{"id":7927,"date":"2017-02-04T09:00:37","date_gmt":"2017-02-04T09:00:37","guid":{"rendered":"http:\/\/archiwum.wroclife.pl\/?p=7927"},"modified":"2017-02-05T21:32:09","modified_gmt":"2017-02-05T21:32:09","slug":"prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/","title":{"rendered":"Prof. Maciej M. Sys\u0142o o Godzinie Kodowania"},"content":{"rendered":"

Godzina Kodowania (The Hour od Code) to inicjatywa zapocz\u0105tkowana w\u00a02013 roku przez Hadi Portaviego, z\u00a0pochodzenia Ira\u0144czyka, absolwenta informatyki na Uniwersytecie Harvarda, biznesmena (Tellme Networks, iLike, MySpace, Code.org). Apogeum akcji przypada na Tydzie\u0144 Edukacji Informatycznej (Computer Science Education Week), odbywaj\u0105cy si\u0119 ka\u017cdego roku w\u00a0grudniu. Godzina kodowania trwa jednak ca\u0142y rok \u2013 24\/7 \u2013 mo\u017cna wzi\u0105\u0107 w\u00a0niej udzia\u0142 w\u00a0ka\u017cdej chwili, dysponuj\u0105c komputerem, tabletem czy smartfonem i\u00a0dost\u0119pem do internetu, \u0142amig\u0142\u00f3wki s\u0105 bowiem rozwi\u0105zywane w\u00a0chmurze.<\/h2>\n

<\/p>\n

\"Godzinakodowania.pl<\/a><\/p>\n

Przeczytaj pe\u0142ny materia\u0142 o Godzinie Kodowania wraz z komentarzami pozosta\u0142ych ekspert\u00f3w<\/a><\/div>\n

Mi\u0142o mi poinformowa\u0107, \u017ce w\u00a0tegorocznej edycji Godziny Kodowania, w\u00a0ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej, Polska uplasowa\u0142a si\u0119 na 7. miejscu w\u015br\u00f3d ponad 120 kraj\u00f3w. Polsk\u0119 wyprzedzi\u0142y tylko kraje angloj\u0119zyczne (USA, Kanada i\u00a0Wielka Brytania liczone podw\u00f3jnie) oraz W\u0142ochy. Blisko 80 tys. uczni\u00f3w z\u00a0Polski uczestniczy\u0142o w\u00a0ponad 113 tys. sesji. By\u0142a to olbrzymia mobilizacja, poniewa\u017c w\u00a0ca\u0142ym tylko listopadzie uczestnik\u00f3w z\u00a0Polski by\u0142o ponad 81 tys. i\u00a0otworzyli ponad 146 tys. sesji.<\/p>\n

Godzina Kodowania zawdzi\u0119cza swoj\u0105 popularno\u015b\u0107 i\u00a0sukces przyj\u0119tej formule zada\u0144 programistycznych zwanych \u0142amig\u0142\u00f3wkami, dzia\u0142aj\u0105cych na zasadzie puzzli. Ka\u017cda \u0142amig\u0142\u00f3wka jest zadaniem osi\u0105gni\u0119cia okre\u015blonego celu, na wcze\u015bniej zdefiniowanej planszy. Rozwi\u0105zaniem \u0142amig\u0142\u00f3wki ma by\u0107 program, kt\u00f3ry nale\u017cy utworzy\u0107 z\u00a0blok\u00f3w, przez ich przeci\u0105ganie na robocze pole. Taki spos\u00f3b programowania nazywa si\u0119 wizualno-blokowym \u2013 ucze\u0144 nie musi si\u0119 martwi\u0107 o\u00a0j\u0119zykow\u0105 poprawno\u015b\u0107 swoich program\u00f3w, dba g\u0142\u00f3wnie o\u00a0zbudowanie programu, kt\u00f3ry wykonuje postawione przed nim wyzwanie. Rozwi\u0105zuj\u0105c \u0142amig\u0142\u00f3wki Godziny Kodowania, ucze\u0144 ma okazj\u0119 przej\u015b\u0107 ca\u0142y proces tworzenia programu: buduje program dla postawionego zadania, uruchamia program, by sprawdzi\u0107, czy poprawnie rozwi\u0105zuje to zadanie i\u00a0ewentualnie poprawia go (debug), je\u015bli nie jest jeszcze w pe\u0142ni poprawny. \u0141amig\u0142\u00f3wki Godziny Kodowania s\u0105 znakomitym wprowadzeniem do programowania w\u00a0innych j\u0119zykach (\u015brodowiskach) programowania, takich jak Scratch i\u00a0Blockly (r\u00f3wnie\u017c j\u0119zyki wizualno-blokowe), Python. C++ i\u00a0innych.<\/p>\n

Wybieraj\u0105c jak\u0105kolwiek \u0142amig\u0142\u00f3wk\u0119 Godziny Kodowania na komputerze pod\u0142\u0105czonym do internetu, w\u00a0domenie zarejestrowanej w\u00a0Polsce (wi\u0119kszo\u015b\u0107 komputer\u00f3w szkolnych spe\u0142nia ten warunek), \u0142amig\u0142\u00f3wka otwiera si\u0119 po polsku. Stoi za tym mr\u00f3wcza praca \u2013 od 2013 roku prze\u0142o\u017cy\u0142em ok. 70 tys. fraz (strings) na j\u0119zyk polski. Wykonuj\u0119 to ca\u0142kowicie spo\u0142ecznie, widz\u0105c w\u00a0tej inicjatywie olbrzymi\u0105 szans\u0119 dla naszych uczni\u00f3w, nauczycieli i\u00a0ca\u0142ego systemu edukacji. Kr\u00f3tkim przewodnikiem po tej inicjatywie w\u00a0j\u0119zyku polskim jest strona godzinakodowania.pl<\/a><\/p>\n

