Skrzyżowanie ulicy Wiejskiej, Jordanowskiej, Awicenny, Mokronoskiej i Cesarzowickiej na wrocławskim Oporowie pójdzie do przebudowy. Magistrat planuje tam budowę sygnalizacji świetlnej.

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta właśnie ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „Przebudowa skrzyżowania ulic Wiejskiej, Jordanowskiej, Awicenny, Mokronoskiej, Cesarzowickiej we Wrocławiu”. Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, zakres przedmiotu zamówienia należy oprzeć na kierunkowych założeniach przebudowy skrzyżowania, ustalonych na etapie wykonanej koncepcji.

Projekt należy oprzeć na wariancie II – skrzyżowanie skanalizowane, sterowane sygnalizacją świetlną oraz wytycznych zawartych w opisie przedmiotu zamówienia – informują urzędnicy.

ZDiUM wskazuje, by w projekcie przebudowy skrzyżowania położyć nacisk na kwestie związane z ruchem rowerowym oraz pieszym, co – jak tłumaczą urzędnicy – jest niezwykle istotne z punktu rozwoju miasta w tym rejonie.

Obecnie układ drogowy (ul.Awicenny) ma przekrój drogowy, odcinkowo bez chodników i dróg rowerowych. Ulica Wiejska posiada chodniki i trasy rowerowe. Ulica Mokronoska funkcjonuje z nieciągłymi chodnikami i bez tras rowerowych. Przy obecnych zapisach MPZP i obserwowanej dynamice rozwoju zabudowy działek budowlanych wzdłuż tych ulic, a w szczególności ul. Awicenny konieczność doprojektowania chodników i tras rowerowych stają się bardzo kluczowe. Zatem samo skrzyżowanie winno być zaprojektowane w taki sposób by zapewniało pełną komunikację pieszą i rowerową – podkreślają urzędnicy.

Jak czytamy w dokumentach przetargowych, przedmiot zamówienia obejmuje wszystkie prace wchodzące w zakres procesu wykonania dokumentacji projektowej wraz ze złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę/zgłoszenia robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę lub złożeniem wniosku o decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej. 

Wybrany wykonawca będzie musiał zrealizować zamówienie w terminie 8 miesięcy od podpisania umowy. Z kolei przewidywany termin realizacji robót budowlanych to styczeń 2022 roku – grudzień 2023 roku. 

Jak zmieni się skrzyżowanie na Oporowie?

Jak czytamy w koncepcji przebudowy skrzyżowania ulicy Wiejskiej, Jordanowskiej, Awicenny, Mokronoskiej i Cesarzowickiej, opracowanej przez pracownię projektową „Besko”, wariant II obejmuje skrzyżowanie skanalizowane i sterowane sygnalizację świetlną, do którego bezpośrednio włączone są ulice Wiejska, Mokronoska, Awicenny i Cesarzowicka, a ulica Jordanowska ma włączenie do ulicy Awicenny przed przebudowanym skrzyżowaniem.

Na ulicy Wiejskiej zaproponowano pasy: na wprost (Mokronoska), w prawo o długości 130 m (Awicenny), na podstawie pomiarów ruchu zrezygnowano ze skrętu w lewo (Cesarzowicka). Na ulicy Mokronoskiej zaproponowano pasy: na wprost i w prawo (Wiejska i Cesarzowicka) oraz w lewo o długości 100 m (Awicenny). Na ul. Awicenny zaproponowano pasy: w prawo (Mokronoska) oraz w lewo i na wprost o długości 115 m (Wiejska i Cesarzowicka) – wyliczają projektanci.

W koncepcji uwzględniono chodniki dla pieszych o szerokości 2 metrów, ścieżki rowerowe dwukierunkowe o szerokości 2,5-3 metrów (z uwzględnieniem skrajni jezdni wynoszącej 0,5 m) wraz z przejściami dla pieszych i przejazdami dla rowerzystów na każdym wlocie skrzyżowania.

Na odcinku pomiędzy wlotami ulicy Wiejskiej i Cesarzowickiej zaprojektowano ciąg pieszo-rowerowy – brak pasa drogowego na wydzieloną ścieżkę i chodnik – czytamy w koncepcji.

Zaprojektowano także zatoki autobusowe na ulicy Wiejskiej i Awicenny w miejscach obecnych przystanków bez zatok oraz zatokę autobusową na ulicy Mokronoskiej w kierunku ulicy Kwiatkowskiego.

W wariancie uwzględniono zachowanie najcenniejszych drzew rosnących w rejonie skrzyżowania – zaznaczają projektanci.

Dodają, że ze względu na wymagania sterowania sygnalizacją świetlną, na podstawie przeprowadzonej analizy ruchu zaprojektowano długości dodatkowych pasów dla relacji skrętów.

Przewiduje się funkcjonowanie sygnalizacji świetlnej jako lokalnej, skoordynowanej z istniejącą sygnalizacją na skrzyżowaniu Wiejska-Karmelkowa-Aleja Piastów-Solskiego – tłumaczą autorzy dokumentacji projektowej.

fot. ZDiUM

Foto główne: Neo[EZN]/fotopolska.eu