Mirosława Stachowiak-Różecka, kandydatka Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta Wrocławia, sukcesywnie przedstawia swoje pomysły na zmiany w naszym mieście. Jakie są główne założenia jej programu w zakresie komunikacji?

Najważniejsze postulaty Mirosława Stachowiak-Różecka przedstawiła na początku września, w trakcie konwencji wyborczej PiS.

– Lepsze miasto to codzienność na najwyższym poziomie. To nie zdjęcia z Marylin Monroe sprawiają, że jesteśmy europejskim miastem, lecz przyjazna i powszechnie dostępna infrastruktura oraz kompletne osiedla – ze szkołami, żłobkami, przedszkolami, placami zabaw. Osiedla zielone, czyste i bezpieczne. Osiedla dobrze skomunikowane, dlatego będę stawiać na sprawną, szybką i bezpłatną komunikację publiczną w naszym mieście – zapowiadała Stachowiak-Różecka.

Bezpłatna komunikacja miejska i nowe linie MPK

Sztandarowym punktem programu kandydatki PiS na prezydenta Wrocławia jest właśnie bezpłatna komunikacja publiczna, którą obiecywała już w trakcie kampanii wyborczej w 2014 roku.

– Musi być nowoczesna, bezpieczna, ekologiczna i punktualna. Dlatego w pierwszej kolejności musimy zapewnić stałe finansowanie komunikacji publicznej gwarantujące jej rozwój, reanimować MPK, wybudować sieć parkingów Park & Ride na wlotach do miasta. Tylko tak stworzymy modę na poruszanie się MPK – tłumaczy Mirosława Stachowiak-Różecka.

Stachowiak-Rożecka obiecuje też budowę nowych linii tramwajowych – na Nowy Dwór, Popowice, Psie Pole, Maślice, Jagodno, Ołtaszyn, Swojczyce i Bartoszowice.

– Od pierwszych dni rozpoczniemy też projektowanie kolejnych tras, tak aby zarezerwować konkretne korytarze terenowe. Dzięki temu unikniemy obecnych problemów z wyprzedażą i zabudową działek na linii przyszłego tramwaju – podkreśla.

Mirosława Stachowiak-Różecka zapowiada także stworzenie programu modernizacji torowisk, zakup taboru (niskopodłogowego i klimatyzowanego) oraz nowe linie autobusowe, np. linia Lipa Piotrowska – Kwiska czy linie międzyosiedlowe (łączące osiedla, bez konieczności jazdy do centrum, ekspresowe i dowozowe, do tramwaju, pociągu czy węzła przesiadkowego) i większą częstotliwość kursowania pojazdów MPK.

– Autobusy również w standardzie 12/15/20’, tak jak tramwaje, tylko wtedy możliwe jest skomunikowanie tramwaju z autobusem i dłuższe kursowanie komunikacji w weekendy – do około 1 w nocy – wyjaśnia kandydatka.

Szybka Kolej Miejska

Stachowiak-Różecka obiecuje też rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej.

Jej najważniejsze postulaty w tej kwestii to czwarty tor na tzw. estakadzie grabiszyńskiej, w ciągu linii kolejowych nr 271 i 273 na odcinku Wrocław Główny – Grabiszyn podg., a także czwarty tor w ciągu linii kolejowej nr 349/750 (tzw. obwodnica towarowa) na całej drodze przebiegu, wraz z łącznicą do linii kolejowej nr 132/276 w rejonie podg. Tarnogaj oraz budowa przystanków osobowych w rejonie ulic: Bardzka, Borowska, Powstańców Śl., Racławicka, Hallera, Grabiszyńska.

Kandydatka PiS zapowiada też budowę 3. i 4. torów na wylotach z miasta (niezbędnych, by móc w przyszłości uruchamiać pociągi z częstotliwością między 6 a 15 minut) oraz nowe przystanki kolejowe: Stabłowice (Główna), Karłowice Uniwersytet (Czajkowskiego), Osiedle Sobieskiego (al. Sobieskiego/Wilanowska), Lipa Piotrowska (Kminkowa) oraz wzdłuż wspomnianej wyżej obwodnicy towarowej.

Inne jej postulaty to zwiększenie liczby kursów poza szczytami (min. co 30-60’) i w weekendy (min. co 60’) z Dworca Głównego do Leśnicy, Pracz, Psiego Pola, Brochowa, uruchomienie linii SKM Leśnica – Psie Pole, przez Nowy Dwór i Nadodrze (potrzebna jest dobudowa przystanków Gądów i Legnicka przy CH Magnolia) oraz udostępnienie budynków niewielkich dworców kolejowych na potrzeby społeczne i miejskie (Brochów, Kuźniki, Pracze, Psie Pole, Żerniki).

Rowerostrady i kładki

Stachowiak-Różecka ma też propozycje dla rowerzystów. Chce budować rowerostrady, czyli wydzielone, osobne drogi tylko dla rowerów, umożliwiające szybki dojazd z osiedli do centrum. Zapowiada też drogi rowerowe tylko asfaltowe i wydzielone z ulicy, czyli separację ruchu rowerowego i samochodowego, która ma zapewnić komfort i bezpieczeństwo.

Inne jej postulaty to sieć dróg rowerowych (zamiast przypadkowych odcinków bez sensownego początku i końca) oraz kładki rowerowe i pieszo-rowerowe nad Odrą, zapewniające połączenie sąsiadujących osiedli, obecnie oddzielonych rzeką.