To, że rowerzystów we Wrocławiu przybywa, widać gołym okiem. Za rosnącą liczbą użytkowników jednośladów starają się nadążyć urzędnicy, udoskonalając infrastrukturę dla cyklistów. Sprawdzamy, jakie inwestycje rowerowe są aktualnie na tapecie.

Rowerzysta

fot. Pixabay.com/CC0 Public Domain

Przypomnijmy, tegoroczny budżet rowerowy Wrocławia to rekordowe 17 mln złotych. Z tych pieniędzy miasto co rusz rozpoczyna kolejne inwestycji, które poprawiają komfort jazdy na „dwóch kółkach” po stolicy Dolnego Śląska. Tylko w ostatnim czasie urzędnicy rozpisali szereg przetargów, związanych z udoskonalaniem infrastruktury rowerowej.

Rowerem „pod prąd”

Właśnie dobiegły końca prace przy wprowadzaniu kontraruchu rowerowego w 45 lokalizacjach.

– Dzięki zmianie stosownego rozporządzenia, sukcesywnie wprowadzamy możliwość ruchu rowerowego pod prąd na drogach jednokierunkowych – tłumaczył Daniel Chojnacki, oficer rowerowy w magistracie.

Już wcześniej magistrat dopuścił taką możliwość na ponad 20 ulicach w naszym mieście, teraz – po zakończeniu odbiorów technicznych – będzie to możliwe w kolejnych, blisko 50 miejscach, m.in. na ulicy Daszyńskiego, Kniaziewicza, Oporowskiej, Worcella, Hauke-Bosaka, Januszowickiej, Trwałej, Lubińskiej, Kaszubskiej, Włodkowica czy Bogusławskiego.

Na rowerze aż do Bielan

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta kilka dni temu ogłosił przetarg na rozbudowę ulicy Powstańców Śląskich – od ulicy Krzyckiej do Kutnowskiej, w celu wyznaczenia drogi rowerowej. To część zapowiadanego przez urzędników szerszego przedsięwzięcia, w ramach którego powstanie trasa dla cyklistów wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich i alei Karkonoskiej aż do Bielan Wrocławskich.

Na razie zbudowany zostanie jej pierwszy fragment.

Po stronie zachodniej ulicy Powstańców Śląskich – na odcinku od ulicy Kutnowskiej do ulicy Krzyckiej – zaprojektowano odrębną drogę rowerową dwukierunkową o szerokości 3 metrów, w miejscu istniejącego obecnie chodnika.

Z kolei po stronie wschodniej ulicy Powstańców Śląskich zostanie wyznaczony ciąg pieszo-rowerowy o zmiennej szerokości (minimum 3 metry) na istniejącym chodniku, bez jego przebudowy.

Droga powinna być gotowa do końca kwietnia 2018 roku.

Droga rowerowa

fot. Pixabay.com/CC0 Public Domain

Wygodniej na „dwóch kółkach” po Nadodrzu

Nowe trasy dla cyklistów powstaną także na Nadodrzu – urzędnicy szukają firmy, która wytyczy je na ulicy Drobnera i Łokietka.

Jak czytamy w dokumentacji projektowej, całe przedsięwzięcia ma na celu likwidację tranzytowego charakteru ul. Łokietka oraz stworzenie jednolitej infrastruktury dla rowerzystów.

– Projekt zakłada zachowanie przejezdności ul. Łokietka dla komunikacji zbiorowej i dla ruchu rowerowego oraz skierowanie większej części pozostałego ruchu kołowego z tej relacji przez ul. Probusa. W tym celu projekt zakłada przebudowę skrzyżowania ul. Drobnera i Probusa w celu wytworzenia pasa do skrętu w lewo, w ulicę Probusa i zamknięcie wyjazdu z ul. Probusa w ul. Drobnera w kierunku pl. Bema – tłumaczą autorzy projektu.

Istniejąca infrastruktura dla rowerzystów zostanie uzupełniona o pasy rowerowe wydzielone z istniejącej jezdni ulicy Drobnera, Łokietka, Jedności Narodowej i placu Św. Macieja, przejazdy rowerowe, a także drogi rowerowe wydzielone z istniejących chodników ulicy Drobnera i Probusa.