Godzina Kodowania mo\u017ce by\u0107 i\u00a0jest znakomitym wsparciem dla realizacji inicjatywy Rady ds. Informatyzacji przy MEN, za kt\u00f3r\u0105 stoj\u0119 od lat, by w\u0142\u0105czy\u0107 informatyk\u0119 a\u00a0w\u00a0jej ramach \u2013 programowanie, do kanonu kszta\u0142cenia ka\u017cdego ucznia w\u00a0Polsce, od najm\u0142odszych lat. I\u00a0rzeczywi\u015bcie tak b\u0119dzie od wrze\u015bnia 2017 roku \u2013 na informatyk\u0119 i\u00a0programowanie przeznaczono po jednej godzinie tygodniowo przez wszystkie 11 lat pobytu w\u00a0szkole, pocz\u0105wszy od pierwszej klasy, dodatkowe godziny mo\u017ce do\u0142o\u017cy\u0107 dyrektor. Ponadto, informatyka w\u00a0zakresie rozszerzonym pozostaje jako przedmiot do wyboru w\u00a0liceum. Zapewne r\u00f3wnie\u017c w\u015br\u00f3d szk\u00f3\u0142 bran\u017cowych pojawi\u0105 si\u0119 plac\u00f3wki ukierunkowane na przygotowanie do zawod\u00f3w informatycznych. \u0141amig\u0142\u00f3wki Godziny Kodowania ju\u017c dzisiaj s\u0105 wykorzystywane na zaj\u0119ciach z\u00a0informatyki w\u00a0szko\u0142ach, jako wprowadzenie do bardziej zaawansowanych aktywno\u015bci i\u00a0kreatywno\u015bci uczni\u00f3w, w\u00a0takich \u015brodowiskach jak Scratch i\u00a0Blockly, czy do programowania robot\u00f3w.<\/p>\n

<\/p>\n

\"godzinakodowania.pl<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Godzina Kodowania (The Hour od Code) to inicjatywa zapocz\u0105tkowana w\u00a02013 roku przez Hadi Portaviego, z\u00a0pochodzenia Ira\u0144czyka, absolwenta informatyki na Uniwersytecie Harvarda, biznesmena (Tellme Networks, iLike, MySpace, Code.org). Apogeum akcji przypada na Tydzie\u0144 Edukacji Informatycznej (Computer Science Education Week), odbywaj\u0105cy si\u0119 ka\u017cdego roku w\u00a0grudniu. Godzina kodowania trwa jednak ca\u0142y rok \u2013 24\/7 \u2013 mo\u017cna wzi\u0105\u0107 w\u00a0niej […]<\/p>\n","protected":false},"author":38,"featured_media":8017,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":""},"categories":[2],"tags":[1431,1425,108,1429,1419,1426,1424,567,1420,968,1428,1430],"yoast_head":"\nProf. Maciej M. Sys\u0142o o Godzinie Kodowania - archiwum Wroclife.pl<\/title>\n<meta name=\"description\" content=\"Na czym polega Godzina Kodowania? Dlaczego jej \u0142amig\u0142\u00f3wki ju\u017c teraz s\u0105 wykorzystywane w szko\u0142ach? Wyja\u015bnia t\u0142umacz projektu w Polsce prof. Maciej M. Sys\u0142o.\" \/>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"pl_PL\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Prof. Maciej M. Sys\u0142o o Godzinie Kodowania - archiwum Wroclife.pl\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Na czym polega Godzina Kodowania? Dlaczego jej \u0142amig\u0142\u00f3wki ju\u017c teraz s\u0105 wykorzystywane w szko\u0142ach? Wyja\u015bnia t\u0142umacz projektu w Polsce prof. Maciej M. Sys\u0142o.