Szykują się duże zmiany na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Jeszcze w tym kwartale ma zostać wprowadzone ograniczenie prędkości dla samochodów osobowych do 120 km/h.
Jesienią ubiegłego roku informowaliśmy o planach wprowadzenia odcinkowego pomiaru prędkości na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Wówczas jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała, że nie wprowadzi postulowanego przez komitet „Stop hałasowi we Wrocławiu” ograniczenia prędkości.
– Ponowna analiza oznakowania dotyczącego prędkości w ciągu AOW nie wykazała zasadności wprowadzania dodatkowych ograniczeń, a jedynie konieczność dostosowania prędkości kierowców do obowiązujących limitów – tłumaczyli drogowcy.
Komitet „Stop hałasowi we Wrocławiu” nie złożył jednak broni i w listopadzie 2019 roku wystosował kolejne pismo, w którym postulował ograniczenie prędkości na AOW. Jak się okazuje, GDDKiA teraz przychyliła się do tego wniosku.
Ma być ciszej i bezpieczniej
Drogowcy na podstawie wyrywkowych odczytów z systemu klasyfikacji kierowców na AOW przeprowadzili analizę, jak często na tej drodze przekraczana jest dopuszczalna prędkość.
– Jest to zjawisko powszechne i w zależności od kierunku ruchu i dnia obserwacji dotyczyło od 27% do 45% kierowców poruszających się po AOW A8 na odcinku o największym natężenie ruchu, pomiędzy węzłami Wrocław Lotnisko-Wrocław Północ – czytamy w piśmie GDDKiA.
Drogowcy w związku z tym informują, że zostanie wprowadzone ograniczenie prędkości na AOW na odcinku od węzła Wrocław Południe do węzła Wrocław Psie Pole.
– Obecnie opracowywany jest projekt organizacji ruchu, który zakłada ograniczenie prędkości do 120 km/h w miejsce obecnie obowiązującej prędkości wynoszącej 140 km/h. Prędkość dla pojazdów ciężarowych wynosić będzie w dalszym ciągu 80 km/h – zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wprowadzenie zmian w organizacji ruchu planowane jest jeszcze w tym kwartale – podkreślają przedstawiciele GDDKiA.
Tłumaczą, że z danych, które są zawarte w realizowanym w latach 2016 – 2018 Projekcie Rozwoju Innowacji Drogowych, w części dotyczącej ochrony przed hałasem, wynika, że dla ograniczenia prędkości ruchu o 10 km/h poziom hałasu obniża się o około 1dB.
– Zakładamy, że wprowadzone ograniczenie prędkości powinno skutkować odczuwalną redukcją poziomu hałasu dla mieszkańców oraz przede wszystkim poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego. Po wprowadzeniu nowej organizacji ruchu będą prowadzone obserwacje w kierunku respektowania nowych przepisów przez kierowców – dodają drogowcy.
W piśmie do komitetu „Stop hałasowi we Wrocławiu”, przedstawiciele GDDKiA informują także, że 20 stycznia 2020 roku ponownie wystąpili do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o przekazanie przez GITD analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego, które umożliwią wyznaczenie lokalizacji stacjonarnych urządzeń rejestrujących, służących do odcinkowego pomiaru prędkości na AOW.