Wrocław utrzymał pozycję lidera wśród miast, do których najchętniej przeprowadziliby się pracownicy. – Są tu ciekawe, różnorodne oferty pracy, bogata oferta kulturalna i niepowtarzalna atmosfera – komentują eksperci.

Pracownicy

Pixabay.com/CC0 Public Domain

W najnowszym badaniu „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy”, przeprowadzonym przez firmę Antal, Wrocław – już po raz kolejny – zajął pierwsze miejsce pod kątem atrakcyjności do relokacji. Na przeprowadzkę do stolicy Dolnego Śląska zdecydowałoby się 39 proc. pracowników. Nieco mniej popularne jest Trójmiasto (36 proc.), Warszawa (31 proc.), Kraków (29 proc.) i Poznań (28 proc.).

Jak tłumaczą autorzy badania, na utrzymanie przez Wrocław pozycji lidera składa się szereg czynników.

– W pierwszej kolejności należy wymienić obfity w ciekawe oferty rynek pracy. Jego różnorodność – mają tu siedziby największe firmy zarówno z sektora produkcyjnego, IT, SSC/BPO i wielu innych – umożliwia szerokie możliwości rozwoju kariery. Na popularność miasta wpływają jednak nie tylko kryteria ekonomiczne. Bogata oferta kulturalna, otwartość na nowe pomysły i idee tworzą niepowtarzalną atmosferę miejsca, które przyciąga specjalistów i menedżerów i skłania ich do rozważenia relokacji – komentuje Daria Stefańska, menedżer Antal SSC/BPO.


– Bogata historia, piękna architektura, wyjątkowa atmosfera łącząca w sobie zalety i możliwości dużego miasta z przytulnością mniejszego oraz chyba najważniejsze – życzliwi ludzie. To wspólne mianowniki stanowiące o tym, dlaczego ludzie najchętniej wskazują Wrocław i Trójmiasto jako preferowane kierunki relokacji – dodaje Konrad Mazurek, dyrektor regionalny w Antal.

Przeprowadzki za pracą coraz popularniejsze

Eksperci podkreślają, że w Polsce umacnia się mobilny rynek pracy. – Dzieje się to po części za sprawą młodszych pokoleń specjalistów i menedżerów, których przedstawiciele są mniej przywiązani do struktur czy miejsca zatrudnienia i otwarci na częstsze zmiany, także lokalizacyjne. Świadomi swoich celów zawodowych pracownicy kierują się coraz bardziej atrakcyjnością samej zawartości pracy, niż chęcią zapuszczenia korzeni w jednym miejscu – wyjaśnia Joanna Kucza, menedżer marketingu i PR w Antal. Eksperci wskazują również najważniejsze kryteria, które musi spełnić oferta pracy, aby skłonić kandydata do przeprowadzki.


Główną odpowiedzialność za zwiększenie mobilności zawodowej Polaków – jak tłumaczą przedstawiciele Antal – ponoszą pracodawcy, którzy mają bezpośredni wpływ na redukcję ryzyka związanego z przeprowadzką.

– W grę o mobilne talenty coraz mocniej będą wchodzić też lokalne instytucje. Będziemy obserwować intensyfikację promocyjnych działań ośrodków miejskich na rzecz zachęcenia mieszkańców innych regionów kraju do przeprowadzki i zasilenia ich lokalnego rynku pracy – dodaje Joanna Kucza.

Jedną z firm we Wrocławiu, która aktywnie zabiega o pracowników z innych miast, a nawet krajów, jest Nokia. Dla osób spoza Wrocławia koncern przewiduje pomoc przy relokacji, która obejmuje jednorazowe wsparcie finansowe w wysokości 7000 złotych netto (lub 10 000 złotych netto w przypadku przeprowadzki z rodziną) oraz nowoczesne mieszkanie służbowe wraz z serwisem sprzątającym na okres do 30 dni.