Ze względu na dodatkowe prace, udostępnienie linii kolejowej na odcinku Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice dla ruchu pasażerskiego przewidziane jest na koniec bieżącego roku – zapowiada PKP PLK. Z kolei przedstawiciele urzędu marszałkowskiego tłumaczą, że kolejowa spółka podaje wciąż niepełne parametry poinwestycyjne, co uniemożliwia rozpoczęcie prac planistycznych nad ofertą przewozową.

Przypomnijmy, w połowie lutego spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała, że w połowie bieżącego roku, po 21 latach, pojedziemy pociągiem z Jelcza Miłoszyc do Wrocławia. Przywrócenie połączeń stanie się możliwe dzięki trwającej od dłuższego czasu rewitalizacji linii kolejowej nr 292 na odcinku Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice.

Z kolei w nowym komunikacie PKP PLK z 1 kwietnia czytamy, że od kwietnia po nowych torach na odcinku Wrocław Sołtysowice – Wrocław Swojczyce jadą pociągi towarowe.

W marcu zakończyły się prace torowe. Na odcinku od Swojczyc w stronę Jelcza Laskowic wykonane będą dodatkowe prace związane z wymianą szyn. Realizacja prac uwzględnia stałe utrzymanie transportu towarów koleją w obszarze stacji Wrocław Swojczyce – informują kolejarze.

Teraz przedstawiciele PKP PLK zapowiadają, że podróże pociągiem z Wrocławia od do Jelcza Laskowic będą możliwe na koniec roku.

Dodatkowych prac wymagały mosty. Projekt rozszerzono również o wymianę szyn między stacjami Wrocław Swojczyce – Jelcz Laskowice. Wymiana szyn obrabianych cieplnie na nowe, zwiększy bezpieczeństwo na trasie przygotowywanej do prędkości 100 km/h. Takie rozwiązanie wyeliminuje także ewentualne zamknięcia i przerwy na naprawy jednotorowej linii. Wymianę szyn przewidziano w drugiej połowie bieżącego roku – wyjaśniają.

I to właśnie ze względu na dodatkowe prace, jak tłumaczy PKP PLK, udostępnienie linii dla ruchu pasażerskiego przewidziane jest na koniec bieżącego roku. Wartość całej inwestycji to ponad 78 mln złotych netto. Projekt realizowany jest w ramach umowy partnerskiej z gminami Wrocław, Czernica, Jelcz Laskowice. Gminy wykonują infrastrukturę związaną z dojściem do przystanków i parkingi.

fot. PKP PLK

„Obecnie nie możemy zaplanować oferty przewozowej”

Na zrewitalizowanej linii kolejowej Wrocław Główny – Wrocław Wojnów – Jelcz-Laskowice mają docelowo jeździć nowe pociągi Elf 2, które Koleje Dolnośląskie kupiły od bydgoskiej Pesy. Zapytaliśmy w urzędzie marszałkowskim Dolnego Śląska, jak idą przygotowania do uruchomienia połączeń aglomeracyjnych na linii kolejowej nr 292.

Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego, tłumaczy nam, że zarządca infrastruktury kolejowej, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Regulaminie Sieci 2021/2022 podaje wciąż niepełne parametry poinwestycyjne, co uniemożliwia rozpoczęcie prac planistycznych nad ofertą przewozową.

Dla przykładu w  okresie od 12.12.2021 roku dla odcinka Jelcz Miłoszyce – Wrocław Swojczyce wciąż obowiązuje prędkość 0 km/h, dla samej stacji Wrocław Swojczyce 40 km/h, a dalej do stacji Wrocław Sołtysowice już wprowadzono prędkość maksymalną 100 km/h – wyjaśnia Michał Nowakowski.

Rzecznik marszałka informuje, że brak takich podstawowych danych, jak czasy jazdy między poszczególnymi przystankami czy punktami techniczno-eksploatacyjnymi uniemożliwia przygotowanie projektu oferty uwzględniającej takie uwarunkowania, jak mijanie się pociągów jadących w przeciwnych kierunkach na jednotorowej linii 292 czy też minięcie na odcinku dwutorowym przed wjazdem na odcinek jednotorowy (czy to od strony stacji Wrocław Sołtysowice, czy stacji Jelcz Miłoszyce).

