Panel Obywatelski był ważnym głosem mieszkańców, za który jeszcze raz bardzo dziękujemy. Ruszamy do pracy tak, aby za dwa miesiące przedstawić wszystkim mieszkańcom Wrocławia sposób realizacji rekomendacji – piszą wrocławscy urzędnicy.

Przypomnijmy, kilka dni temu zakończył się pierwszy etap panelu obywatelskiego. Jego uczestnicy przegłosowali 63 rekomendacje w obszarach dotyczących transportu miejskiego i szeroko rozumianej poprawy jakości życia we Wrocławiu. Paneliści zdecydowanie opowiedzieli się m.in. za budową nowych linii tramwajowych na peryferyjne osiedla: Jagodno, Muchobór Wielki, Maślice, Psie Pole i Ołtaszyn.

Magistrat wystosował list do uczestników panelu, radnych osiedlowych i miejskich, w którym wyjaśnia, co dalej będzie się działo w ramach tego przedsięwzięcia. Pod listem podpisali się Elżbieta Urbanek – dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu, Katarzyna Szymczak-Pomianowska – dyrektor Departamentu Zrównoważonego Rozwoju oraz Bartłomiej Świerczewski – dyrektor Departamentu Spraw Społecznych.

Głosowanie Panelistów nie kończy prac nad Panelem Obywatelskim. Tak naprawdę dopiero je zaczyna. Zgodnie z regulaminem Panelu, Urząd Miejski Wrocławia ma dwa miesiące od dnia opublikowania rekomendacji (czyli 5 października 2020 r.) na przeanalizowanie wyników pod względem finansowym, formalnym i technicznym, a następnie odniesienie się do każdej z rekomendacji w następujący sposób: w przypadku 50 rekomendacji, które otrzymały więcej niż 80% poparcia Urząd przedstawi szczegóły dotyczące możliwości realizacji rekomendacji; w odniesieniu do 13 rekomendacji, które uzyskały poparcie na poziomie 65–80% Urząd rozważy, czy i w jaki sposób będą mogły być wykorzystane – czytamy w liście.

„Rekomendacje są zbieżne ze strategicznymi dokumentami”

Urzędnicy podkreślają, że już na poziomie wstępnej analizy widzą, że rekomendacje Panelu Obywatelskiego dotyczą tego, na czym wszystkim nam zależy – poprawy jakości życia – i są zbieżne praktycznie ze wszystkimi dokumentami strategicznymi miasta: Wrocławską Polityką Mobilności z 2013 r., Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia i „Strategią Wrocław 2030″ z 2018 r. oraz Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej z 2019 roku.

Tak więc zarówno miejskie polityki, plany i strategie, jak i wskazania mieszkańców dotyczące kierunków rozwoju miasta zakładają m.in. priorytet dla budowy tras tramwajowych, potrzebę integracji biletowej na poziomie aglomeracji, tworzenie węzłów przesiadkowych przy kolei wraz z parkingami Park&Ride oraz rozwój infrastruktury dla rowerów, czyli ogólnie rzecz biorąc, działania na rzecz ograniczenia ruchu samochodów i zrównoważonej mobilności – wyliczają autorzy listu.

I dodają:

Panel potwierdził słuszność naszych działań. Od ponad roku poprzez zwrot w politykach miejskich realizujemy w sposób wyraźny strategię wzmacniania jakości życia w obszarach rozwoju lokalnego, polityki antysmogowej czy transportowej. Warto podkreślić, że Urząd jeszcze przed rozstrzygnięciami Panelistów rozpoczął działania prowadzące do realizacji np. nowych inwestycji transportowych. Departament Infrastruktury i Transportu UMW, poprzez Krajowy Plan Odbudowy, zawnioskował we wrześniu br. o otrzymanie unijnych dofinansowań na zadania inwestycyjne dotyczące zrównoważonej mobilności miejskiej.

Do programu zgłoszono m.in.:

  • budowę wydzielonej trasy komunikacji zbiorowej na osiedle Maślice (98-procentowa rekomendacja Panelistów);
  • budowę wydzielonej trasy komunikacji zbiorowej na osiedle Jagodno (98-procentowa rekomendacja Panelistów);
  • budowę wydzielonej trasy tramwajowo-autobusowej na osiedle Swojczyce wraz z budową Mostów Chrobrego;
  • rozbudowę floty transportu nisko– i zeroemisyjnego (88-procentowa rekomendacja dla transportu zasilanego z OZE);
  • rozbudowę spójnej sieci tras rowerowych dla mieszkańców Wrocławia i aglomeracji (91-procentowa rekomendacja Panelistów).

