Dwa wyższe perony o długości 200 metrów, nowe przejście podziemne, wiaty, ławki i windy – tak zmieni się przystanek kolejowy Wrocław Muchobór. Inwestycja PKP PLK obejmuje też przebudowę przyległego przejazdu na ulicy Traktatowej.

W lipcu 2018 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowę na modernizację przystanku kolejowego Wrocław Muchobór. Kontrakt obejmuje wykonanie prac projektowych i budowlanych. Jak zapowiadają kolejarze, przystanek po przebudowie wpisze się w styl nowej zabudowy strefy biurowo-przemysłowej. Obecnie trwają już tam roboty budowlane.

Przebudowa przystanku kolejowego Wrocław Muchobór obejmuje nie tylko sam przystanek, ale również sąsiadujący przejazd na ul. Traktatowej. Dotychczas przejazd ten obsługiwany był z pobliskiej nastawni i otwierany na żądanie. Modernizacja przejazdu – przebudowa jego nawierzchni i instalacja nowych urządzeń zabezpieczających – udrożni ciąg ulic Traktatowej i Otyńskiej. Sprawniejsza będzie komunikacja w tym rejonie Wrocławia – wyjaśnia Bohdan Ząbek z PKP PLK.

Prace podzielone na etapy

Jak tłumaczą kolejarze, prace na przejeździe będą wykonywane etapami, tak, by zgodnie z rozkładem przejeżdżały pociągi.

Przejazd położony jest na magistralnej linii o dużym natężeniu ruchu. W ciągu doby przejeżdża tędy średnio około 170 pociągów,  m.in. w kierunku Legnicy, Węglińca, Zgorzelca, Lubina i Głogowa – wylicza Bohdan Ząbek.

Ze względu na rozpoczęte prace, wyłączony jest obecnie z obsługi peron nr 1. Wykonano już część prac przy rozjazdach i torach.

Zgromadzony jest materiał do przebudowy peronu. To m.in. płyty krawędziowe i nawierzchniowe dla nowego peronu. Przeprowadzono korektę toru wraz z siecią trakcyjna na długości około 200 metrów – wyliczają przedstawiciele PKP PLK.

Obecnie przy przebudowie przystanka Wrocław Muchobór został wykonany demontaż przejścia podziemnego w strefie wyłączonych z ruchu torów. Prowadzone są również prace przy betonowaniu podstaw pod posadowienie wiat na peronie nr 1 oraz prace przygotowawcze dla zabudowy płyt krawędziowych peronu nr 1.

Nowe perony, przejście podziemne i windy

Na przystanku Wrocław Muchobór zostaną przebudowane dwa perony.

Nowe perony o długości 200 metrów będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Do dyspozycji podróżnych będą nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz stojaki rowerowe. Na peronach będzie system oznakowania dotykowego. Bezpieczne dojście do peronów zostanie poprowadzone bezkolizyjnym, nowym przejściem podziemnym. Dotychczasowe, zbyt wąskie i za niskie, zostanie zlikwidowane – zapowiada Bohdan Ząbek.

Jak dodaje, dostęp do peronów – podróżnym o ograniczonych możliwościach poruszania się lub z cięższym bagażem – ułatwią zamontowane windy.

Wartość inwestycji to około 16 mln złotych. Zakończenie modernizacji przystanku wraz z przejazdem kolejowym na ul. Traktatowej przewidziane jest w 2021 roku.

Miasto buduje nową drogę

Dodajmy, że wrocławski magistrat przebudował już także – na niemal całej długości – ulicę Otyńską, którą dojeżdża się do przejazdu kolejowego od strony ulicy Fabrycznej. Do przebudowy został tylko ostatni, 70-metrowy fragment tej ulicy, dochodzący do samego skrzyżowania z linią kolejową nr 273.

W marcu spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosiła przetarg w trybie „zaprojektuj i wybuduj” na to zadanie, obejmujący także zaprojektowanie przebudowy sieci kanalizacyjnej na ulicy Traktatowej (czyli po drugiej stronie przejazdu kolejowego) do skrzyżowania z ulicą Muchoborską. 20 kwietnia postępowanie zostało jednak unieważnione, bo jedyna złożona oferta o ponad pół miliona złotych przekraczała budżet przewidziany na tę inwestycję.