Będące w fatalnym stanie tory tramwajowe na wrocławskim Nadodrzu przejdą remont. Prace ruszą w najbliższą sobotę i potrwają trzy tygodnie.

Przypomnijmy, w połowie lutego wrocławskie MPK ogłosiło przetarg na remont nawierzchni torowiska tramwajowego w ciągu ul. Pomorskiej, pl. Staszica, ul. Władysława Reymonta – od skrzyżowania z ul. Stanisława Dubois do mostu Osobowickiego. W połowie marca postępowanie zostało jednak unieważnione, bo jedyna złożona oferta znacznie przekraczała kwotę, jaką MPK zamierzało przeznaczyć na to zamówienie.

Pod koniec ubiegłego miesiąca przewoźnik ogłosił powtórny przetarg na to zadanie. Tym razem zakończył się powodzeniem – w poniedziałek 20 kwietnia jako najkorzystniejszą wybrano ofertę krakowskiej spółki KZN Rail, opiewającą na niespełna 2 mln złotych.

Głównym założeniem remontu jest poprawa stanu nawierzchni w ramach pasa torowego. Wykonawca będzie zobligowany do rozbiórki nawierzchni bitumicznej, rozbiórki podbudowy betonowej, wykonania nowej podbudowy betonowej, wykonania nawierzchni torowej z szyn tramwajowych, regulacji pionowej i poziomej torów, wykonania kotwienia lub wymiany elementów istniejącego przytwierdzenia, wykonania nowej ławy podszynowej, wykonania nawierzchni bitumicznej i odtworzenia oznakowania drogowego.

Tramwaje zmienią trasy

Jak informują urzędnicy, w związku z rozpoczęciem remontu torowiska na ulicy Pomorskiej, na placu Staszica i ulicy Reymonta, od soboty 9 maja 2020 roku planowane jest wprowadzenie zmiany tras linii tramwajowych 14, 15, 24 i 70.

Linia 14 i 24

Tramwaje linii 14 kursujące w relacji Krzyki – Poświętne będą kursowały objazdem od ulicy Dubois przez ulicę Drobnera, Łokietka, Chrobrego, plac Powstańców Wielkopolskich, ulicę Trzebnicką i Żmigrodzką, a w kierunku przeciwnym oznaczone numerem 24 w relacji Poświętne – Krzyki przez ulicę Żmigrodzką, Trzebnicką, plac Powstańców Wielkopolskich, ulicę Chrobrego, Łokietka i Drobnera do ulicy Dubois.

Linia 15

Tramwaje linii 15 będą kursowały w obu kierunkach objazdem od ulicy Dubois przez ulicę Drobnera, Łokietka, Chrobrego, plac Powstańców Wielkopolskich, ulicę Trzebnicką i Żmigrodzką z pominięciem przystanku „pl. Staszica„, „Kleczkowska” i „Bałtycka„.

Linia 70

Tramwaje linii okresowej 70 od placu Powstańców Wielkopolskich pojadą w obu kierunkach przez ulicę Trzebnicką i Żmigrodzką do pętli Poświętne.

Obsługę komunikacyjną placu Staszica i ulicy Reymonta nadal będą zapewniały kursujące autobusy linii K142, 714 oraz linii 132 (pl. Staszica).

Prace potrwają 3 tygodnie. Tramwaje powrócą na ulicę Pomorską i Reymonta w sobotę 30 maja.

80 mln zł i 70 przetargów na remonty torowisk

Przypomnijmy, że jak zapowiadał prezydent Jacek Sutryk, z miejskiej kasy na remonty i bieżące utrzymania torowisk rocznie będzie wydawanych 80 mln złotych.

– Ze wstępnego audytu, który będzie uszczegółowiony wynika, że jest wiele miejsc, które wymagają poprawy. Dlatego pierwszy raz w historii tego miasta będziemy chcieli wydawać rocznie około 80 mln zł rocznie na remonty i bieżące utrzymanie, chcąc w ten sposób odpowiedzieć na te wszystkie wyzwania i pilne potrzeby – mówił Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. 

Do końca 2020 roku MPK zamierza wyremontować 6,5 km torowisk, wymienić 15 rozjazdów oraz kluczową krzyżownicę na placu Dominikańskim. Prace nad poprawą jakości wrocławskich torowisk będą miały miejsce nie tylko w ścisłym centrum, ale również m.in. w ciągu ulicy Żmigrodzkiej, alei Hallera czy na pl. Strzegomskim. W sposób kompleksowy zostaną wyremontowane pętle tramwajowe na Biskupinie i Karłowicach, a tory i rozjazdy na Rondzie Reagana zyskają nową nawierzchnię. MPK zajmie się też wymianą słupów trakcyjnych w najgorszym stanie oraz odcinków sieci trakcyjnej w ciągu ulic Kosmonautów, Ślężnej, Opolskiej i Trzebnickiej.

Największą inwestycją przewidzianą na rok 2020 będzie kompleksowy remont torowiska i sieci trakcyjnej w ciągu ulicy Olszewskiego wraz z pętlą Biskupin. Tylko w ramach tej inwestycji, prace obejmą zasięgiem 3500 metrów toru pojedynczego, 1500 metrów sieci trakcyjnej i 1500 metrów kabli trakcyjnych. Za najtrudniejszą, ze względów logistycznych, urzędnicy uznają wymianę części rozjazdów oraz skrzyżowań torowych w samym centrum, przede wszystkim na na ulicy Świdnickiej i pl. Dominikańskim.

– Na te działania potrzebujemy czasu, ponieważ nie ma możliwości, by przeprowadzić je ciągu tygodnia czy dwóch. Ale to już się dzieje. Mam nadzieję, że ten program, który przygotowaliśmy, bardzo ambitny ale realny, pozwoli nam osiągnąć oczekiwany stan torowisk – nie jak wcześniej zakładano do 2030 roku – ale w ciągu 3-4 najbliższych lat – zapowiadał Jacek Sutryk.

W ciągu czterech najbliższych lat, na tramwaje, autobusy i torowiska przewidziano wydatki rzędu 1,3 mld złotych. Tylko na obecny rok MPK zaplanowało przeprowadzenie aż 70 przetargów.