W sobotę 27 czerwca wrocławskie MPK rusza aż z 5 nowymi remontami torowisk. A to oznacza duże zmiany zarówno dla pasażerów komunikacji miejskiej, jak i dla kierowców.

– Żaden tramwaj nie jedzie po swojej stałej trasie, a z 72 linii autobusowych 50 w jakimś stopniu jeździ objazdami – to najlepiej pokazuje, jak mocno weszliśmy w miasto i jak wiele miejsc wymaga naszej pilnej interwencji. Od soboty będziemy prowadzić 5 torowych inwestycji w mieście, ale każda w istotnym dla miejskiego transportu miejscu – wyjaśnia inżynier Kamil Kosarewicz, zastępca dyrektora ds. inwestycji w MPK. 

Remonty w strategicznych miejscach

Remonty, które czekają wrocławian to przede wszystkim dwa strategiczne place Wrocławia: Rondo Reagana oraz plac Dominikański. O ile remont węzłowego punktu placu Grunwaldzkiego wpłynie w sposób nieznaczny na jazdę kierowców indywidualnych, to prace torowe na placu Dominikańskim już ten przejazd skomplikują.

 Zalecamy kierowcom jadącym Kazimierza Wielkiego korzystanie z tunelów – przejazd górą w kierunku centrum wiązać się będzie ze sporym objazdem poprowadzonym ulicami Błogosławionego Czesława i Purkyniego. Remont na placu Dominikańskim będzie kosztował 1,2 miliona złotych i jego pierwsza część potrwa do 25 lipca. Potem torowcy przesuną się na środek placu, by wymienić krzyżownicę – te prace zaplanowano na sierpień – wyjaśnia Tomasz Sikora, rzecznik MPK Wrocław.

Na rondzie Reagana MPK zacznie od wymiany torowisk – to pierwszy etap inwestycji, ale nastąpi ważna zmiana: po trzykrotnych remontach prowadzonych w ostatnich kilku latach kostka brukowa zostanie wreszcie zastąpiona nawierzchnią betonową.

Kostka przy tym ruchu, ilości torów i liczbie rozjazdów się nie sprawdziła. Prace na pl. Grunwaldzkim będą polegały na wymianie rozjazdów i nawierzchni na peronach przystankowych 1 i 2 (od strony Pasażu Grunwaldzkiego). Tramwaje będą jeździły wyłącznie na relacjach Szczytnicka – Curie-Skłodowskiej. Nie będzie przejazdu na wprost w kierunku mostu Szczytnickiego. Zamknięty będzie wjazd w Piastowską. Autobusy będą omijać perony przystankowe, poruszać się po obwodzie ronda. Przystanki będą zlokalizowane przed i za rondem. Ten remont będzie kosztował 1,95 mln złotych i zakończy się w pierwszej połowie września – wyliczają przedstawiciele przewoźnika.

Zaznaczają, że sprawnie przebiega remont na skrzyżowaniu Piłsudskiego/Świdnicka – w piątek 26 czerwca przeprowadzono próbny przejazd tramwajem na remontowanych w czerwcu zwrotnicach i torach ulicy Piłsudskiego w kierunku Dworca Głównego. Od soboty torowcy przeniosą się vis-a-vis, by przez miesiąc wymieniać rozjazdy na zachodnim wlocie Piłsudskiego. Ten remont pochłonie 1,6 mln, a po jego zakończeniu 25 lipca powinniśmy się cieszyć równą asfaltową nawierzchnią.   

Remont, na który czekają mieszkańcy północy Wrocławia także rozpocznie się w sobotę. Za milion złotych wymienione zostanie torowisko na całej pętli Zawalna. Wprowadzone zostanie odwodnienie torów, bo choćby ostatnie deszcze pokazały, że Wrocław – chcąc nie chcąc – dysponuje tramwajem wodnym. Szyn spod wody miejscami nie było widać – podkreślają w MPK.

Przede wszystkim jednak za 8,5 miliona złotych remontowana będzie ulica Żmigrodzka od zjazdu z mostu Trzebnickiego przez skrzyżowanie z Broniewskiego aż do Bałtyckiej.

