Choć nasycenie powierzchnią handlową jest we Wrocławiu na bardzo wysokim poziomie, wciąż powstają u nas kolejne galerie i centra handlowe. W tym roku otwarta zostanie potężna Wroclavia, a także dwa mniejsze obiekty – Tarasy Grabiszyńskie i N-Park.

Wroclavia

mat. inwestora

Jak wynika z danych Colliers International, we Wrocławiu działa obecnie 18 centrów handlowych o łącznej powierzchni najmu 654 tys. metrów kwadratowych. Oznacza to, tłumaczą eksperci, nasycenie rzędu 821 mkw. na tysiąc mieszkańców. Dla porównania – w Warszawie nasycenie powierzchnią handlową wynosi 566 mkw. na tysiąc mieszkańców, w Trójmieście 664 mkw. na tysiąc mieszkańców, w Poznaniu 742 mkw. na tysiąc mieszkańców, a w Krakowie 528 mkw. na tysiąc mieszkańców.

Najszerszą ofertę handlową, usługową, gastronomiczną i rozrywkowo-rekreacyjną zapewnia mieszkańcom centrum handlowe Aleja Bielany o powierzchni 131 tys. metrów kwadratowych najmu, na których znajduje się około 200 lokali. Drugim co do wielkości obiektem w mieście jest Magnolia Park, gdzie na powierzchni 99 tysięcy metrów kwadratowych zrobimy zakupy w ponad 230 sklepach.

– Wrocław, mimo wysokiego nasycenia powierzchnią centrów handlowych i nieznacznego wzrostu średniego współczynnika pustostanów, wciąż pozostaje w centrum zainteresowania inwestorów i najemców, doceniających perspektywy rozwoju tego miasta. Po okresie rozbudowy obiektów o ustabilizowanej pozycji handlowej (Aleja Bielany, Magnolia), oczekiwane jest otwarcie centrum handlowego Wroclavia – mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w Colliers International.

Gigantyczna Wroclavia w miejscu dworca PKS

Wspomniana Wroclavia rośnie w kwartale pomiędzy ulicą Suchą, Joannitów, Dyrekcyjną i Borowską – tam, gdzie kiedyś mieścił się dworzec autobusowy. Jej otwarcie planowane jest na październik bieżącego roku.

– Chcemy zaproponować mieszkańcom Dolnego Śląska nową jakość obsługi i wyjątkową ofertę handlową. Będziemy starali się jak najlepiej wykorzystać doświadczenie Unibail-Rodamco, zyskane dzięki zarządzaniu obiektami w całej Europie, łącząc je z oczekiwaniami wrocławian oraz niepowtarzalnym wrocławskim stylem – zapowiada Małgorzata Woźniak, dyrektor Wroclavii.

Jak podkreśla inwestor, będzie to więcej niż centrum handlowe. Oprócz 64 tys. metrów kwadratowych powierzchni usługowej, na której powstanie około 200 sklepów, w obiekcie będzie też część biurowa (7 tys. mkw. od strony ul. Suchej), gastronomiczna (około 20 restauracji, zarówno lokalnych, jak i międzynarodowych), rozrywkowa (20-salowe kino Cinema City, m.in. jedyny w mieście IMAX), a także komunikacyjna (dworzec autobusowy o powierzchni 7 tys. mkw.).

Budowa Wroclavii przebiega w szybkim tempie – obiekt jest już w stanie surowym zamkniętym, trwają prace wykończeniowe we wnętrzu, m.in. montaż marmurowych posadzek, szklanych balustrad, podwieszanych sufitów, schodów ruchomych i wind. Prace nad elewację potrwają do połowy roku – zostanie ona wykonana ze szkła oraz specjalnie zaprojektowanych płyt aluminiowych, perforowanych w sposób dający efekt trójwymiarowości. Dodatkową atrakcją ma być iluminacja fasady, umożliwiająca zmianę barwy oświetlenia na dowolny kolor.

Inwestor znalazł już najemców na 75 proc. powierzchni handlowej. W centrum pojawią się flagowe sklepy znanych sieci (m.in. Zara, H&M, Massimo Dutti, CCC, Reserved, New Look) oraz marki nieobecne dotąd w mieście (Forever 21, Steve Madden, Loft 37 oraz Vapiano).

We Wroclavii zagoszczą także znani przedstawiciele wrocławskiej gastronomii (m.in. Polish Lody, Pasibus, czy Etno Cafe), produkty spożywcze będzie można kupić w sklepach Carrefour i Biedronka, bieliznę – w sklepach Triumph, Intimissimi, Calzedonia czy Oysho, kosmetyki – w drogeriach Rossmann, Hebe, Inglot i L’occitane, biżuterię – w sklepach Apart, Yes, W.Kruk, Pandora, Verona i BijouBrigitte, a elektronikę – w Media Markt i RTV Euro AGD. Artykuły wyposażenia wnętrz zaoferują salony marek Zara Home i Home&You, a artykuły sportowe – 4F i Go Sport.

Tarasy Grabiszyńskie zamiast Białego Domu

W miejscu pawilonu handlowego Biały Dom, przy zbiegu ulicy Grabiszyńskiej i alei Hallera, powstają Tarasy Grabiszyńskie. Gruntowna przebudowa, rozbudowa i modernizacja centrum handlowego powoli dobiega końca, a otwarcie nowego obiektu planowane jest na czerwiec 2017 roku.

– Dokładamy wszelkich starań, aby zmodernizowane centrum stało się nie tylko przyjaznym miejscem zakupów, ale również atrakcyjnym miejscem spotkań i rozrywki dla mieszkańców okolic – przekonuje Jerzy Sikora, prezes zarządu Womak Holding, inwestora całego przedsięwzięcia.

Po przebudowie obiekt będzie miał trzy kondygnacje o łącznej powierzchni handlowo-usługowej około 6300 metrów kwadratowych. Wśród najemców znajdą się m.in. supermarket Piotr i Paweł, drogeria Rossmann, EuroApteka, Inmedio, piekarnia, kwiaciarnia, biuro podróży, Restauracje Krawczyk, pizzeria i Bema Cafe. Do centrum powrócą także niektóre z dotychczas obecnych tam punktów usługowych – m.in. oddział PKO BP, placówka Poczty Polskiej, salon fryzjerski oraz sklep AGDOM.

Oprócz części handlowej, w zmodernizowanym obiekcie przewidziano kondygnację biurowo-medyczną oraz część rekreacyjno-rozrywkową, w tym nowoczesne centrum Fitness24Seven o powierzchni 1200 metrów kwadratowych. Przy centrum powstanie też parking dla samochodów na 160 miejsc.

Niewielki park handlowy na Muchoborze Wielkim

Przy ulicy Gagarina na wrocławskim Muchoborze Wielkim, tuż obok sklepów Biedronka i Lidl, lada moment ruszy budowa parku handlowego N-Park.

– To przykład projektu typu convenience, realizowanego na terenie dużej aglomeracji, ale z lokalną strefą oddziaływania. Centrum powstanie w pobliżu zjazdu z obwodnicy Wrocławia i głównej drogi prowadzącej do Smolca – „sypialni” Wrocławia. W bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się nowo powstałe oraz budowane osiedla mieszkaniowe, a także markety spożywcze popularnych marek – wyjaśniają przedstawiciele inwestora – firmy Napollo.

Nowe centrum handlowe będzie sprofilowane na gastronomię oraz funkcje usługowe – powstanie tam m.in. centrum fitness. Powierzchnia najmu obiektu to 2 600 metrów kwadratowych. Otwarcie parku planowane jest na czwarty kwartał bieżącego roku.