\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"archiwum Wroclife.pl\" \/>\n<meta property=\"article:publisher\" content=\"https:\/\/www.facebook.com\/WroclifePL\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2017-02-04T09:00:37+00:00\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2017-02-05T21:32:09+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/wp-content\/uploads\/2017\/02\/GK_Strona_10.jpg\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"721\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"432\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/jpeg\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Maciej M. Sys\u0142o\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:creator\" content=\"@wroclife\" \/>\n<meta name=\"twitter:site\" content=\"@wroclife\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Napisane przez\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Maciej M. Sys\u0142o\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Szacowany czas czytania\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"3 minuty\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"Article\",\"@id\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/#article\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/\"},\"author\":{\"name\":\"Maciej M. Sys\u0142o\",\"@id\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#\/schema\/person\/7d9e5ec02de7dce420952e325e70a020\"},\"headline\":\"Prof. Maciej M. Sys\u0142o o Godzinie Kodowania\",\"datePublished\":\"2017-02-04T09:00:37+00:00\",\"dateModified\":\"2017-02-05T21:32:09+00:00\",\"mainEntityOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/\"},\"wordCount\":602,\"commentCount\":0,\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#organization\"},\"keywords\":[\"Blockly\",\"code.org\",\"edukacja\",\"edukacja informatyczna\",\"Godzina Kodowania\",\"godzinakodowania.pl\",\"hour of code\",\"informatyka\",\"Maciej Sys\u0142o\",\"programowanie\",\"programowanie dla dzieci\",\"Scratch\"],\"articleSection\":[\"Czas wolny\"],\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"CommentAction\",\"name\":\"Comment\",\"target\":[\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/#respond\"]}]},{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/\",\"url\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/\",\"name\":\"Prof. Maciej M. Sys\u0142o o Godzinie Kodowania - archiwum Wroclife.pl\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#website\"},\"datePublished\":\"2017-02-04T09:00:37+00:00\",\"dateModified\":\"2017-02-05T21:32:09+00:00\",\"description\":\"Na czym polega Godzina Kodowania? Dlaczego jej \u0142amig\u0142\u00f3wki ju\u017c teraz s\u0105 wykorzystywane w szko\u0142ach? Wyja\u015bnia t\u0142umacz projektu w Polsce prof. Maciej M. Sys\u0142o.\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Strona g\u0142\u00f3wna\",\"item\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Prof. Maciej M. Sys\u0142o o Godzinie Kodowania\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#website\",\"url\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/\",\"name\":\"archiwum Wroclife.pl\",\"description\":\"Wroc\u0142aw - wydarzenia, fakty, liczby, czas wolny, praca, kariera, nauka\",\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#organization\"},\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"pl-PL\"},{\"@type\":\"Organization\",\"@id\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#organization\",\"name\":\"Wroclife sp. z o.o.\",\"url\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/\",\"logo\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"@id\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#\/schema\/logo\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/03\/wroclife_archiwum.png\",\"contentUrl\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/03\/wroclife_archiwum.png\",\"width\":600,\"height\":150,\"caption\":\"Wroclife sp. z o.o.