Co kilkadziesiąt metrów znaki zakazu postoju, ograniczenia prędkości i ostrzegające o uszkodzonej powierzchni. Nic dziwnego, skoro ulica Gajowicka poza doraźnymi remontami czeka na poważną przebudowę od czasu II wojny światowej. Dziś przewodniczący zarządów trzech wrocławskich osiedli złożyli na ręce prezydenta Wrocławia petycję w sprawie jej modernizacji. Szacowany koszt to około 30 milionów złotych. Czy ten wydatek będzie również priorytetem dla miasta?

Fot. Maciej Leśnik

Przebudowa ulicy Gajowickiej zdaniem osiedlowych radnych powinna objąć 1,5-kilometrowy fragment od skrzyżowania z ulicą Żelazną do skrzyżowania z ulicą Racławicką. Przedstawiciele mieszkańców domagają się, aby modernizacja została uwzględniona w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym i wpisana jako jeden z priorytetów. Uchwałę z takim postulatem 13 września podjęły Rada Osiedla Borek i Rada Osiedla Gajowice, a 20 września – Rada Osiedla Powstańców Śląskich. Dziś przedstawiciele mieszkańców spotkali się na konferencji prasowej z dziennikarzami.

– Mamy świadomość ograniczonych możliwości miasta, ale wszyscy wiemy, że przebudowa ulica Gajowickiej jest konieczna. Chcemy, aby miasto w najbliższych swoich planach ujęło jej modernizację –  apeluje Miłosz Czekaj, Przewodniczący Zarządu Osiedla Borek

– Przewidywany koszt to około 30 milionów złotych. Postulujemy wymianę nawierzchni, poprawę stanu chodników, odświeżenie zieleni, wyznaczenie tras rowerowych i buspasa. To najważniejsze zmiany, jakie przewidujemy – mówi Tomasz Turalski, przedstawiciel Osiedla Borek.

,,Obecny stan drogi jest nie do przyjęcia. Chcemy przebudowy, a nie remontu”

Pomimo przeprowadzonych doraźnych prac remontowych ulica Gajowicka pozostaje ciągiem komunikacyjnym wymagającym pilnej przebudowy. Jej obecny stan uniemożliwia bezpieczne przemieszczanie się pieszych, rowerzystów i kierowców. Wzmożony ruch uliczny powoduje pogorszenie się i tak złego już stanu wysłużonej nawierzchni – argumentują autorzy petycji.

Wniosek o przebudowę ulicy Gajowickiej złożyli przedstawiciele trzech osiedli. Fot. Maciej Leśnik

– Zdecydowaliśmy, że ulica Gajowicka będzie naszą pierwszą inicjatywą ze względu na jej fatalny stan techniczny. Ulica nie była przebudowana od II wojny światowej, były tylko małe remonty, które przyniosły żadnej znaczącej poprawy. Specjalnie nie używamy słowa remont, ponieważ zależy nam na gruntownej przebudowie, a nie kosmetycznych zmianach nawierzchni. Obecny stan drogi jest nie do przyjęcia – podkreśla Michał Janusik, przedstawiciel Osiedla Gajowice.

Choć ulicą codziennie przemieszcza się sporo samochodów, rowerzystów oraz pojazdy komunikacji miejskiej, jej stan nie jest bezpieczny. Szczególnie źle droga wygląda na wysokości jednostki wojskowej przy Hallera. Tam trudno jest przejechać zarówno samochodom, jak i rowerzystom. Stan ulicy Gajowickiej przeszkadza także pieszym.

Przebudowa ulicy Gajowickiej nie jest sprawa tylko kilku osiedli

Autorzy petycji podkreślają, że inicjatywa zmierzająca do niezwłocznej przebudowy ulicy Gajowickiej wynika z realnych potrzeb mieszkańców Borka, Gajowic i Powstańców Śląskich. Radni powołali 11 lipca wspólną grupę roboczą, która przez dwa miesiące pracowała nad koncepcją przebudowy arterii łączącej te trzy osiedla. Wniosek do prezydenta Wrocławia to konsekwencja kilku tygodni spotkań w gronie radnych i mieszkańców.

– Dzisiejsze pismo traktujemy jako początek do poważnej rozmowy z miastem, w której chcemy jako trzy osiedla uczestniczyć. Jest to tylko wniosek o wpisanie przebudowy do wieloletniego planu Wrocławia. Liczymy na to, że magistrat zaprosi nas do dalszych szczegółowych rozmów dotyczących tej inwestycji. Dopiero na tym etapie będzie można poznać kosztorys i wycenę inwestycji  – podsumowuje Krzysztof Bielański, Przewodniczący Zarządu Osiedla Powstańców Śląskich.

Polepszenie stanu ulicy Gajowickiej nie jest jednak wyłącznie problemem lokalnym. Drogi potrzebują mieszkańcy również innych rejonów Wrocławia. Biorąc pod uwagę, że po stolicy Dolnego Śląska jeździ coraz więcej samochodów, odnowiona droga byłaby atrakcyjną alternatywą wobec zakorkowanej Grabiszyńskiej i alei Powstańców Śląskich. Gajowicka łączy centrum miasta z wieloma osiedlami takimi jak Grabiszyn-Grabiszynek, Krzyki-Partynice, Klecina, Oporów, dlatego jest kluczową trasą z perspektywy całego południa Wrocławia.

Fot. Maciej Leśnik