We Wrocławiu od 1 maja będą wprowadzone zmiany w zakresie korzystania z parkingów Park&Ride. Na terenie miasta znajduje się 24 takich parkingów. 9 z nich będzie przeznaczone wyłącznie dla stałych użytkowników wrocławskiej komunikacji. Czy to jest dobre rozwiązanie?

Radni miejscy na lutowej sesji przegłosowali zmiany w systemie parkingów „parkuj i jedź”, które mają wejść w życie od najbliższej środy. Zmiany wynikają z małej ilości miejsc parkingowy i deficytu miejsc postojowych w obszarze sąsiednich ulic, dlatego wymagają jest wprowadzenie zasady kontrolowanego dostępu do parkingu. Kierowcy, którzy są stałymi użytkownikami wrocławskiej komunikacji zbiorowej będą wpuszczani na tego typu parkingi. Wjazd na będzie umożliwiał automatyczny system sterowania szlabanami wjazdowymi, który będzie się otwierał, jeżeli:

  • kierowca wykaże się posiadaniem ważnego biletu okresowego komunikacji zbiorowej, lub
  • lub w aplikacji mobilnej, bądź posiadają ważną Kartę Parkingową zarejestrowaną przez ZDiUM, lub
  • użytkownik będzie posiadał prawo bezpłatnych przejazdów wrocławską komunikacją zbiorową i spełni określone warunki dokumentujące ten fakt.

Parkingi dla kierowców dostępne z kartą URBANCARD:
pętla komunikacji zbiorowej Leśnica (Majchra)
przystanek komunikacji zbiorowej Złotnicka(Boguszowska)
przystanek komunikacji zbiorowej Kosmonautów (szpital) (Fieldorfa)
stacja kolejowa Wrocław Kuźniki (Bystrzycka)
stacja kolejowa Wrocław Grabiszyn (Petuniowa)
pętla autobusowa Gaj (Świeradowska)
przystanek komunikacji miejskiej Głubczycka (Opolska)
przystanek komunikacji miejskiej Karwińska (Opolska)
przystanek komunikacji miejskiej Uniwersytet Ekonomiczny (Ślężna)

Zasady korzystania z parkingów „Parkuj i Jedź”

Warto zaznaczyć, że parkingi „Parkuj i Jedź” są bezpłatne i nie przewiduje się wprowadzenia w przyszłości opłat za wjazd. 15 parkingów jest dostępny dla ogółu kierowców, nie ma tam  kontroli czy użytkownik parkingu jest osobą korzystającą z komunikacji zbiorowej.

System „Parkuj i Jedź” to nie tylko parkingi, a także rozwinięty system wideomonitoringu, systemu dostępu (szlabany) w wyznaczonych lokalizacjach i terminale do ich obsługi. Co ciekawe parkingi zostały wyposażone w system zliczania pojazdów, co pozwoli  na dostęp do informacji o wolnych miejscach za pośrednictwem serwisu internetowego ITS. Posłuży również określeniu statystyk korzystania z parkingów.

Na wszystkich parkingach park&ride utworzone są miejsca dla osób niepełnosprawnych, a na wybranych także zadaszone parkingi rowerowe.  

Idea parkingów „Park&Ride” ma zachęcić do korzystania z komunikacji zbiorowej. Elementem strategii Wrocławskiej Polityki Mobilności jest zachęcenie użytkowników transportu indywidualnego do pozostawienia samochodu i kontynuacji podróży środkami komunikacji publicznej. Jednak czy wprowadzone zmiany zachęcają i ułatwiają tego typu parkowanie?

fot. Radosław Drożdżewski (User:Zwiadowca21) [CC BY-SA 4.0]