Droga ekspresowa S5 docelowo ma połączyć Dolny Śląsk, przez Wielkopolskę i województwo kujawsko-pomorskie, z północno-wschodnią częścią Polski. – Pracujemy nad wydłużeniem S5 do Ostródy i dalej przez Olsztyn na Mazury – zapowiada GDDKiA. 

Przypomnijmy, od grudnia 2019 roku jeździmy już całą, dwujezdniową drogą ekspresową S5 z Wrocławia do Poznania. Na tym jednak nie koniec, bo drogowcy zapowiadają budowę kolejnych odcinków tej „ekspresówki” i podkreślają, że droga ekspresowa S5 nie tylko skomunikuje trzy miasta wojewódzkie – Wrocław, Poznań i Bydgoszcz, ale również, poprzez autostradę A1, Gdańsk.

Obecnie pracujemy nad wydłużeniem S5 do Ostródy i dalej przez Olsztyn na Mazury. W ten sposób powstanie nowy szlak komunikacyjny łączący cztery województwa, tj. warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, wielkopolskie i dolnośląskie. W układzie docelowym droga ekspresowa S5, poprzez swój zasięg i powiązanie z bazowymi elementami sieci drogowej kraju (autostrady A1, A2, A4 i A8), stanie się jednym z kluczowych ciągów komunikacyjnych – zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

fot. GDDKiA

Powstaje studium korytarzowe

Jak tłumaczą przedstawiciele GDDKiA, w połowie 2019 roku podjęli prace planistyczno-studialne nad przyszłym, możliwym przebiegiem S5 na odcinku Ostróda – autostrada A1.

Jesteśmy w trakcie opracowywania studium korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo przedstawiającego drogowe zamierzenie inwestycyjne – zaznaczają.

Studium korytarzowe obejmuje pas drogowy o szerokości około 5 km, natomiast obszar ujęty w studium to powierzchna ponad 8 tys. km² na terenie trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin.

Analizujemy potencjalne przebiegi tras w relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętych ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.) z uwzględnieniem istniejącego planowanego zagospodarowania przestrzennego. Przeprowadzone analizy interdyscyplinarne pozwalają wszechstronnie ocenić porównywane trasy drogowe, jak i zaproponować optymalny przebieg studiowanej trasy drogowej, która będzie przedmiotem szczegółowych analiz na kolejnych etapach przygotowania inwestycji – tłumaczą drogowcy.

Na etapie opracowywania studium korytarzowego GDDKiA przyjmuje pisemne propozycje i wnioski od samorządów, a uzyskane materiały podda analizie.

Porównamy je też z danymi z pozostałych jednostek samorządu terytorialnego położonych w obszarze potencjalnego oddziaływania inwestycji, tak by wskazać obiektywnie najlepsze dla społeczeństwa rozwiązania. Efekty prac nad studium korytarzowym poznamy w lipcu bieżącego roku – zapowiadają drogowcy.

Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania na prace przygotowawcze, będzie ogłoszenie przetargu na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ).

Projektanci, z którymi podpiszemy umowę, w jednym ze wskazanych korytarzy zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5. Rozwiązania te przedstawimy samorządom, a także lokalnej społeczności podczas spotkań informacyjnych. Zebrane podczas spotkań uwagi zostaną rozpatrzone przez projektantów przed złożeniem do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która zatwierdzi przebieg przyszłej S5 – dodają przedstawiciele GDDKiA.