\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#\/schema\/logo\/image\/\"},\"sameAs\":[\"https:\/\/www.facebook.com\/WroclifePL\",\"https:\/\/twitter.com\/wroclife\",\"https:\/\/www.instagram.com\/wroclife\/\",\"https:\/\/www.youtube.com\/channel\/UCAuqHueSXZX29Zh5BZhNXzw\"]},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#\/schema\/person\/7d9e5ec02de7dce420952e325e70a020\",\"name\":\"Maciej M. Sys\u0142o\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"@id\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/1be33f9525f17f4ff63e91d4925ec1ab?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/1be33f9525f17f4ff63e91d4925ec1ab?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"Maciej M. Sys\u0142o\"},\"description\":\"Animator i t\u0142umacz Godziny Kodowania w Polsce. Profesor, matematyk, informatyk. Od pocz\u0105tku studi\u00f3w zwi\u0105zany z wroc\u0142awskim \u015brodowiskiem matematycznym i informatycznym, wszystkie stopnie naukowe i tytu\u0142 uzyska\u0142 na Uniwersytecie Wroc\u0142awskim. Naukowo specjalizuje si\u0119 w matematyce dyskretnej, algorytmice i optymalizacji kombinatorycznej. Autor blisko 200 prac naukowych i kilkunastu ksi\u0105\u017cek. Dzia\u0142alno\u015b\u0107 naukowa przynios\u0142a mu presti\u017cowe granty mi\u0119dzynarodowe: Mombusho (University of Tokyo, 1974-1976), Alexander von Humboldt Stifftung (Bonn 1982-1984, Berlin 1989), Fulbright Research Grant (University of Oregon, USA, 1996-1997), pozycje visiting professor w Washington State University (Pullman, USA, 1981-1982), Uniwersytet w Kopenhadze (1987, 1992); Uniwersytet w Groningen (Holandia, 1991-1992) oraz nagrody: NOT za prac\u0119 magistersk\u0105 (1968), PTM im. H. Steinhausa (1986) i nagrod\u0119 Marka Cara (2010). Ju\u017c w po\u0142owie lat 60. XX wieku przygl\u0105da\u0142 si\u0119, jak uczniowie z I LO i III LO we Wroc\u0142awiu uruchamiali swoje programy na maszynie Elliott 803 w ramach pierwszych w kraju zaj\u0119\u0107 z programowania i metod numerycznych w szkole. W tym samym niemal czasie i p\u00f3\u017aniej \u201eprzechodzi\u0142 Odr\u0119\u201d, pracuj\u0105c kolejno na modelach 1003, 1024, 1304, 1325 tej maszyny, produkowanej we Wroc\u0142awiu. Od po\u0142owy lat 80. sprowadza\u0142 do Instytutu Informatyki Uniwersytetu Wroc\u0142awskiego, kt\u00f3rym kierowa\u0142, kolejne modele maszyn 8-bitowych m.in. ZX Spectrum, Amstrad, Schneider i wreszcie dziecko spoza ma\u0142\u017ce\u0144skiego \u0142o\u017ca rodziny Odra \u2013 Elwro 800 Junior i przygotowywa\u0142 rzesze nauczycieli do ekspansji komputer\u00f3w w edukacji. Od po\u0142owy lat 80. XX wieku aktywnie uczestniczy w popularyzacji i kszta\u0142towaniu powszechnej edukacji informatycznej na wszystkich szczeblach kszta\u0142cenia w Polsce, od szko\u0142y podstawowej po uczelnie wy\u017csze. Jest autorem koncepcji edukacji informatycznej w szko\u0142ach r\u00f3\u017cnego typu, autorem kolejnych podstaw programowych przedmiot\u00f3w informatycznych dla szk\u00f3\u0142, tw\u00f3rc\u0105 i liderem zespo\u0142\u00f3w edukacji informatycznej w Instytucie Informatyki Uniwersytetu Wroc\u0142awskiego i na Wydziale Matematyki i Informatyki UMK w Toruniu, gdzie kieruje r\u00f3wnie\u017c Zak\u0142adem Metodyki Nauczania Informatyki i Technologii Informacyjnej. Organizuje i prowadzi krajowe i regionalne szkolenia i studia podyplomowe dla nauczycieli, w tym na zlecenie MEN, a obecnie w projektach unijnych. Ekspert w projektach komputeryzacji szk\u00f3\u0142 w urz\u0119dach marsza\u0142kowskich wojew\u00f3dztw: dolno\u015bl\u0105skiego, opolskiego, wielkopolskiego, ma\u0142opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego. Zapraszany wyk\u0142adowca na niezliczonej ilo\u015bci studi\u00f3w podyplomowych, kurs\u00f3w i konferencji dla nauczycieli i przedstawicieli samorz\u0105d\u00f3w. Autor wiod\u0105cy i redaktor pierwszego w Polsce podr\u0119cznika do informatyki dla szk\u00f3\u0142 \u201eElementy informatyki\u201d. T. 1-3 (PWN, 