Trwają przygotowania do rozbudowy drogi krajowej nr 8 między Wrocławiem a Kłodzkiem. Aktualnie powstaje dokumentacja projektowa dla tego przedsięwzięcia. Po zakończeniu modernizacji, znacząco poprawi się bezpieczeństwo i przepustowość „ósemki”.
Droga krajowa nr 8, licząca 849 kilometrów, to najdłuższa droga krajowa w Polsce. Przebiega przez pięć województw (dolnośląskie, wielkopolskie, łódzkie, mazowieckie, podlaskie) – od granicy z Czechami w Kudowie-Zdroju do granicy z Litwą w Budzisku.
Jej dolnośląski odcinek, między Kłodzkiem a Wrocławiem, to z kolei jedna z najbardziej niebezpiecznych dróg w naszym regionie. Kręta, przebiegająca przed tereny zabudowane, z licznymi wzniesieniami i spadkami, brakiem pasów awaryjnych, wieloma przystankami autobusowymi czy przejściami dla pieszych. A jeśli dodać do tego ogromne natężenie ruchu (zarówno tranzytowego, jak i turystycznego czy lokalnego), nie dziwi, że bardzo często dochodzi tam do wypadków.
Modernizacja zamiast „ekspresówki”
Od lat słychać apele, by poprawić bezpieczeństwo na tym fragmencie DK8. W 2015 roku kilka tysięcy Dolnoślązaków zasypało ówczesne Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wnioskami, postulującymi budowę drogi ekspresowej z Wrocławia do czeskiej granicy.
Co prawda na budowę „ekspresówki” w najbliższych latach nie ma co liczyć, ale ogromna aktywność mieszkańców naszego regionu przyniosła efekt. Ministerstwo – właśnie z uwagi na bardzo liczne głosy społeczeństwa, władz samorządowych i parlamentarzystów – zdecydowało się bowiem wpisać do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 modernizację obecnej drogi krajowej numer 8, na odcinku Wrocław (Magnice) – Kłodzko.
– Chcemy, aby droga krajowa nr 8 odpowiadała oczekiwaniom mieszkańców Dolnego Śląska, aby pozwalała swobodnie poruszać się na całym jej odcinku i aby była to trasa bezpieczna. Zależy nam na wprowadzeniu rozwiązań, które wszyscy docenią i chcemy, aby stało się to jak najszybciej. Ważne są konkretne działania zmierzające do przebudowy tej ważnej drogi i takie rozwiązanie przedstawiamy – mówił w marcu 2015 roku Zbigniew Rynasiewicz, ówczesny sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Droga ma zostać przebudowana tak, że od Wrocławia do Łagiewnik będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a dalej – aż do Kłodzka – ma przebiegać w formule 2+1, czyli naprzemiennie po dwa pasy ruchu w jedną stronę i jeden w drugim kierunku. Dodatkowo drogowcy przewidują budowę obwodnic miejscowości, a także budowę nowych, bezpiecznych skrzyżowań.
Powstaje studium dla rozbudowy DK8
Pierwszym etapem całego przedsięwzięcia jest przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej, czyli studium korytarzowego, studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z pozyskaniem materiałów wymaganych do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, koncepcji programowej oraz programu funkcjonalno-użytkowego.
Jak tłumaczy nam Magdalena Szumiata z wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, obecnie trwa opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla zadania pod nazwą: „Rozbudowa drogi krajowej nr 8 na odcinku Wrocław (Magnice) – Kłodzko wraz z budową obwodnic miejscowości”.
– Opracowanie wyznaczy i uściśli przebieg analizowanych wariantów tras – wyjaśnia Magdalena Szumiata.
Umowę na opracowanie STEŚ podpisano na przełomie 2016 i 2017 roku. Na zlecenie GDDKiA wykonuje je firma Halcrow Group, wchodząca w skład grupy kapitałowej CH2M.
– W początkowej fazie prac projektowych przedstawiono 9 wariantów przebiegu korytarzy DK8 na odcinku Kłodzko – Wrocław. Obecnie analizie podlega 7 wariantów przebiegu korytarzy DK8 – podkreśla Szumiata.
Opracowanie ma dostarczyć wszystkie niezbędne informacje, który wariant inwestycji m.in. kosztowo, czasowo, środowiskowo oraz zakresowo jest optymalny.
– Planowane zakończenie opracowania STEŚ to I kwartał 2020 roku. Wtedy dopiero będzie znany korytarz przebiegu trasy i koszty realizacji inwestycji – zaznacza Magdalena Szumiata.
Będzie kontynuacja drogi po czeskiej stronie?
Michał Nowakowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, tłumaczy, że UMWD od lat zabiega, apeluje i walczy o modernizację krajowej ósemki.
– Robimy wszystko, co może w tej ważnej sprawie uczynić samorząd województwa. Przebudowa drogi krajowej należy do zadań administracji rządowej. Bez wątpienia droga krajowa nr 8 na południe od Wrocławia powinna być drogą zmodernizowaną, bezpieczną, z przepustowością odpowiadającą obecnemu natężeniu ruchu. Dolny Śląsk ma komfortową, bezpieczną drogę ekspresową S8 w kierunku Warszawy. Trasa nr 8 w kierunku południowym, między Wrocławiem a Kłodzkiem, również powinna być bezpieczna i zmodernizowana – podkreśla Nowakowski.
Rzecznik prasowy UMWD przypomina również, że sejmik województwa, samorządy z regionu kłodzkiego i rada miejska Wrocławia podjęły uchwały o konieczności budowy drogi S8 między Wrocławiem a granicą z Czechami.
– Kontynuowanie budowy drogi nr 8 po stronie czeskiej, co oczywiste, leży w gestii czeskich władz. Jednakże, to dzięki współpracy samorządu województwa ze stroną czeską, poprzez Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej NOVUM, aktywnie prowadzimy do integracji sieci drogowej pogranicza polsko-czeskiego. Niewątpliwie jednak, kluczowe dla kontynuacji budowy drogi nr 8 w Czechach są działania prowadzone na szczeblu państwowym przez rządy Polski i Czech – dodaje Michał Nowakowski.