Drogowcy właśnie oddali do ruchu ponad 19-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej między Korzeńskiem a Krościną. Wkrótce otwarte zostaną także pozostałe fragmenty trasy S5 na Dolnym Śląsku. Ta inwestycja znacznie ułatwi i przyśpieszy podróż autem z Wrocławia do Poznania.

Droga S5

fot. GDDKiA

O dobiegającej końca budowie dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S5 informowaliśmy w październiku. W poniedziałek 6 listopada oddano do ruchu pierwszy fragment tej trasy. Kierowcy mogą już jeździć „ekspresówką” między węzłem Korzeńsko a węzłem Krościna.

– Dzięki udostępnionemu do ruchu odcinkowi S5, kierowcy zyskają szybsze i bezpieczniejsze połączenie drogowe na trasie Wrocław – Poznań. To bez wątpienia ważny dzień nie tylko dla mieszkańców regionu, ale także dla wszystkich kierowców chcących komfortowo poruszać się po polskich drogach – mówił podczas otwarcia trasy Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

Budowa drogi ekspresowej S5 na Dolnym Śląsku, między Korzeńskiem a Wrocławiem – o łącznej długości 48 km, podzielona została na trzy zadania. Pierwsze to właśnie oddany do użytku 15-kilometrowy odcinek od węzła Korzeńsko (bez węzła) do węzła Krościna (bez węzła), który wybudowało konsorcjum firm Budimex i Strabag. Drugie to około 14-kilometrowa trasa od węzła Krościna do węzła Trzebnica (bez węzła), którego realizacją zajęła się firma Dragados. 4,5-kilometrowy fragment tego odcinka także oddano do ruchu w poniedziałek (czyli przed ustalonym w kontrakcie terminem). Najdłuższy, 19-kilometrowy odcinek od węzła Trzebnica do węzła Widawa we Wrocławiu, realizuje włoskie Astaldi.

Droga S5

fot. GDDKiA

Inwestycja za prawie 2 mld złotych

W ramach budowy dolnośląskiego odcinka S5, powstało 7 węzłów drogowych (Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno, Widawa), 46 obiektów mostowych, 4 miejsca obsługi podróżnych (MOP): Morzęcino Zachód II i Wschód III, Wisznia Mała Zachód III i Wschód II oraz Obwód Utrzymania Drogowego przy węźle Krościna.

– Najważniejsze cele inwestycji to stworzenie bezpiecznego odcinka drogi ekspresowej, która zapewni wysoki komfort ruchu i ułatwi międzynarodowy transport drogowy poprzez dopuszczenie ruchu pojazdów ciężkich o nacisku do 115 KN na oś – wylicza Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Z kolei cele pośrednie – jak tłumaczą w GDDKiA – to poprawa przepustowości układu transportowego, wzrost atrakcyjności terenów i zmniejszenie bezrobocia w regionie.

– S5 pozwoli wyprowadzić ruch z terenów zabudowanych, co oznacza mniejszy hałas, mniej spalin i mniejsze zużycie dróg lokalnych przebiegających przez poszczególne miejscowości – zapowiadają drogowcy.

Całkowity koszt tego przedsięwzięcia to ponad 1 mld 861 mln złotych, z czego ponad 911 mln złotych to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Pozostałe dwa fragmenty dolnośląskiego odcinka drogi S5 mają zostać oddane do użytku w pierwszej połowie grudnia.

Z Wrocławia nad morze

Docelowo droga ekspresowa S5 będzie miała długość około 360 kilometrów. Pojedziemy nią od Wrocławia przez Poznań, Bydgoszcz do połączenia z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy koło Grudziądza. A z stamtąd już błyskawicznie dostaniemy się do Trójmiasta.