1988), kt\u00f3ry mia\u0142 9 wyda\u0144 przez 10 lat. Autor program\u00f3w nauczania, podr\u0119cznik\u00f3w i poradnik\u00f3w do informatyki dla szk\u00f3\u0142 podstawowych, gimnazj\u00f3w i szk\u00f3\u0142 \u015brednich (WSiP, 1999-2004). Autor ksi\u0105\u017cek do algorytmiki: \u201eAlgorytmy\u201d (WSiP, 1997; Helion 2016) i \u201ePiramidy, szyszki i inne konstrukcje algorytmiczne\u201d (WSiP 1998; Helion 2015). Tw\u00f3rca koncepcji i nadz\u00f3r nad wdro\u017ceniem oprogramowania edukacyjnego: pakiet EI (1993), oprogramowanie TI\u201999 (1999), e-podr\u0119cznik. W latach 1985-2004 by\u0142 organizatorem dwudziestu corocznych konferencji \u201eInformatyka w Szkole\u201d, kt\u00f3re stanowi\u0142y najwa\u017cniejsze forum dla \u015brodowiska edukacji informatycznej, od kilku lat sprawuje merytoryczny nadz\u00f3r nad konferencjami \u201eInformatyka w Edukacji\u201d (UMK, Toru\u0144). Wsp\u00f3\u0142organizator mi\u0119dzynarodowych konferencji edukacyjnych ISSEP. Cz\u0142onek komitet\u00f3w redakcyjnych czasopism: \u201eNauczyciele i Matematyka plus Technologia informacyjna\u201d, \u201eInformatics in Education\u201d (Wilno). Wsp\u00f3\u0142za\u0142o\u017cyciel Olimpiady informatycznej w Polsce i organizator Mi\u0119dzynarodowego Konkursu z\u00a0zakresu Technologii Informacyjnej \u201eB\u00f3br\u201d, cz\u0142onek komitet\u00f3w organizacyjnych obu tych konkurs\u00f3w. Przybli\u017ca tak\u017ce uczniom Godzin\u0119 kodowania po polsku. Cz\u0142onek wielu rad i komitet\u00f3w zajmuj\u0105cych si\u0119 edukacj\u0105: przedstawiciel Polski w Technical Committee 3 on Education, dzia\u0142aj\u0105cego w ramach IFIP; cz\u0142onek Rady ds. Informatyzacji Edukacji (MEN), cz\u0142onek Pa\u0144stwowej Komisji Akredytacyjnej (2003-2004), Ekspert PKA (od 2002). W 2008 roku, autor wiod\u0105cy dokumentu \u201eKierunki dzia\u0142a\u0144 dotycz\u0105cych nauczania dzieci i m\u0142odzie\u017cy w zakresie problematyki funkcjonowania w spo\u0142ecze\u0144stwie informacyjnym. Nowe technologie w edukacji\u201d, kt\u00f3ry zosta\u0142 przyj\u0119ty przez MEN jako dokument ekspercki. Autor wizji edukacji w dokumencie \u201eKierunki rozwoju edukacji wspieranej technologi\u0105. Nowe technologie w edukacji. Propozycja strategii i planu dzia\u0142ania na lata 2014-2020\u201d. Ten dokument wyznacza kierunki rozwoju edukacji informatycznej z perspektyw\u0105 do 2020 roku. Za dzia\u0142alno\u015b\u0107 na polu edukacji informatycznej otrzyma\u0142 Medal Komisji Edukacji Narodowej (2004), nagrody zespo\u0142owe MEN za podr\u0119czniki i oprogramowanie edukacyjne (1993, 1998, 2002) oraz mi\u0119dzynarodowe wyr\u00f3\u017cnienie Best Practices in Education Award (Informatics Europe, 2013) za projekt Informatyka + (WWSI). W uznaniu dotychczasowych dzia\u0142a\u0144 zwi\u0105zanych z wdra\u017caniem komputer\u00f3w i technologii do edukacji w Polsce, Federacja IFIP przyzna\u0142a Polsce organizacj\u0119 Jubileuszowej X \u015awiatowej Konferencji na temat Komputer\u00f3w w Edukacji (WCCE, Toru\u0144 2-5 lipca 2013). Za jej organizacj\u0119 otrzyma\u0142 Outstanding Service Award (IFIP, 2014). Za sw\u00f3j najwi\u0119kszy sukces uznaje utrzymanie, wbrew powszechnym tendencjom w kraju i za granic\u0105, wydzielonych zaj\u0119\u0107 z informatyki w szko\u0142ach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, a ostatnio \u2013 propozycj\u0119 podstawy programowej kszta\u0142cenia informatycznego, obejmuj\u0105c\u0105 nauczaniem informatyki i programowania wszystkich uczni\u00f3w na wszystkich etapach edukacyjnych, kt\u00f3ra ma by\u0107 wdra\u017cana w szko\u0142ach wszystkich szczebli od roku szkolnego 2017\/2018 z pilota\u017cem w roku szkolnych 2016\/2017. Marzy przy