Szykują się duże zmiany na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Jeszcze w tym kwartale ma zostać wprowadzone ograniczenie prędkości dla samochodów osobowych do 120 km/h.

Jesienią ubiegłego roku informowaliśmy o planach wprowadzenia odcinkowego pomiaru prędkości na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Wówczas jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała, że nie wprowadzi postulowanego przez komitet „Stop hałasowi we Wrocławiu” ograniczenia prędkości.

– Ponowna analiza oznakowania dotyczącego prędkości w ciągu AOW nie wykazała zasadności wprowadzania dodatkowych ograniczeń, a jedynie konieczność dostosowania prędkości kierowców do obowiązujących limitów – tłumaczyli drogowcy.

Komitet „Stop hałasowi we Wrocławiu” nie złożył jednak broni i w listopadzie 2019 roku wystosował kolejne pismo, w którym postulował ograniczenie prędkości na AOW. Jak się okazuje, GDDKiA teraz przychyliła się do tego wniosku.

Ma być ciszej i bezpieczniej

Drogowcy na podstawie wyrywkowych odczytów z systemu klasyfikacji kierowców na AOW przeprowadzili analizę, jak często na tej drodze przekraczana jest dopuszczalna prędkość.

Jest to zjawisko powszechne i w zależności od kierunku ruchu i dnia obserwacji dotyczyło od 27% do 45% kierowców poruszających się po AOW A8 na odcinku o największym natężenie ruchu, pomiędzy węzłami Wrocław Lotnisko-Wrocław Północ – czytamy w piśmie GDDKiA.

Drogowcy w związku z tym informują, że zostanie wprowadzone ograniczenie prędkości na AOW na odcinku od węzła Wrocław Południe do węzła Wrocław Psie Pole.

Obecnie opracowywany jest projekt organizacji ruchu, który zakłada ograniczenie prędkości do 120 km/h w miejsce obecnie obowiązującej prędkości wynoszącej 140 km/h. Prędkość dla pojazdów ciężarowych wynosić będzie w dalszym ciągu 80 km/h – zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wprowadzenie zmian w organizacji ruchu planowane jest jeszcze w tym kwartale – podkreślają przedstawiciele GDDKiA.

Tłumaczą, że z danych, które są zawarte w realizowanym w latach 2016 – 2018 Projekcie Rozwoju Innowacji Drogowych, w części dotyczącej ochrony przed hałasem, wynika, że dla ograniczenia prędkości ruchu o 10 km/h poziom hałasu obniża się o około 1dB.

Zakładamy, że wprowadzone ograniczenie prędkości powinno skutkować odczuwalną redukcją poziomu hałasu dla mieszkańców oraz przede wszystkim poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego. Po wprowadzeniu nowej organizacji ruchu będą prowadzone obserwacje w kierunku respektowania nowych przepisów przez kierowców – dodają drogowcy.

W piśmie do komitetu „Stop hałasowi we Wrocławiu”, przedstawiciele GDDKiA informują także, że 20 stycznia 2020 roku ponownie wystąpili do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o przekazanie przez GITD analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego, które umożliwią wyznaczenie lokalizacji stacjonarnych urządzeń rejestrujących, służących do odcinkowego pomiaru prędkości na AOW.

fot. GDDKiA