Jednym z tegorocznych ponadosiedlowych projektów WBO jest Zielona Sieć Rowerowo-Piesza Wrocławia. – Powstanie we Wrocławiu takiej sieci to realna korzyść dla wszystkich jego mieszkańców. To możliwość aktywnego spędzania wolnego czasu w otoczeniu zieleni – pisze dla Wroclife liderka projektu nr 4.

Myślę tu o weekendowych rodzinnych wycieczkach rowerowych, a w tygodniu możliwości dojechania rowerem do pracy, szkoły czy na zakupy bez konieczności wdychania spalin. To również wygodne trasy biegowe oraz spacerowe. Jak wiemy, ruch powoduje produkcję endorfiny – hormonu szczęścia, tym samym powstanie takiej sieci będzie mieć pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie wrocławian.

Ponadto Zielona Sieć byłaby wyjątkową atrakcją turystyczna. Sam zaś Wrocław, realizując taki projekt stałby się pionierem wyznaczającym nowe kierunki rozwoju miast. Jest to bowiem pierwsze tego typu założenie w Polsce i jedne z pierwszych na świecie. Europejskim przykładem takiej sieci jest realizowana od 2015 r. w Hamburgu „Grüne Netz” (Zielona Sieć). Ma ona powstać w ciągu 20 lat.

Cała historia zaczęła się kilka lat temu. Jeżdżąc do pracy rowerem opracowałam taką trasę, która omijała ruch uliczny i przebiegała możliwie jak najbardziej zielonymi terenami. To zainspirowało mnie i zrodził się w mojej głowie pomysł, by połączyć wrocławskie dzielnice i parki wygodną i bezpieczną ścieżką biegnącą terenami zielonymi.

Projekt ten, pod nazwą Zielono Rowerowo-Piesza Obwodnica Wrocławia zgłosiłam wtedy do Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Wrocławianom przypadł on do gustu i dzięki ich głosom dziś możemy korzystać z pierwszych fragmentów zielonej obwodnicy wybudowanych na Gaju i Niskich Łąkach, a kolejne jej odcinki czekają już na realizację na Tarnogaju, Szczepinie i Ołbinie.

Nie tylko wrocławianie, ale i jego włodarze dostrzegli potencjał tego pomysłu. Prezydent w jednej ze swych wyborczych obietnic zobowiązał się wybudować część obwodnicy zwaną Promenadą Kryczką, która docelowo ma połączyć południowe dzielnice Wrocław. W tym roku koncepcja obwodnicy została rozszerzona i pod nazwą Zielona Sieć Rowerowo-Piesza Wrocławia startuje we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim pod numerem 4.

Proces powstawania Zielonej Sieci Rowerowo-Pieszej Wrocławia już powoli się zaczął. Mam tu na myśli wspomnianą wcześniej Obwodnicę Rowerową i jej południową cześć – Promenadę Krzycką, Klin Partynicki, promenadę Oławy (jej przedłużenie jest częścią tegorocznego projektu WBO nr 4), a także Park Henrykowski, którego jedną z funkcji będzie połączenie Hub i Tarnogaju z centrum miasta, ścieżkę wzdłuż rzeki Ślęzy (jej fragment został zgłoszony w tegorocznym WBO – projekt 4), ścieżkę Spiska-Orawska przez park Skowroni, która połączyłaby Ołtaszyn, Partynice i Wojszyce z centrum miasta.

Planowana trasa BLUE VELO, która ma skomunikować rowerowo Wrocław w kierunkach wschodnim i zachodnim. Ścieżka wzdłuż rzeki Dobra (tegoroczny projekt WBO nr 4) łącząca Kłokoczyce, Pawłowice i Zakrzów docelowo z centrum miasta. Rowerowo piesze połączenie Góralskiej z Tęczową.

Za wszystkimi tymi ścieżkami (pomysłami) stoją konkretni ludzie, mieszkańcy osiedli, przez które biegną wspomniane trasy. To oni opracowali ich przebieg zgodnie z potrzebami mieszkańców i konsekwentnie starają się o ich realizację. Nie są to wiec wyrysowane kreski na mapie, ale konkretne potrzeby mieszkańców.

Agnieszka Dusza