tym, by uczniowie, z technologi\u0105 w r\u0119kach, ca\u0142y czas \u201epo\u0142\u0105czeni\u201d i z dost\u0119pem do kopalni wszystkiego (Internetu), przekonali si\u0119 (za Markiem Twainem), \u017ce \u201echodzenie do szko\u0142y, a og\u00f3lnie \u2013 edukacja \u2013 nie szkodzi ich kszta\u0142ceniu\u201d. Pasjonat historii informatyki i komputer\u00f3w, w\u0142a\u015bciciel kolekcji ponad 500 mechanicznych maszyn do liczenia i do pisania, popularyzuje histori\u0119 informatyki na wyk\u0142adach dla dzieci, m\u0142odzie\u017cy i\u00a0doros\u0142ych, organizuje wystawy swoich maszyn. Jego dewizy to: \u201erobi\u0107 lepiej to, co inni robi\u0105 dobrze\u201d oraz \u201e\u0142\u0105cz\u0105 nas wi\u0119zy ludzkie, nie maszyny\u201d, a hobby \u2013 praca, muzyka (m.in. Chopin, Mozart, Enigma, Vangelis, Oldfield, Jarre), lektury (literatura japo\u0144ska, Haiku, biografie, historia nauki i odkry\u0107). syslo@ii.uni.wroc.pl; syslo@mat.umk.pl; http:\/\/mmsyslo.pl\/\",\"sameAs\":[\"http:\/\/mmsyslo.pl\/\"],\"url\":\"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/author\/maciejmsyslo\/\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Prof. Maciej M. Sys\u0142o o Godzinie Kodowania - archiwum Wroclife.pl","description":"Na czym polega Godzina Kodowania? Dlaczego jej \u0142amig\u0142\u00f3wki ju\u017c teraz s\u0105 wykorzystywane w szko\u0142ach? Wyja\u015bnia t\u0142umacz projektu w Polsce prof. Maciej M. Sys\u0142o.","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/","og_locale":"pl_PL","og_type":"article","og_title":"Prof. Maciej M. Sys\u0142o o Godzinie Kodowania - archiwum Wroclife.pl","og_description":"Na czym polega Godzina Kodowania? Dlaczego jej \u0142amig\u0142\u00f3wki ju\u017c teraz s\u0105 wykorzystywane w szko\u0142ach? Wyja\u015bnia t\u0142umacz projektu w Polsce prof. Maciej M. Sys\u0142o.","og_url":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/","og_site_name":"archiwum Wroclife.pl","article_publisher":"https:\/\/www.facebook.com\/WroclifePL","article_published_time":"2017-02-04T09:00:37+00:00","article_modified_time":"2017-02-05T21:32:09+00:00","og_image":[{"width":721,"height":432,"url":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/wp-content\/uploads\/2017\/02\/GK_Strona_10.jpg","type":"image\/jpeg"}],"author":"Maciej M. Sys\u0142o","twitter_card":"summary_large_image","twitter_creator":"@wroclife","twitter_site":"@wroclife","twitter_misc":{"Napisane przez":"Maciej M. Sys\u0142o","Szacowany czas czytania":"3 minuty"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"Article","@id":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/#article","isPartOf":{"@id":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/"},"author":{"name":"Maciej M. Sys\u0142o","@id":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#\/schema\/person\/7d9e5ec02de7dce420952e325e70a020"},"headline":"Prof. Maciej M. Sys\u0142o o Godzinie Kodowania","datePublished":"2017-02-04T09:00:37+00:00","dateModified":"2017-02-05T21:32:09+00:00","mainEntityOfPage":{"@id":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/"},"wordCount":602,"commentCount":0,"publisher":{"@id":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#organization"},"keywords":["Blockly","code.org","edukacja","edukacja informatyczna","Godzina Kodowania","godzinakodowania.pl","hour of code","informatyka","Maciej Sys\u0142o","programowanie","programowanie dla dzieci","Scratch"],"articleSection":["Czas wolny"],"inLanguage":"pl-PL","potentialAction":[{"@type":"CommentAction","name":"Comment","target":["https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/#respond"]}]},{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/","url":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/","name":"Prof. Maciej