W czwartek 3 stycznia 2019 roku od samego rana na ulicach Wrocławia panowały fatalne warunki drogowe. Padający śnieg i ujemna temperatura sprawiły, że kierowcy utknęli w potężnych korkach, doszło też do wielu kolizji i wypadków.

Od wczesnych godzin porannych zakorkowane były zarówno ulice w centrum miasta, jak i drogi prowadzące z peryferyjnych osiedli.

Do kolizji doszło m.in. w tunelu pod placem Dominikańskim, na rondzie łączącym ulicę Graniczną i zjazd z AOW (węzeł Lotnisko), nieprzejezdna była też aleja Hallera. Po wypadku ogromne zatory tworzyły się na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Zanotowano również liczne zdarzenia drogowe z udziałem autobusów MPK.

Jak informowali nasi czytelnicy, bardzo trudna sytuacja panowała w zasadzie w całym Wrocławiu, m.in. na ulicy Buforowej, alei Armii Krajowej, ulicy Krakowskiej i Zwycięskiej, na Różance, w okolicach CH Korona, jak również na wjazdach do Wrocławia od strony Smolca i Kiełczowa.

Zima zaskoczyła drogowców?

– W związku z opadami śniegu, które rozpoczęły się około godz. 7 rano na wrocławskie ulice niezwłocznie wyjechał cały sprzęt przeznaczony do zimowego utrzymania jezdni – na teren miasta wyruszyło łącznie 69 pługosyparek, w tym 45 sztuk jezdniowych oraz 24 sztuki chodnikowe. Sprzęt od tej pory pracuje nieprzerwanie, co potwierdzają dane z systemu monitorowania pojazdów – informuje Dorota Witkowska, rzecznik prasowy spółki Ekosystem, odpowiadającej za utrzymanie dróg, będących w zarządzie wrocławskiego ZDiUM-u.

Jak tłumaczy Witkowska, decyzje o wyjeździe sprzętu podejmowane są na podstawie aktualnych prognoz z biura IMGW.

– Żadne posiadane prognozy nie przewidywały opadów śniegu w takim natężeniu. Stan wrocławskich dróg był sprawdzany całą noc i nie stwierdzono żadnych niepokojących zjawisk, które wskazywałyby na konieczność prewencyjnego użycia sprzętu – dodaje rzeczniczka Ekosystemu.

Dorota Witkowska zapewnia, że aktualnie trwają intensywne prace, aby unormować sytuację na drogach w mieście. Prognozy mówią o możliwych niewielkich przejściowych opadach śniegu w najbliższym czasie.

Kto odpowiada za utrzymanie dróg?

Jak tłumaczy Ekosystem, planowym oczyszczaniem zimowym jest objęte 1107 km dróg w naszym mieście.

Utrzymaniem zimowym w standardzie II podwyższonym objęte są drogi krajowe nr 5, nr 94 oraz nr 98.

Utrzymaniem w II standardzie objęto drogi o strategicznym znaczeniu dla aglomeracji miejskiej, tj. drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe oraz drogi gminne, po których prowadzona jest komunikacja zbiorowa i o znaczącej roli komunikacyjnej na obszarze dzielnicy lub osiedla, a także stanowiące dojazd do ważnych obiektów użyteczności publicznej.

Ponadto zimowym utrzymaniem objęte są chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, parkingi, wydzielone ścieżki rowerowe oraz przystanki komunikacji zbiorowej.

– Uwaga! Za zimowe utrzymanie dróg wewnętrznych, osiedlowych, zakładowych, placów przed dworcami etc. odpowiedzialni są zarządcy terenu. Za usuwanie śniegu i likwidowanie śliskości na chodnikach odpowiedzialni są właściciele przyległych nieruchomości – przypomina Ekosystem.

Urzędnicy dodają, że drogi w zarządzie miasta są zabezpieczane przed śliskością przy wykorzystaniu kruszywa (piasku) oraz różnych rodzajów soli (chlorek sodu, chlorek wapnia, chlorek magnezu).

– W pasie drogowym ustawionych zostanie także 107 skrzyń z piaskiem. Do oczyszczania przystanków, chodników, ciągów pieszo-rowerowych, przejść podziemnych, parkingów, wydzielonych ścieżek dostawa piasku może odbywać się na bieżąco lub poprzez ustawienie skrzyń – zaznaczają przedstawiciele Ekosystemu.

Artykuł aktualizowany.