Żyjemy w dynamicznych czasach, z napiętymi grafikami. Żyjemy w ciągłym biegu nie wiedząc jak powstrzymać ten pęd i zapanować nad nim. Często praca i jej wyzwania są motorami napędzającymi nas. Jednak realizowanie się tylko w pracy może być niewystarczające. Człowiek nie jest mechanicznym urządzeniem, które się włącza, robi swoje i wyłącza. Nasze odczucia, potrzeby czy poczucie własnej wartości są równie ważne w pracy. Jak wellbeing może wpłynąć na nasz komfort pracy i nie tylko?
Czym jest Wellbeing?
Nie ma jednej oficjalnej definicji wellbeingu, w dosłownym tłumaczeniu na język polski wellbeing znaczy dobrostan, czyli taki stan/sytuacja, w której subiektywnie czujemy się dobrze.
W Wellbeing Institute, którego misją jest podnoszenie wellbeingu (dobrostanu) ludzi i organizacji, stworzyliśmy swoją definicję w oparciu o własne doświadczenie oraz badania naukowe nad dobrostanem. Definicja ta obejmuje holistyczne spojrzenie na człowieka i jego potrzeby. Wellbeing to stan dobrego samopoczucia, w którym człowiek jest uważny na siebie i innych, rozumie swoje potrzeby i działania, realizuje swój własny potencjał, potrafi poradzić sobie ze stresem, buduje odporność psychiczną, odczuwa zadowolenie i radość z życia, uważa siebie za osobę wartościową, a swoje życie za sensowne, docenia siebie, buduje z uważnością wspierające relacje, troszczy się o swoje zdrowie i jest aktywny fizycznie. Jednym zdaniem czuje się dobrze ze sobą.
W związku z tym, iż człowiek zawsze funkcjonuje w różnych systemach, musimy mieć świadomość, że na poziom wellbeingu ma wpływ on sam, poprzez to jak siebie postrzega, a także najbliższe otoczenie – rodzina, przyjaciele i znajomi oraz praca.
Czy pracodawca może pomóc?
Odpowiedzialnością pracodawcy jest zatem dostarczanie takich rozwiązań, które
będą poprawiały wellbeing pracownika w miejscu pracy, a także edukowanie go na
temat tego jakie działania może podejmować w innych sferach życia, aby poziom
podnosić ogólny poziom swojego wellbeingu. Dzięki edukacji w tym temacie
pracodawca może wpływać pozytywnie na sfery, które nie są związane bezpośrednio
z pracą, jednak mają ogromne przełożenie na efekty pracy pracownika, gdyż nie
jest bowiem możliwe całkowite oderwanie się od życia osobistego w pracy i
odwrotnie.
Jak tworzyć skuteczne programy wellbeingowe?
Skuteczne programy wellbeingowe powinny być kompleksowe i obejmować wszystkie obszary funkcjonowania organizacji. Niestety powszechnym błędem w organizacjach jest wdrażanie rozwiązań tylko w jednym wybranym aspekcie, np. zdrowia, zapominając, że jeżeli pozostałe obszary będą funkcjonowały źle, poziom wellbeingu pracownika podniesie się, ale tylko nieznacznie i krótkotrwale. Oferując świeże przekąski w biurze czy kartę na siłownię, niestety nie rozwiążemy bardziej poważnych problemów wynikających z pracy po godzinach czy niesprawnego systemu komunikacji.
Holistyczne podejście do pracownika i dbałość o jego dobrostan psychofizyczny wg. modelu stworzonego przez Wellbeing Institute obejmuje kompleksowo 6 obszarów: świadomości, miejsca pracy, kultury organizacyjnej, systemów i procesów, relacji oraz zdrowia.
Więcej o wellbeingu dowiesz się na konferencji Wellbeing w praktyce, 20.03.2019 we Wrocławiu
Joanna Kaczmarek, Wellbeing Institure