Na wykonanie prac firma, która zwycięży w przetargu, będzie miała 4 miesiące od podpisania umowy.

Strzegomska, Trzebnicka, Żmigrodzka

Pod koniec czerwca ZDiUM ogłosił także powtórny przetarg na wyznaczenie nowych odcinków dróg rowerowych na ulicy Strzegomskiej i Trzebnickiej. Dodatkowo, zadanie obejmuje także przebudowę istniejącej drogi rowerowej na ul. Żmigrodzkiej.

– W poprzednim przetargu na budowę dwóch krótkich odcinków dróg rowerowych na ul. Trzebnickiej i ul. Strzegomskiej nie udało nam się wyłonić wykonawcy prac ze względu na zbyt wysokie ceny ofert. Obecnie poszukujemy firmy, która wykona roboty w aż 3 lokalizacjach – dodatkowo będzie miała za zadanie przebudować drogę rowerową na ul. Żmigrodzkiej, na odcinku pomiędzy ulicą Na Polance a aleją Kasprowicza – tłumaczą urzędnicy.

Prace na ul. Strzegomskiej obejmą odcinek od ul. Nowodworskiej do wiaduktu kolejowego przy ul. Muchoborskiej. Powstanie tam ciąg pieszo-rowerowy po południowej stronie ulicy.

Na ul. Trzebnickiej wyznaczony zostanie dodatkowy odcinek jednokierunkowej ścieżki rowerowej, pomiędzy ul. św. Wincentego a ul. Ołbińską. Ścieżka będzie miała 1,5 metra szerokości i nawierzchnię bitumiczną.

Z kolei na ulicy Żmigrodzkiej ZDiUM przeprowadzi korektę przebiegu istniejącej drogi rowerowej oraz wymieni jej nawierzchnię na bitumiczną (także na przejeździe przez ul. Zawalną).

– Poszerzymy również chodnik. Założone zostaną nowe zieleńce oraz nasadzony szpaler klonów – zapowiadają w Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta.

Na realizację zadania wykonawca będzie miał dwa miesiące w przypadku ul. Strzegomskiej i Trzebnickiej i pięć miesięcy na przeprowadzenie robót na ul. Żmigrodzkiej.

Rowerzysta

fot. Pixabay.com/CC0 Public Domain

Co jeszcze nas czeka w 2017 roku?

Dodajmy, że w czerwcu ruszyła budowa drogi rowerowej na alei Hallera – od ulicy Grabiszyńskiej do Odkrywców.

– Od stacji BP aż do skrzyżowania z Odkrywców, rowerzyści będą mieli do dyspozycji wydzieloną trasę i to już na początku sierpnia, jeśli tylko pogoda pozwoli utrzymać dotychczasowe tempo robót – podkreślają przedstawiciele ZDiUM-u.

W tym roku, w ramach realizacji Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, mają też powstać drogi i pasy rowerowe na ulicy Piłsudskiego – na odcinku od placu Legionów do ulicy Świdnickiej oraz ulicy Zielińskiego – od ulicy Piłsudskiego do ulicy Swobodnej. Trwa analiza ofert złożonych w tym przetargu.

Inne, ważne przedsięwzięcia rowerowe, na które przetargi powinny zostać rozpisane jeszcze w 2017 roku, to m.in. przebudowa ulicy Grabiszyńskiej (od alei Hallera aż do placu Legionów) w celu wyznaczenia dróg i pasów rowerowych, przebudowa ulicy Solskiego (w tym samym celu co Grabiszyńskiej), wspomniana już trasa na alei Karkonoskiej, a także budowa dróg i pasów rowerowych na ulicy Kochanowskiego, Czackiego i Mianowskiego oraz na ulicy Wyszyńskiego – od Benedyktyńskiej do Damrota.

W planie jest tez połączenie trasy rowerowej na ulicy Na Grobli, Walońskiej i placu Wróblewskiego czy przebudowa ulicy Olszewskiego (od Chełmońskiego do Spółdzielczej) w celu wyznaczenia dróg i pasów rowerowych.