Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK, od grudnia bieżącego roku wróci ruch na zrewitalizowaną linię kolejową z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy. Z opublikowanego projektu rozkładu jazdy wynika, że na tej trasie będzie kursować 10 par pociągów dziennie.

Jak donosiliśmy w lipcu ubiegłego roku, pociągi kursują już na trasie Sobótka – Świdnica – na tym odcinku zapewniono ruch towarowy. Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych informują nas, że cała trasa Wrocław – Świdnica przygotowywana jest na uruchomienie podroży od grudnia bieżącego roku.

– Prace prowadzone są teraz na odcinku Wrocław – Sobótka Zachodnia. Odnowiona została konstrukcja mostu kolejowego nad rzeką Ślęzą we Wrocławiu. Ponadto na linii został zdemontowany tor; wzmacniane jest podtorze oraz układany jest nowy tor i remontowane przejazdy kolejowo-drogowe. Przygotowywany jest  remont  mostu i wiaduktu. Wykonywane są roboty branży automatyki i energetyki – wylicza Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP PLK.

Dwa nowe przystanki we Wrocławiu

Łącznie zostanie przebudowanych 14 przystanków z nowymi peronami.

Perony będą wyposażone w wiaty, ławki, gabloty informacyjne. Dojścia do wszystkich przebudowanych peronów zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się – wyjaśnia Siemieniec.

Na terenie Wrocławia będą dwa przystanki – Wrocław Partynice i Wrocław Wojszyce.

Zostaną one pobudowane w dogodniejszych dla przyszłych pasażerów lokalizacjach. Przystanek Wrocław Partynice będzie położony bliżej ul. Zwycięskiej, a przystanek Wrocław Wojszyce zostanie wybudowany przy ul. Grota-Roweckiego. Perony tych przystanków będą pobudowane po obydwu stronach drogi i przejazdu kolejowego. Takie rozwiązanie ograniczy do minimum czas zamknięcia przejazdu kolejowo drogowego – zaznacza rzecznik spółki.

Jak informują kolejarze, zakres prac rozszerzono, by zwiększyć możliwości wykorzystania linii i stacji w Kobierzycach.

W związku z przyszłymi planami budowy drugiego toru na odcinku Wrocław Gł. – Kobierzyce oraz planowaną przyszłą odbudową linii nr 310 w kierunku Łagiewnik Dzierżoniowskich i Piławy Górnej, układ torowy stacji w Kobierzycach został gruntowanie przeprojektowany. Miał być przystanek z peronem 1-krawędziowym. Po przeprojektowaniu będzie przystanek z peronem 2-krawędziowym, zamontowanych zostanie 5 rozjazdów. Ponadto, po rozbudowie, Kobierzyce będą trzecim punktem, gdzie będzie możliwość mijania pociągów, co dodatkowo zwiększy przepustowość linii – wyjaśnia Mirosław Siemieniec.

Siemieniec tłumaczy, że dla zapewnienia bezpieczeństwa, przejazdy kolejowo-drogowe na terenie Wrocławia zostaną wyposażone w nowe urządzenia zabezpieczające.

M.in. ruchliwy przejazd na ulicy Zwycięskiej będzie miał sygnalizację świetlną i automatyczne urządzenia rogatkowe, tak samo na przejeździe na ul. Grota Roweckiego i ul. Przystankowej. W sumie na całej rewitalizowanej trasie Wrocław – Sobótka – Świdnica jest 56 przejazdów, z tego 8 na terenie Wrocławia – wylicza rzecznik kolejowej spółki.

Pojedzie 10 par pociągów dziennie?

Rewitalizowana trasa kolejowa z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy liczy około 60 km. Umowa na odnowienie tej linii została podpisana w czerwcu 2019 r. Prace budowlane rozpoczęły się  w połowie września 2019 roku, a cała inwestycja opiewa na blisko 200 mln złotych. Odnowiona linia umożliwi przejazd pociągów z prędkością do 100 km/godz.

Zakończenie prac umożliwi wprowadzenie pod koniec 2021 r. dogodnych, regularnych kolejowych połączeń pasażerskich. Na tej trasie regularne kursy pociągów oznaczają likwidację wykluczenia komunikacyjnego dla mieszkańców wielu miejscowości i zapewnienie turystom wygodnego dojazdu w okolice masywu Ślęży – zapowiada Mirosław Siemieniec.

Przypomnijmy, że Koleje Dolnośląskie zamierzają wypuścić na tę linię kupione w ubiegłym roku hybrydowe Impulsy. Dodajmy, że na początku maja na facebookowej grupie Koleją po Dolnym Śląsku opublikowano projekt oferty przewozwoej dla województwa dolnośląskiego 2021/2022. Wynika z niego, że dziennie pomiędzy Wrocławiem a Świdnicą ma kursować 10 par pociągów.

Termin uruchomienia wojewódzkich kolejowych połączeń pasażerskich na rewitalizowanej obecnie linii kolejowej nr 285 pomiędzy Wrocławiem a Kobierzycami, Sobótką i Świdnicą uzależniony jest od zakończenia prac remontowych realizowanych przez zarządcę linii tj. Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zgodnie z dotychczas przekazywanymi informacjami przez PKP PLK S.A. linia ma być oddana do eksploatacji wraz z wejściem w życie rocznego rozkładu jazdy pociągów tj. od 12 grudnia 2021 roku – informuje nas Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka Dolnego Śląska.

Jak wyjaśnia Nowakowski, tabele, które pojawiają się w mediach i na forach internetowych, przedstawiają projekt oferty przewozowej (a nie rozkładu jazdy pociągów, bo ten jest aktualnie przygotowywany przez PKP PLK S.A.) przygotowanej w oparciu o możliwości techniczne infrastruktury kolejowej (przepustowość), możliwości eksploatacyjno-organizacyjne przewoźników (dostępność taborowa) oraz finansowe organizatora związane z koniecznością pokrycia szacowanego deficytu połączeń.

Prace nad ostatecznym kształtem oferty przewozowej na linii Wrocław Gł. – Kobierzyce – Sobotka – Świdnica Miasto i rozkładem jazdy pociągów zakończą się w IV kwartale 2021 r. a ostateczna liczba uruchamianych połączeń (w tym osobowych i przyspieszonych) uzależniona będzie, oprócz czynników wymienionych powyżej, od zaangażowania lokalnych samorządów (gmin i powiatów) obsługiwanych przez te połączenia, we współfinansowanie połączeń – dodaje Michał Nowakowski.

Źródło: https://www.facebook.com/groups/kolejdolnyslask/