Skrzyżowanie ulicy Wiejskiej, Jordanowskiej, Awicenny, Mokronoskiej i Cesarzowickiej na wrocławskim Oporowie pójdzie do przebudowy. Magistrat planuje tam budowę sygnalizacji świetlnej.
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta właśnie ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „Przebudowa skrzyżowania ulic Wiejskiej, Jordanowskiej, Awicenny, Mokronoskiej, Cesarzowickiej we Wrocławiu”. Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, zakres przedmiotu zamówienia należy oprzeć na kierunkowych założeniach przebudowy skrzyżowania, ustalonych na etapie wykonanej koncepcji.
– Projekt należy oprzeć na wariancie II – skrzyżowanie skanalizowane, sterowane sygnalizacją świetlną oraz wytycznych zawartych w opisie przedmiotu zamówienia – informują urzędnicy.
ZDiUM wskazuje, by w projekcie przebudowy skrzyżowania położyć nacisk na kwestie związane z ruchem rowerowym oraz pieszym, co – jak tłumaczą urzędnicy – jest niezwykle istotne z punktu rozwoju miasta w tym rejonie.
– Obecnie układ drogowy (ul.Awicenny) ma przekrój drogowy, odcinkowo bez chodników i dróg rowerowych. Ulica Wiejska posiada chodniki i trasy rowerowe. Ulica Mokronoska funkcjonuje z nieciągłymi chodnikami i bez tras rowerowych. Przy obecnych zapisach MPZP i obserwowanej dynamice rozwoju zabudowy działek budowlanych wzdłuż tych ulic, a w szczególności ul. Awicenny konieczność doprojektowania chodników i tras rowerowych stają się bardzo kluczowe. Zatem samo skrzyżowanie winno być zaprojektowane w taki sposób by zapewniało pełną komunikację pieszą i rowerową – podkreślają urzędnicy.
Jak czytamy w dokumentach przetargowych, przedmiot zamówienia obejmuje wszystkie prace wchodzące w zakres procesu wykonania dokumentacji projektowej wraz ze złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę/zgłoszenia robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę lub złożeniem wniosku o decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej.
Wybrany wykonawca będzie musiał zrealizować zamówienie w terminie 8 miesięcy od podpisania umowy. Z kolei przewidywany termin realizacji robót budowlanych to styczeń 2022 roku – grudzień 2023 roku.
Jak zmieni się skrzyżowanie na Oporowie?
Jak czytamy w koncepcji przebudowy skrzyżowania ulicy Wiejskiej, Jordanowskiej, Awicenny, Mokronoskiej i Cesarzowickiej, opracowanej przez pracownię projektową „Besko”, wariant II obejmuje skrzyżowanie skanalizowane i sterowane sygnalizację świetlną, do którego bezpośrednio włączone są ulice Wiejska, Mokronoska, Awicenny i Cesarzowicka, a ulica Jordanowska ma włączenie do ulicy Awicenny przed przebudowanym skrzyżowaniem.
– Na ulicy Wiejskiej zaproponowano pasy: na wprost (Mokronoska), w prawo o długości 130 m (Awicenny), na podstawie pomiarów ruchu zrezygnowano ze skrętu w lewo (Cesarzowicka). Na ulicy Mokronoskiej zaproponowano pasy: na wprost i w prawo (Wiejska i Cesarzowicka) oraz w lewo o długości 100 m (Awicenny). Na ul. Awicenny zaproponowano pasy: w prawo (Mokronoska) oraz w lewo i na wprost o długości 115 m (Wiejska i Cesarzowicka) – wyliczają projektanci.
W koncepcji uwzględniono chodniki dla pieszych o szerokości 2 metrów, ścieżki rowerowe dwukierunkowe o szerokości 2,5-3 metrów (z uwzględnieniem skrajni jezdni wynoszącej 0,5 m) wraz z przejściami dla pieszych i przejazdami dla rowerzystów na każdym wlocie skrzyżowania.
– Na odcinku pomiędzy wlotami ulicy Wiejskiej i Cesarzowickiej zaprojektowano ciąg pieszo-rowerowy – brak pasa drogowego na wydzieloną ścieżkę i chodnik – czytamy w koncepcji.
Zaprojektowano także zatoki autobusowe na ulicy Wiejskiej i Awicenny w miejscach obecnych przystanków bez zatok oraz zatokę autobusową na ulicy Mokronoskiej w kierunku ulicy Kwiatkowskiego.
– W wariancie uwzględniono zachowanie najcenniejszych drzew rosnących w rejonie skrzyżowania – zaznaczają projektanci.
Dodają, że ze względu na wymagania sterowania sygnalizacją świetlną, na podstawie przeprowadzonej analizy ruchu zaprojektowano długości dodatkowych pasów dla relacji skrętów.
– Przewiduje się funkcjonowanie sygnalizacji świetlnej jako lokalnej, skoordynowanej z istniejącą sygnalizacją na skrzyżowaniu Wiejska-Karmelkowa-Aleja Piastów-Solskiego – tłumaczą autorzy dokumentacji projektowej.
Foto główne: Neo[EZN]/fotopolska.eu