Szefowie firm chcą inwestować mimo pandemii – wynika z najnowszego badania BEAS. Największym zainteresowaniem wsród tych, którzy planują inwestycje w rozwój regionalny, cieszy się Wrocław.

Badanie „Business Environment Assessment Study” zostało zrealizowane przez Antal metodą CAWI wśród szefów 809 firm w Polsce w IV kwartale 2020 roku. Trzecia już edycja badania odsłania plany inwestycyjne przedsiębiorstw na lata 2021-2022.

Okazuje się, że wzrósł odsetek firm je deklarujących o 8% w stosunku do poprzedniej edycji badania przeprowadzonego w 2019 roku. Najczęściej przedsiębiorcy zamierzają rozwijać produkty i usługi (57%) oraz zadbać o innowacje technologiczne (54%) – wyliczają autorzy badania.

Z kolei 51% badanych chce inwestować w kapitał ludzki, 13% – w rozwój geograficzny firmy, a tylko 9% badanych nie planuje żadnych inwestycji.

fot. Antal

Wrocław najpopularniejszym miastem wśród inwestorów

Wśród 13% badanych, którzy planują inwestycje w rozwój regionalny, największym zainteresowaniem cieszy się Wrocław (28% wskazań). Kolejne miejsca zajmują: Warszawa (24% wskazań), Kraków (20%) i Katowice (19% wskazań).

Nie ulega wątpliwości, że największym rynkiem w sektorze nieruchomości jest ten warszawski, ale w ostatnich latach miasta regionalne zyskały sporo na atrakcyjności. W okresie przed pandemią zaobserwowaliśmy nawet większe możliwości inwestycyjne w innych regionach niż w samej stolicy. Pandemia zmieniła nieco sytuację, jednak, nadal widzimy olbrzymi potencjał w miastach regionalnych. Niebawem rozpoczniemy realizację dużych projektów m.in. w Poznaniu, Wrocławiu, Gdyni i Katowicach – podkreśla Radosław Kostka, Acquisition Manager Vastint.

Centra usług wspólnych stawiają na ludzi 

Z badania wynika, że przedstawiciele branży SSC/BPO planują zainwestować głównie w kapitał ludzki (58%) oraz w rozwój produktów i usług w portfolio firmy (54%). Natomiast 43% badanych twierdzi, że inwestycje będą dotyczyły głównie nowych technologii, a 13%, że środki poświęci na rozwój geograficzny firmy, czyli najczęściej na migrację kolejnych procesów biznesowych.

Jak podkreślają autorzy badania, centra usług wspólnych i outsourcingu są liderami w zakresie tworzenia nowych wakatów. 

W ciągu ostatnich lat branża SSC/BPO w Polsce znacznie się rozwinęła. Prawie każda większa firma jest zaangażowana w jakąś działalność związaną z outsourcingiem, a ponieważ zakupy mają głęboki wpływ na koszty operacyjne przedsiębiorstwa, ma to strategiczne znaczenie. Firmy szukają optymalnej pozycji zasobów i usług, czy to wewnątrz organizacji, czy poza nią. W 2019 r. 83% decydentów planowało zatrudniać. W 2020 r. było to już 88% i liczba ta stale się zwiększa. Sektor intensywnie pozyskuje zarówno młode talenty z rynku, jak również tych bardziej doświadczonych i rozwija stale ich kompetencje, migrując do Polski coraz bardziej zaawansowane procesy – komentuje Aneta Jarzębska, Regional Manager, Antal SSC/BPO. 

IT potrzebuje dodatkowej kadry

Jak tłumaczą przedstawiciele firmy Antal, polscy przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w rozwiązania IT wspierające biznes. Według badania BEAS to w kapitał ludzki przedstawiciele tego sektora chcą inwestować najbardziej (62%). W ramach tej inwestycji z jednej strony zatrudniają nowych pracowników, z drugiej zwiększają starania o dobre warunki pracy tych obecnych, zadając sobie między innymi pytanie, jak powinno wyglądać idealne biuro.

Wybuch pandemii koronawirusa sprawił, że znajdujemy się obecnie w epicentrum zmian na rynku biurowym, co spowodowane jest kolejnymi lockdownami oraz przejściem większości pracowników na pracę zdalną. Do momentu ustabilizowania się sytuacji, poziom obłożenia biur będzie dość ograniczony, co mieliśmy okazję obserwować przez ostatnie miesiące. Niemniej praca w 100% zdalna w nowej rzeczywistości będzie rzadkością, a większość organizacji z dużym prawdopodobieństwem będzie się skłaniać ku hybrydowemu modelowi pracy, który umożliwi rozgęszczenie stanowisk pracy w biurach i ich transformację w kierunku przestrzeni do komfortowej i cichej pracy, zapewniającej bezpieczny dystans, ale też warunki do współpracy zespołowej i pracy kreatywnej oraz do mniej formalnych interakcji między pracownikami – podkreśla Krzysztof Misiak MRICS, Executive Partner, Head of Poland Cushman & Wakefield.

W co inwestuje przemysł?

Z badania wynika także, że branża produkcyjna, mimo pandemii, nie stanęła w miejscu.

Można zauważyć ciągły rozwój przedsiębiorstw i powstawanie centr badawczo-rozwojowych czy parków maszynowych. 70% przedstawicieli tego sektora, w nowym roku chce inwestować w technologie. Nowe narzędzia to niższe koszty produkcji, zapewnienie odpowiedniej jakości, wysoka efektywność i różnorodność asortymentu. Rosnące oczekiwania klientów i zwiększająca się konkurencja powodują, że przemysł musi być ulepszany cały czas – podkreślają autorzy badania.

Tłumaczą, że w osiągnięciu zadawalającego wyniku pomoże cyfryzacja i informatyzacja produkcji. 56% respondentów chce zwrócić swoje inwestycje w stronę rozwoju produktów w portfolio firmy. Natomiast 46% w kapitał ludzki, a najmniejsza część (14%) w rozwój geograficzny przedsiębiorstwa. 

Bardzo szybko rozwija się współpraca międzynarodowa, a zainteresowanie inwestycjami w Polsce wyrażają bardzo różne rynki. Należą do nich w szczególności Chiny. Niedawno do naszego zespołu dołączyła ekspertka, która specjalizuje się w kontaktach polsko-chińskich. Zajmuje się pomocą zagranicznym inwestorom w rozpoczęciu działalności w Polsce oraz w całym regionie CEE – mówi Roman Zabłocki, Business Unit Director, Antal Engineering & Operations.