M. Sys\u0142o o Godzinie Kodowania - archiwum Wroclife.pl","isPartOf":{"@id":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#website"},"datePublished":"2017-02-04T09:00:37+00:00","dateModified":"2017-02-05T21:32:09+00:00","description":"Na czym polega Godzina Kodowania? Dlaczego jej \u0142amig\u0142\u00f3wki ju\u017c teraz s\u0105 wykorzystywane w szko\u0142ach? Wyja\u015bnia t\u0142umacz projektu w Polsce prof. Maciej M. Sys\u0142o.","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/#breadcrumb"},"inLanguage":"pl-PL","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/czas-wolny\/prof-maciej-m-syslo-godzina-kodowania\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Strona g\u0142\u00f3wna","item":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Prof. Maciej M. Sys\u0142o o Godzinie Kodowania"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#website","url":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/","name":"archiwum Wroclife.pl","description":"Wroc\u0142aw - wydarzenia, fakty, liczby, czas wolny, praca, kariera, nauka","publisher":{"@id":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#organization"},"potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"pl-PL"},{"@type":"Organization","@id":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#organization","name":"Wroclife sp. z o.o.","url":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/","logo":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"pl-PL","@id":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#\/schema\/logo\/image\/","url":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/03\/wroclife_archiwum.png","contentUrl":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/03\/wroclife_archiwum.png","width":600,"height":150,"caption":"Wroclife sp. z o.o."},"image":{"@id":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#\/schema\/logo\/image\/"},"sameAs":["https:\/\/www.facebook.com\/WroclifePL","https:\/\/twitter.com\/wroclife","https:\/\/www.instagram.com\/wroclife\/","https:\/\/www.youtube.com\/channel\/UCAuqHueSXZX29Zh5BZhNXzw"]},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#\/schema\/person\/7d9e5ec02de7dce420952e325e70a020","name":"Maciej M. Sys\u0142o","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"pl-PL","@id":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/1be33f9525f17f4ff63e91d4925ec1ab?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/1be33f9525f17f4ff63e91d4925ec1ab?s=96&d=mm&r=g","caption":"Maciej M. Sys\u0142o"},"description":"Animator i t\u0142umacz Godziny Kodowania w Polsce. Profesor, matematyk, informatyk. Od pocz\u0105tku studi\u00f3w zwi\u0105zany z wroc\u0142awskim \u015brodowiskiem matematycznym i informatycznym, wszystkie stopnie naukowe i tytu\u0142 uzyska\u0142 na Uniwersytecie Wroc\u0142awskim. Naukowo specjalizuje si\u0119 w matematyce dyskretnej, algorytmice i optymalizacji kombinatorycznej. Autor blisko 200 prac naukowych i kilkunastu ksi\u0105\u017cek. Dzia\u0142alno\u015b\u0107 naukowa przynios\u0142a mu presti\u017cowe granty mi\u0119dzynarodowe: Mombusho (University of Tokyo, 1974-1976), Alexander von Humboldt Stifftung (Bonn 1982-1984, Berlin 1989), Fulbright Research Grant (University of Oregon, USA, 1996-1997), pozycje visiting professor w Washington State University (Pullman, USA, 1981-1982), Uniwersytet w Kopenhadze (1987, 1992); Uniwersytet w Groningen (Holandia, 1991-1992) oraz nagrody: NOT za prac\u0119 magistersk\u0105 (1968), PTM im. H. Steinhausa (1986) i nagrod\u0119 Marka Cara (2010). Ju\u017c w po\u0142owie lat 60. XX wieku przygl\u0105da\u0142 si\u0119, jak uczniowie z I LO i III LO we Wroc\u0142awiu