Budowa nowego korytarza autostrady A4 na odcinku Kostomłoty– Wrocław, utrzymanie statusu drogi ekspresowej dla dotychczasowej trasy A4 na tym odcinku, przy jednoczesnym zaplanowaniu i budowie łącznika S5 oraz łącznika Aglomeracji Wałbrzyskiej z węzłem S3 w Bolkowie – to główne postulaty dolnośląskich samorządowców, które znalazły się w petycji do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W środę 27 stycznia petycję skierowaną do GDDKIA podpisali prezydenci ośmiu dolnośląskich miast (Wrocławia, Wałbrzycha, Świdnicy, Bolesławca, Jeleniej Góry, Legnicy, Głogowa i Lubina) oraz marszałek Dolnego Śląska. Włodarze poparli tym samym jedną z z propozycji przebiegu A4, które obecnie konsultuje GDDKiA. Chodzi o tzw. Kombinację IV, która zakłada przebudowę (po starym śladzie) autostrady A4 na odcinku Krzyżowa – Kostomłoty oraz budowę nowego odcinka A4 od węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów.

Prezydenci dolnośląskich miast postulują – w ramach poprowadzenia nowej drogi ekspresowej S5 – m.in. także zaprojektowanie i realizację krótkiego łącznika od przyszłego węzła Świdnica na drodze S5, który obejściem Świdnicy, połączy drogę S5 z drogą DW 382 czy konieczność pilnego połączenia Aglomeracji Wałbrzyskiej z budowaną drogą S3 poprzez łączniki do węzłów w rejonie Sadów Dolnych i Kamienna Góra.

Na odcinku A4 Kostomłoty – Wrocław w latach 2014-2020 doszło do ponad 7,5 tysiąca zdarzeń – 7238 kolizji i 318 wypadków – średnio to około 3 zdarzenia dziennie. Obecna A4 przez brak pasa awaryjnego czy wystarczającej liczby Miejsc Obsługi Podróżnych nie jest dostosowana do standardów autostradowych, a nowy korytarz to mniejsze przenikanie ruchów regionalnych z ruchami dalekimi w skali kraju i Europy – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej, inicjator petycji do GDDKiA, podkreśla, że planowanie przebiegu nowych dróg ekspresowych i autostrady A4 ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego Dolnego Śląska.

Jest niezwykle istotne, aby przy pracach nad wyznaczeniem przebiegu tych dróg brać pod uwagę, nie tylko argument finansowy, ale przede wszystkim skutki dla dalszego rozwoju naszego województwa – dodaje Szełemej.

„Nowa autostrada to szansa na rozwój regionu”

Prezydent Legnicy Tadeusz Krzakowski zaznacza, że budowę nowego korytarza autostrady A4 należy traktować jako inkubator rozwoju i nową oś rozwojową aglomeracji i regionu.

Poprowadzenie A4/S5 wg Kombinacji IV daje szansę na integrację największych obszarów aglomeracyjnych poprzez połączenie ich systemem szybkich dróg. Południe Dolnego Śląska, pomimo budowy drogi ekspresowej S3, wciąż pozostaje wykluczone komunikacyjnie – sugeruje Tadeusz Krzakowski.

Sygnatariusze petycji podkreślają, że największe Miejskie Obszary Funkcjonalne Dolnego Śląska (Wrocławski, Legnicko-Głogowski, Wałbrzyski i Jeleniogórski), nie zostały do tej pory połączone drogą ekspresową, która znacząco przyczyniłaby się do integracji tych ośrodków oraz zrównoważonego rozwoju regionu.

Wybór Kombinacji IV przebiegu A4 i S5 łączy – w zasięgu oddziaływania tych dróg do 50 km – wszystkie rdzenie wspomnianych obszarów funkcjonalnych. Przyjęcie do dalszych prac i w konsekwencji realizacja wg Kombinacji IV ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju całego Dolnego Śląska – twierdzi prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska.

Autorzy dokumentu zaznaczają, że poprowadzenie nowej drogi ekspresowej S5 od przyszłego węzła A4/S8 Olbrachtowice przez północny obszar Aglomeracji Wałbrzyskiej do węzła S3 w Bolkowie nie rozwiązuje wszystkich problemów komunikacyjnych w południowej części Aglomeracji Wałbrzyskiej.

Ruch samochodowy z zachodu na wschód województwa, ale także zjeżdżający z S3 i A4/S5 do Dzierżoniowa, Ząbkowic Śl. i Kłodzka, potęgować będzie i tak zakorkowana w tej chwili Świdnica, przez którą przechodzi ważna dla regionu tzw. droga podsudecka DW 382. Dlatego wymogiem staje się przy planowaniu i budowie S5, zaprojektowanie krótkiego łącznika od przyszłego węzła Świdnica, który obejściem Świdnicy połączy drogę S5 z drogą DW 382 – wyliczają.

Ich zdaniem, zlokalizowanie drogi S5 na północ od podstrefy wałbrzyskiej WSSE stanowi problem logistyczny dla głównych inwestorów w tej części WSSE. Tłumaczą, że wielokrotnie kierowali oni (m.in. Toyota, Ronal, Faurecia) postulaty, aby skrócić trasę dostaw produktów z tych zakładów do centrów dystrybucyjnych na Słowacji i w Czechach. Dodają, że przejazd na północ po to, aby poprzez drogę S3 pojechać na południe, nie tylko nie skraca obecnej trasy dojazdu przez Lubawkę, ale ją wręcz wydłuża o ok. 40-50 km.