„Nie czekamy na unijne rozstrzygnięcia”

Urzędnicy tłumaczą, że dokumenty trafiły już do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, a rozstrzygnięć powinniśmy spodziewać się w pierwszej połowie przyszłego roku.

Jeśli otrzymamy dofinansowanie do zgłoszonych zadań, udałoby się uwolnić z miejskiego budżetu prawie dwa miliardy złotych w kontekście kilku najbliższych lat – zaznaczają.

Podkreślają, że nie czekają jednak na unijne rozstrzygnięcia.

Wstępne wyniki Panelu Obywatelskiego są jasne, dlatego rozpoczynamy weryfikację Wrocławskiego Programu Tramwajowego z 2016 roku. Dokument w nowej odsłonie, z uwzględnieniem wytycznych Panelu Obywatelskiego, będzie gotowy w przyszłym roku. Także w przyszłym roku przedstawimy do dyskusji koncepcję nowego układu linii tramwajowych i autobusowych. Rozpoczniemy również aktualizację „Planu transportowego 2016–2022” na kolejne lata. Podejmiemy starania o pozyskanie zewnętrznych środków na przeprowadzenie badań realnych emisji spalin, aby wiarygodnie ocenić, które pojazdy w największym stopniu przyczyniają się do zanieczyszczeń komunikacyjnych. W Krakowie za blisko połowę zanieczyszczeń komunikacyjnych odpowiada zaledwie klika procent pojazdów o najgorszych parametrach emisji. Chcemy wiedzieć jak to wygląda we Wrocławiu, aby w kolejnym kroku na poziomie krajowym lobbować o przepisy prawa umożliwiające procedowanie stref ograniczonej emisji, o które postulowali Paneliści – wyliczają autorzy listu.

„Traktujemy rekomendacje poważnie”

Urzędnicy przypominają, że część rekomendacji, jakie wypracowali Paneliści, jest już w trakcie realizacji. To m.in.:

  • budowa parkingów Park&Ride przy kolei;
  • wygodne rozwiązania dla przesiadek, szczególnie przy przystankach kolejowych (m.in. planowany węzeł TAT na przystanku Wrocław Nowy Dwór i budowany wraz z tramwajem na Popowice nowy przystanek Wrocław Szczepin);
  • zwiększanie częstotliwości kursowania autobusów;
  • rozbudowa infrastruktury rowerowej: trasy, parkingi, stojaki;
  • projekt tramwaju na Jagodno i rozpoczęty projekt etapu przejściowego z jezdnią autobusową;
  • rozszerzanie strefy płatnego parkowania i nowa polityka parkingowa;
  • otwarta współpraca Miasta z aglomeracją, marszałkiem i PKP dla integracji systemu transportowego.
  • wprowadzanie w centrum miasta stref zieleni, wyposażonych w udogodnienia dla pieszych i rowerzystów, np. świeżo zrealizowany skwer u zbiegu ulic Purkiniego i Bernardyńskiej, opracowana dokumentacja na skwer przy pomniku Bolesława Chrobrego oraz zlecona koncepcja zazielenienia ul. Żeromskiego.

W magistracie zaznaczają, że to urząd był inicjatorem panelu.

Chcieliśmy poznać opinie mieszkańców, a rekomendacje traktujemy poważnie. Nie oznacza to jednak, że już w tej postaci proponowanej przez mieszkańców są one możliwe do wdrożenia. Dlatego teraz przystępujemy do szczegółowych analiz i wyliczeń – podkreślają urzędnicy.

Jednocześnie w urzędzie miejskim przypominają, że przygotowując plan realizacji każdej inwestycji należy wziąć pod uwagę m.in.:

  • dostępne źródła finansowania, takie jak kredyty, finansowanie zewnętrzne z programów krajowych bądź unijnych;
  • ewentualne kolizje z innymi planowanymi inwestycjami;
  • kwestie formalne, takie jak własność gruntów, możliwość i koszt ich ewentualnego przejęcia;
  • zagadnienia techniczne obejmujące możliwe przeszkody w realizacji inwestycji, takie jak np. obiekty inżynierskie;
  • kwestie formalne, takie jak przygotowanie analiz, koncepcji, konkursów i przetargów;
  • sytuację finansową samorządu, która niekorzystnie zmienia się w związku z pandemią.

Wszystkie te zmienne będą przez nas uwzględnione przy tworzeniu planu działań popanelowych – dodają autorzy listu.