Jeden z projektów zgłoszonych przez Dolny Śląsk do rządowego programu Kolej Plus zakłada budowę infrastruktury bazowej na potrzeby Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej. Dzięki niemu pociągi będą mogły zatrzymywać się na stacji Wrocław Świebodzki.
Jak informowaliśmy pod koniec sierpnia, zakończył się nabór wniosków do rządowego programu Kolej Plus. Zarząd naszego województwa wskazał pięć projektów, kluczowych dla rozwoju sieci kolejowej w regionie. Jednym z nich jest poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław, który zakłada m.in. powrót pociągów na stację Wrocław Świebodzki.
Projekt obejmuje wybudowanie podstawowej infrastruktury kolejowej w obrębie Wrocławskiego Węzła Kolejowego na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór. Pozwoli to na uruchomienie nowych połączeń w ramach Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej (WKM) na kierunkach Wrocław – Środa Śląska, Wrocław – Wołów oraz Wrocław – Jaworzyna Śląska. Przebudowie poddana zostanie również stacja Środa Śląska w celu dostosowania jej do kończenia i zaczynania biegu pociągów WKM.
– Celem inwestycji jest skrócenie czasu przejazdu na odcinku Środa Śląska – Wrocław. Będzie to możliwe dzięki przyspieszeniu pociągów regionalnych na odcinku WKM oraz uruchomieniu bezpośrednich pociągów WKM zatrzymujących się na wszystkich stacjach w aglomeracji ze skomunikowaniem z pociągiem regionalnym na stacji Środa Śląska. Dzięki temu szacowny czas pomiędzy stacjami Legnica i Wrocław Główny wyniesie ok. 35-40 minut – informuje Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego.
Całe zadanie obejmuje m.in. budowę drugiego toru linii kolejowej 757 od stacji Wrocław Świebodzki do stacji Wrocław Muchobór, odbudowę stacji Wrocław Świebodzki wraz z elektryfikacją, a także przebudowę stacji Środa Śląska, z budową dwóch torów końcowych dla pociągów WKM z wjazdem i wyjazdem od strony Wrocławia oraz peronu umożliwiającego wygodne, bezproblemowe przesiadki.
– Wrocławska Kolej Metropolitalna to bardzo ważny dla mnie projekt, o którym nie raz mówiłem, gdyż dzięki niemu będzie można swobodnie poruszać się koleją w obrębie Wrocławia, a także w okolicy mniejszych miejscowości znajdujących się blisko stolicy Dolnego Śląska – dodaje Tymoteusz Myrda.