Miasto przygotowuje pierwszy obywatelski panel na temat transportu. Losowo wybrani mieszkańcy zaprezentują urzędnikom rekomendacje po wysłuchaniu ekspertów i zainteresowanych stron. 5 lutego odbędzie się spotkanie informacyjne w sprawie panelu.

Zaproponowana przez miasto forma partycypacji mieszkańców w postaci panelu obywatelskiego polega na losowym wyłonieniu mieszkańców Wrocławia, którzy mają być reprezentantami „miasta w pigułce”. Uwzględniając kryteria demograficzne takie jak wiek czy płeć, do rozmów zostanie zaproszonych 75 osób, a dodatkowe 10 weźmie udział w charakterze panelistów rezerwowych. Kilka weekendów będą trwały obrady nad konkretnym problemem i związanymi z nim pytaniami oraz wątpliwościami. Mieszkańcy będą słuchać zarówno ekspertów, jak i różnych grup interesariuszy, dyskutować ze sobą, a następnie przygotują dla miasta rekomendacje. Co istotne w tej formule, jeśli 80% panelistów poprze rekomendacje, będą one wiążące dla władz, co oznacza, że miasto będzie musiało je zrealizować.

5 lutego o godz. 18:00 w Urzędzie Miejskim przy ul. Hubskiej 8, w sali 104, odbędzie się spotkanie informacyjne w sprawie pierwszego planowanego panelu, którego temat to: „Jak szybko i zdrowo przemieszczać się po Wrocławiu”. Wrocławski panel odbędzie się kwietniu i maju bieżącego roku, a w marcu odbędą się losowania i wybór panelistów.

Czy władze uwzględnią postulat aktywistów o dążeniu do zeroemisyjności?

Wrocławski oddział Extinction Rebellion (XR), czyli ruchu walczącego przeciwko kryzysowi klimatycznemu, domaga się dotrzymania obietnic złożonych przez władze miasta w alarmie klimatycznym. XR apeluje, aby dążenie do zeroemisyjności było traktowane priorytetowo podczas zbliżającego się panelu obywatelskiego.

Problem dotyczy sformułowania pytań w panelu. Jak podkreślają aktywiści ruchu: „W tym momencie temat panelu mówi o transporcie ‘szybkim i zdrowym’, a nie niskoemisyjnym. To jest niejednoznaczne i nie dotyka wprost tematu kryzysu klimatycznego. Domagamy się, zgodnie z deklaracją Prezydenta i Rady Miejskiej, aby kryterium klimatyczne – czyli dążenie do zeroemisyjności – było rzeczywistym priorytetem w polityce miejskiej, a więc też i w polityce transportowej”.

Na drodze XR stoją urzędnicze procedury, które według miasta nie pozwalają na zmianę tematu panelu.

„Od Dyrektora Departamentu Spraw Społecznych – Bartłomieja Świerczewskiego – usłyszeliśmy, że tematu zmienić już nie można ze względów proceduralnych. Tylko, że my zgłosiliśmy te żądania na początku grudnia. Ponadto – nadal można zmienić pytania, które są kluczowe i determinują zakres prac panelu.” – mówi Piotr Chmielewski, jeden z reprezentantów ruchu podczas rozmów.

Z kolei Bartłomiej Świerczewski przekonuje:

Panel obywatelski jest realizowany zgodnie ze sztuką, przy ścisłej współpracy ze wszystkimi stronami, które uznały za stosowne, aby się w niego zaangażować.

Aktywiści nadal liczą na to, że, podobnie jak przy zwieńczonych sukcesem rozmowach na temat alarmu klimatycznego, miasto będzie chciało z nimi współpracować.

Fot. Extinction Rebellion Wrocław