W związku z tym, że budowa nowej S5 to perspektywa kilkunastu lat, podtrzymujemy wcześniejsze postulaty, zawarte m.in. w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego do 2030, pilnej konieczności połączenie Aglomeracji Wałbrzyskiej z budowaną drogą S3 poprzez tzw. łączniki do węzłów Sady Dolne i Kamienna Góra Ptaszków. Tą sprawą już od kilku lat zajmują się profesjonalne instytucje podległe Urzędowi Marszałkowskiemu. Z przedstawionych w drodze długotrwałej analizy i po licznych konsultacjach wariantów, połączenie obwodnicy Szczawna – Zdrój z węzłem Sady Dolne okazało się nie tylko najtańsze, najkrótsze, ale również prawie nie ingerujące w infrastrukturę komunalną. Zwracamy uwagę, że zarówno Wałbrzych, ale również Szczawno-Zdrój, Stare Bogaczowice i Boguszów-Gorce, bez realizacji tego łącznika, pozostaną wykluczone jeśli chodzi o szybkie i funkcjonalne połączenie z drogą S3 i siecią dróg ekspresowych i autostrad  w Polsce – dodaje Roman Szełemej.

Dobry dojazd na południe Dolnego Śląska

Alternatywne połączenie Aglomeracji Wałbrzyskiej, w tym szczególnie gmin Boguszów-Gorce, Wałbrzych, Czarny Bór i Kamienna Góra z drogą S3 przebiega do węzła Ptaszków, powyżej Kamiennej Góry. Zdaniem autorów petycji, takie połączenie jest optymalne nie tylko dla dużych firm z WSSE – podstrefa Wałbrzych. Tłumaczą, że drugi łącznik z S3 w znaczący sposób udrożniłby ważną dla południa Dolnego Śląska drogę sudecką w ciągu DW 367, łączącą dwa największe na południu województwa miasta, Jelenią Górę i Wałbrzych.

Problem wykluczenia komunikacyjnego Kotliny Jeleniogórskiej, co roku odwiedzanej przez ponad 3 mln zmotoryzowanych turystów, od lat stanowi szczególny przedmiot troski samorządów z tego obszaru. W celu zapewnienia dobrego skomunikowania Aglomeracji Jeleniogórskiej z resztą kraju i umożliwienia dalszego rozwoju gospodarczego w oparciu o wybitne walory turystyczne, wnioskujemy o pilne rozpoczęcia prac nad studium korytarzowym przyszłej drogi ekspresowej. Droga ta powinna przebiegać przez teren całej aglomeracji aż do granicy państwa i uwzględniać postulowaną od lat budowę obwodnicy Szklarskiej Poręby – mówi prezydent Jeleniej Góry Jerzy Łużniak.

Marszałek Dolnego Śląska tłumaczy, że wspólny apel przede wszystkim podkreśla rozwój całego województwa dolnośląskiego.

Każdy z prezydentów, mimo że jest włodarzem swojego miasta, patrzy nie tylko na swój lokalny interes, ale również na to, aby w całym regionie działo się jak najlepiej. Dolny Śląsk jest wyjątkowym obszarem, a dziś połączyła nas autostrada A4, która jest ważną arterią. Warto jednak podkreślić, że w podpisanej przez nas petycji jest także mowa o innych łącznikach, które pozwolą bardzo dobrze skomunikować cały Dolny Śląsk – dodaje Cezary Przybylski.

Jak podkreślają autorzy petycji, realizacja kombinacji IV, czyli poprowadzenie autostrady A4 w nowym korytarzu, przy jednoczesnym zaplanowaniu i budowie łącznika Aglomeracji Wałbrzyskiej z węzłem S3 w Bolkowie, łącznika DW 382 z węzłem Świdnica na S5, stworzyłoby nowe możliwości planowania rozwoju społeczno-gospodarczego południa Dolnego Śląska i przyczyniłoby się do znaczącego ożywienia gospodarczego obszaru Sudetów i jego przedgórza.

Taki układ drogowy jest istotny dla wzmocnienia systemu powiązań transportowych i ożywienia rozwoju społeczno-gospodarczego na Dolnym Śląsku – dodają.

A4 i S5: przetargi na dokumentację trwają

Jak już informowaliśmy, pod koniec grudnia ubiegłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetargi na na opracowanie dokumentacji dla budowy lub rozbudowy A4 od Krzyżowej do Wrocławia oraz budowy drogi ekspresowej S5 od Sobótki do Bolkowa. Postępowania dotyczą opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz programem funkcjonalno-użytkowym 

– Po zakończeniu pierwszych prac studialnych dla autostrady A4 Krzyżowa – Wrocław i nowej drogi ekspresowej S5 Sobótka – Bolków, przystępujemy do kolejnych działań. Ogłoszone postępowania przetargowe przybliżą nas do poznania najbardziej optymalnego wariantu budowy lub rozbudowy autostrady A4, która wraz z drogą ekspresową S5 stworzą nową jakość połączenia w korytarzu transportowym wschód-zachód – tłumaczył Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Pierwszy przetarg dotyczy opracowania dokumentacji dla odcinka autostrady A4 od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe o długości około 36 kilometrów. W ramach dokumentacji STEŚ-R dla tego odcinka zostaną przeanalizowane warianty rozbudowy autostrady A4 w śladzie istniejącym. Drugie postępowanie, ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie dróg S5 i A4, prowadzone jest jednocześnie dla odcinka A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów o długości około 80 km oraz dla drogi ekspresowej S5 Bolków – Sobótka o długości około 50 km.

Dodajmy, że zgodnie z zapowiedziami, nową autostradą A4 kierowcy pojadą w 2030 roku.