Pozycjonowanie lokalne to bardzo znany i często wykorzystywany sposób promocji witryn w internecie. Ale czy rzeczywiście wiemy dlaczego się go wykonuje i w jakich sytuacjach jest wdrażany? W tym tekście jak odpowiadamy na pytanie czym jest pozycjonowanie lokalne, a także podpowiadamy z jakich powodów wdraża się lokalne promowanie witryny w wyszukiwarce Google i kiedy jest to wskazane.

Czym jest pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne strony internetowe to optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarki Google, a także dostosowanie jej do wyszukiwarki w internecie. Pozycjonowanie te ma za zadanie podnosić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google, ale głównie w kontekście lokalnym. Oznacza to, iż witryna będzie pojawiła się jako organiczny wynik wyszukiwania lokalnie a nie globalne na najwyższych pozycjach w Google.

Pozycjonowanie lokalne strony internetowej bazuje na standardowych działaniach wykonywanych przy standardowym pozycjonowaniu. Możemy zaliczyć do nich optymalizację techniczną strony internetowej, przyspieszenie działania, stworzenie witryny mobilnej, dodawanie contentu na stronę internetową czy wykonywanie linkowania zewnętrznego. Pozycjonowanie lokalne posiada jednak pewne wyróżniające się elementy na tle pozycjonowania standardowego — które wykonuje się nieco inaczej i które mają na celu podkreślić właśnie lokalny charakter witryny.

Przede wszystkim jest to dobór odpowiednich słów kluczowych, pod jakimi będziemy pozycjonować stronę internetową lokalnie. Najczęściej pula fraz zawiera lokalne słowa kluczowe, czyli słowa tematyczne rozszerzone o nazwę lokalizacji na której nam zależy. W celu pozycjonowania lokalnego strony powiązuje się ją z adresem stacjonarnym poprzez umieszczanie danych NAP w katalogach biznesowych czy stworzenie wizytówki na Google Maps. W sieci wykonuje się również link building, czyli pozyskuje linki zwrotne z witryn o charakterze lokalnym. Te wszystkie działania mają na celu sprawić mocne powiązanie witryny z danym adresem lokalnym i takie właśnie interpretowanie naszej strony internetowej przez wyszukiwarkę Google. Usługę promocji możemy wykonać samodzielnie lub zlecić wyspecjalizowanej firmie np. Pozycjonowanie Wrocław Media Click.

Chęć pozyskania lokalnych odbiorców

Pierwszym powodem dla którego istnieje i dla którego wdraża się pozycjonowanie lokalne stron internetowych, jest chęć dotarcia do lokalnych odbiorców. Najczęściej z tego powodu pozycjonowanie lokalne wdrażają lokalne marki działające na danym rynku stacjonarnie. Są to np. zakłady handlowo-usługowe czy restauracje. Dzięki temu mogą one docierać do lokalnych odbiorców, czyli użytkowników mieszkających w danym mieście lub regionie którzy poszukują informacji lokalnych. Pozycjonowanie strony internetowej tego typu umożliwia zatem reklamowanie się osobom, które z dużym prawdopodobieństwem, mogą odnaleźć nasz punkt, a także stać się jego stacjonarnymi klientami. Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu możemy naturalnie targetować nasz przekaz reklamowy, który będzie wyświetlany jedynie osobom znajdującym się w okolicy danej lokalizacji.

Chęć dotarcia z ofertą do odbiorców w konkretnej lokalizacji

Pozycjonowanie lokalne stron internetowych wdraża się również z powodu chęci dotarcia do konkretnej grupy odbiorców. Nawet jeśli nie prowadzimy w danym regionie samodzielnie biznesu stacjonarnego, w dalszym ciągu z jakichś powodów możemy chcieć docierać do jedynie tych odbiorców którzy mieszkają w danej lokalizacji. Może być to spowodowane ograniczeniami w dostawie usług i produktów czy popytem na usługi w danym regionie kraju. Chcąc zatem oferować sprzedaż naszych produktów głównie osobom z danej lokalizacji, możemy naturalnie targetować pozyskiwany ruch organiczny za internetu. Do odbiorców z konkretnej lokalizacji możemy docierać również z powodów czysto biznesowych. Pewne produkty czy usługi będą miały szczególne znaczenie w konkretnych rejonach Polski np. nad morzem czy w górach. Chcąc zatem importować dany produkt w miejsce, w którym będzie sprzedawał się najlepiej, zdecydowanie powinniśmy wybrać lokalne pozycjonowanie naszej witryny internetowej.

Pozycjonowanie lokalne jest dokładniejsze i efektywniejsze

Powodem dla którego wykonuje się pozycjonowanie lokalne stron internetowych, jest również efektywność takiego działania. Chcąc docierać do konkretnej grupy osób zlokalizowanej w danym rejonie, znacznie efektywniej jest zwiększać widoczność witryny w wyszukiwarce Google jedynie w kontekście danej lokalizacji a nie globalnie. Globalne pozycjonowanie strony internetowe i liczenie na automatyczne generowanie wyników wyszukiwania przez Google lokalnych odbiorców sprawiałoby, iż jedynie mały odsetek naszych odbiorców mógłby realnie skorzystać z oferty naszej marki. Gdy nasza witryna działa jedynie w danych regionie, prezentowana jest w wyszukiwarce Google wiele dokładniej i intensywniej. Oznacza to iż wydajemy środki na reklamę o grupie osób, które wszystkie realnie mogą zostać naszymi lokalnymi klientami. Działanie takie z pewnością będzie przynosiło dużo lepsze efekty i większych zyski, a także mniejsze koszty pozycjonowania strony internetowej.

Wybicie się na niszowym rynku

Jednym z najmniej popularnych, ale również ciekawym powodom dla którego lokalnie pozycjonuje się strony internetowe jest chęć wbicia się na lokalnym rynku branżowym. Bardzo często promując naszą witrynę i markę globalnie mamy do czynienia z niezwykle dużą konkurencją. W sporej części przypadków możemy nie potrafić wyprzedzić konkurentów pozostając przez długi czas na dalszych pozycjach tematycznych w wyszukiwarce. Pozycjonując stronę lokalnie mamy możliwość opanowania rynku branżowego przynajmniej w pewnych miastach. Pozycjonowanie lokalne nie jest często intensywnie wykorzystywane w lokalnych kategoriach tematycznych, a więc będziemy mieli ułatwione zadanie, aby dotrzeć do sporej grupy osób lubiących daną tematykę i zaprezentować się już im skutecznej niż globalnie. Takie częściowe zdobywanie rynku danej branży może być dużo efektywniejsze niż globalna walka z doinwestowanymi witrynami skazana na porażkę bezpośredniej walki z gigantami.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY