umowy w kwocie ponad 56 mln złotych – wylicza GDDKiA.

S3 do czeskiej granicy

Zgodnie z tym, o czym ostatnio informowaliśmy, droga ekspresowa S3 od węzła Bolków będzie miała także swoją kontynuację do granicy polsko-czeskiej.

– W październiku 2018 roku podpisaliśmy umowy z wykonawcami dwóch ostatnich, na terenie Dolnego Śląska, fragmentów trasy o łącznej długości 31,5 km. 31 października został złożony wniosek o decyzję ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla odcinka S3 od Bolkowa do Kamiennej Góry. Kolejnym etapem będzie złożenie wniosku o ZRID dla odcinka przygranicznego od Kamiennej Góry przez Lubawkę do granicy państwa. Odcinek od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ, z najdłuższym w Polsce tunelem drążonym w skale, będzie oddany do ruchu w II połowie 2023 roku, natomiast odcinek od węzła Kamienna Góra Północ do Lubawki już w II połowie 2021 roku – zapowiada Jan Krynicki z GDDKiA.

W bliskim sąsiedztwie drogi ekspresowej S3 realizowana jest obwodnica Bolkowa o długości około 8 km. Inwestycja zaawansowana jest już w ponad 95%. Wykonawca prowadzi obecnie prace wykończeniowe. 30 października została udostępniona do ruchu pierwsza łącznica na nowo wybudowanym fragmencie obwodnicy, dzięki czemu zlikwidowany został objazd DK3 pomiędzy miejscowościami Stare Rochowice – Jeżów.

Kontraktowy termin zakończenia prac przy budowie obwodnicy Bolkowa przypada w kwietniu 2020 r.

fot. główne: GDDKiA