Nie jest ponadto możliwe zaplanowanie skomunikowań czy też bezkolizyjności ruchu pociągów do/z Jelcza Laskowic na odcinku wspólnym dla pociągów uruchamianych przez Siechnice czy też uwzględnienie ruchu innych pociągów na odcinku Wrocław Sołtysowice – Wrocław Mikołajów oraz Wrocław Mikołajów – Wrocław Główny. Czynniki, o których mowa powyżej wpływają na takie uwarunkowania eksploatacyjne jak zaangażowanie taborowe, które musi być uwzględnione na etapie planowania oferty, a obecnie nie jest możliwe – zaznacza Nowakowski.

„Deklaracje nie znajdują odzwierciedlenia w dokumentacji”

Michał Nowakowski podkreśla także, że przewoźnicy kolejowi składają wnioski o przydzielenie tras pociągów na rozkład jazdy pociągów 2021/2022 w terminie do 16 kwietnia 2021 roku, co – jak tłumaczy rzecznik – przy braku wprowadzonych docelowych parametrów technicznych na linii 292 uniemożliwia nie tylko składanie wniosków o przydzielenie tras, ale i konstrukcję rozkładu jazdy w standardowym trybie – rocznego rozkładu jazdy pociągów.

Według informacji medialnych przekazywanych przez PKP PLK linia nr 292 ma być oddana do eksploatacji z końcem 2021 roku, co wynika z konieczności przeprowadzenia prac dodatkowych obejmujących wymianę szyn, na ten moment nie znajdują jednak te deklaracje odzwierciedlenia w dokumentacji służącej konstrukcji rozkładu jazdy pociągów 2021/2022. Proces związany z planowaniem oferty przewozowej, konstrukcji rozkładu jazdy pociągów jak i przygotowania operacyjnego przewoźnika trwa co najmniej pół roku, dlatego też kluczowe jest podanie przez PKP PLK parametrów poinwestycyjnych na linii nr 292, co pozwoli rozpocząć prace planistyczne i przygotowawcze – informuje Michał Nowakowski.

Rzecznik marszałka dodaje także, że z uwagi na typowo aglomeracyjny i miejski charakter połączeń na linii Wrocław – Dobrzykowice – Jelcz Laskowice, liczba uruchamianych połączeń uzależniona będzie od współpracy ze strony miasta Wrocław oraz pozostałych jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze których linia przebiega, w zakresie pokrycia deficytu wygenerowanego przez planowane do uruchomienia połączenia.

fot. PKP PLK

Będzie 5 nowych przystanków

Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK, na wszystkich 11 stacjach i przystankach na zrewitalizowanej linii podróżni będą korzystać ze 100-metrowych peronów o wysokości 76 cm, przystosowanych do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Przewidziano wiaty, tablice i gabloty informacyjne oraz funkcjonalne, energooszczędne oświetlenie. W obszarze przystanków zamontowane będą stojaki rowerowe. Obecnie wykonawca kończy prace związane z peronami i ich wyposażeniem – informują kolejarze.

Powstanie także 5 nowych przystanków.

Nowe miejsca zatrzymania pociągów: Wrocław Popiele (w rejonie ul. Mydlanej), Wrocław Strachocin (w rejonie ul. Zagrodniczej), Wrocław Wojnów Wschodni (pomiędzy Wr. Wojnów – a Dobrzykowicami Wrocławskimi), Nadolice Małe (w rejonie drogi powiatowej nr 1925D); Chrząstawa Mała (w rejonie ul. Gajowej) – ułatwią podróże koleją szczególnie mieszkańcom nowych osiedli – zapewniają przedstawiciele PKP PLK.

Podkreślają, że ważnym efektem prac jest wybudowanie mijanki w Dobrzykowicach. 

Takie rozwiązanie zwiększa przepustowości jednotorowej linii, tj. umożliwi kursowanie większej liczby pociągów. Przebudowywane zostały dwa mosty pomiędzy Nadolicami Wielkimi a Dobrzykowicami Wrocławskimi. Dla zapewnienia sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów na stacji Wrocław Swojczyce został wybudowany nowy posterunek, stąd kolejarze prowadzą ruch pociągów. Obiekt wyposażony jest w nowoczesne komputerowe urządzenia sterowania – zapowiadają kolejarze.

Jak informuje PKP PLK, podroż odnowioną linią będzie możliwa z prędkością do 100 km/godzinę.

Dla podniesienia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych są montowane nowe urządzenia zabezpieczające. W rogatki zostaną wyposażone m.in. ruchliwe przejazdy na ul. Strachocińskiej oraz dwa przejazdy w Dobrzykowicach i przejazd za Chrząstawą na drodze w kierunku Jelcza – dodają kolejarze.