– To nie koniec remontów wakacyjnych. Czeka nas jeszcze (jeśli rozstrzygnięcia cenowe i procedura po przetargowa pójdą po myśli MPK) remont torowiska na Olszewskiego do Biskupina oraz torów w ciągu ulicy Hallera. W obu tych miejscach, tak jak na Żmigrodzkiej, stworzone zostaną zielone torowiska – dodaje Tomasz Sikora

Zmian w organizacji ruchu od 27 czerwca w związku z remontami torowisk

Piłsudskiego/Świdnicka

Wymiana rozjazdu na zachodnim wlocie ul. Piłsudskiego na skrzyżowaniu z ul. Świdnicką. Zmiana struktury kierunkowej i torów jazdy na północnym wlocie ul. Świdnickiej: prawy pas tyko do jazdy w prawo, lewy na wprost. Zmiana lokalizacji przejścia dla pieszych przez zachodni wlot ul. Piłsudskiego – odsunięcie w stronę ul. Zielińskiego. Korekta pracy sygnalizacji świetlnej. Utrzymano wszystkie relacje rowerowe. Organizacja ruchu zastępczego będzie obowiązywała od 27 czerwca do 25 lipca 2020 r.

Plac Dominikański

W związku z remontem rozjazdów na północnej części skrzyżowania, zaprojektowano rozwiązania z zakresu organizacji ruchu umożliwiające bezpieczne zrealizowanie zadania przy możliwie małych utrudnieniach w ruchu. Zakres zmian obejmuje korektę oznakowania pionowego i poziomego oraz programów sygnalizacji na skrzyżowaniu. Na skrzyżowaniu pracować będzie program lokalny, zmieniono liczbę pasów do lewoskrętu na zachodnim wlocie (zamknięty skrajny lewy pas), na wlocie wschodnim zlikwidowano relację na wprost dla pojazdów kołowych prowadząc objazd przez ul. Błogosławionego Czesława – ul. Purkyniego – ul. Św. Katarzyny. Utrzymano wszystkie relacje rowerowe. Zmiana organizacji ruchu będzie obowiązywała od 27 czerwca do 25 lipca 2020 r.

Plac Grunwaldzki

Prace na pl. Grunwaldzkim będą polegały na wymianie rozjazdów i nawierzchni na peronach przystankowych 1 i 2 (od strony Pasażu Grunwaldzkiego).

Tramwaje będą jeździły wyłącznie na relacjach Szczytnicka/oś Grunwaldzka – ul. Curie Skłodowskiej i odwrotnie. Nie będzie możliwości jazdy na wprost z ronda w kierunku mostu Szczytnickiego i odwrotnie. Zamknięty będzie wyjazd i wjazd w ul. Piastowską. Awaryjnie tramwaj może pojechać z ul. Curie Skłodowskiej w prawo w stronę mostu Szczytnickiego, zawrócić na pętli i pojechać w Sienkiewicza. Światło zielone dla tramwajów zostanie wydłużone. Autobusy będą omijać perony przystankowe, poruszać się po obwodzie ronda. Przystanki będą zlokalizowane przed/za rondem. Dla pojazdów indywidualnych istotnych zmian nie przewidziano. Zmiana organizacji ruchu będzie obowiązywała od 27 czerwca do 8 sierpnia 2020 r.

Zawalna/Żmigrodzka

Wyłączenie ruchu tramwajowego oraz zamknięcie wlotu ul. Zawalnej do ul. Żmigrodzkiej. Zamknięcie torowiska w ciągu ul. Żmigrodzkiej od ul. Zawalnej do ul. Bałtyckiej bez ingerencji w skrzyżowania (w tym etapie). Zamknięcie pętli przy ul. Zawalnej. Zamknięcie wlotu ul. Zawalnej do ul. Żmigrodzkiej.

Zmiana organizacji ruchu będzie obowiązywała od 27 czerwca do 29 sierpnia 2020 r.

Robotnicza

Ul. Robotniczą zamknięta w całości na odcinku od ul. Nabycińskiej do pl. Orląt Lwowskich. Ruch zostanie przełożony na nowo wybudowane torowisko tramwajowe. Pojazdy jadące ul. Nabycińską od strony ul. Braniborskiej będą skracać w nowe torowisko TAT bezkolizyjnie, natomiast kierunek od ul. Robotniczej zostanie podporządkowany i w tym celu odcinek ul. Nabycińskiej od nowego torowiska TAT do ul. Robotniczej będzie dwukierunkowy.

Organizacja zostanie wprowadzona z piątku na sobotę w tym tygodniu. Zmiana organizacji ruchu będzie obowiązywała od 27 czerwca do końca lipca 2020 r.

Od 27 czerwca zmiany czekają także pasażerów komunikacji miejskiej. Szczegóły znajdziecie tutaj.