uruchamiali swoje programy na maszynie Elliott 803 w ramach pierwszych w kraju zaj\u0119\u0107 z programowania i metod numerycznych w szkole. W tym samym niemal czasie i p\u00f3\u017aniej \u201eprzechodzi\u0142 Odr\u0119\u201d, pracuj\u0105c kolejno na modelach 1003, 1024, 1304, 1325 tej maszyny, produkowanej we Wroc\u0142awiu. Od po\u0142owy lat 80. sprowadza\u0142 do Instytutu Informatyki Uniwersytetu Wroc\u0142awskiego, kt\u00f3rym kierowa\u0142, kolejne modele maszyn 8-bitowych m.in. ZX Spectrum, Amstrad, Schneider i wreszcie dziecko spoza ma\u0142\u017ce\u0144skiego \u0142o\u017ca rodziny Odra \u2013 Elwro 800 Junior i przygotowywa\u0142 rzesze nauczycieli do ekspansji komputer\u00f3w w edukacji. Od po\u0142owy lat 80. XX wieku aktywnie uczestniczy w popularyzacji i kszta\u0142towaniu powszechnej edukacji informatycznej na wszystkich szczeblach kszta\u0142cenia w Polsce, od szko\u0142y podstawowej po uczelnie wy\u017csze. Jest autorem koncepcji edukacji informatycznej w szko\u0142ach r\u00f3\u017cnego typu, autorem kolejnych podstaw programowych przedmiot\u00f3w informatycznych dla szk\u00f3\u0142, tw\u00f3rc\u0105 i liderem zespo\u0142\u00f3w edukacji informatycznej w Instytucie Informatyki Uniwersytetu Wroc\u0142awskiego i na Wydziale Matematyki i Informatyki UMK w Toruniu, gdzie kieruje r\u00f3wnie\u017c Zak\u0142adem Metodyki Nauczania Informatyki i Technologii Informacyjnej. Organizuje i prowadzi krajowe i regionalne szkolenia i studia podyplomowe dla nauczycieli, w tym na zlecenie MEN, a obecnie w projektach unijnych. Ekspert w projektach komputeryzacji szk\u00f3\u0142 w urz\u0119dach marsza\u0142kowskich wojew\u00f3dztw: dolno\u015bl\u0105skiego, opolskiego, wielkopolskiego, ma\u0142opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego. Zapraszany wyk\u0142adowca na niezliczonej ilo\u015bci studi\u00f3w podyplomowych, kurs\u00f3w i konferencji dla nauczycieli i przedstawicieli samorz\u0105d\u00f3w. Autor wiod\u0105cy i redaktor pierwszego w Polsce podr\u0119cznika do informatyki dla szk\u00f3\u0142 \u201eElementy informatyki\u201d. T. 1-3 (PWN, 1988), kt\u00f3ry mia\u0142 9 wyda\u0144 przez 10 lat. Autor program\u00f3w nauczania, podr\u0119cznik\u00f3w i poradnik\u00f3w do informatyki dla szk\u00f3\u0142 podstawowych, gimnazj\u00f3w i szk\u00f3\u0142 \u015brednich (WSiP, 1999-2004). Autor ksi\u0105\u017cek do algorytmiki: \u201eAlgorytmy\u201d (WSiP, 1997; Helion 2016) i \u201ePiramidy, szyszki i inne konstrukcje algorytmiczne\u201d (WSiP 1998; Helion 2015). Tw\u00f3rca koncepcji i nadz\u00f3r nad wdro\u017ceniem oprogramowania edukacyjnego: pakiet EI (1993), oprogramowanie TI\u201999 (1999), e-podr\u0119cznik. W latach 1985-2004 by\u0142 organizatorem dwudziestu corocznych konferencji \u201eInformatyka w Szkole\u201d, kt\u00f3re stanowi\u0142y najwa\u017cniejsze forum dla \u015brodowiska edukacji informatycznej, od kilku lat sprawuje merytoryczny nadz\u00f3r nad konferencjami \u201eInformatyka w Edukacji\u201d (UMK, Toru\u0144). Wsp\u00f3\u0142organizator mi\u0119dzynarodowych konferencji edukacyjnych ISSEP. Cz\u0142onek komitet\u00f3w redakcyjnych czasopism: \u201eNauczyciele i Matematyka plus Technologia informacyjna\u201d, \u201eInformatics in Education\u201d (Wilno). Wsp\u00f3\u0142za\u0142o\u017cyciel Olimpiady informatycznej w Polsce i organizator Mi\u0119dzynarodowego Konkursu z\u00a0zakresu Technologii Informacyjnej \u201eB\u00f3br\u201d, cz\u0142onek komitet\u00f3w organizacyjnych obu tych konkurs\u00f3w. Przybli\u017ca tak\u017ce uczniom Godzin\u0119 kodowania po polsku. Cz\u0142onek wielu rad i komitet\u00f3w zajmuj\u0105cych si\u0119 edukacj\u0105: przedstawiciel Polski w Technical Committee 3 on Education, dzia\u0142aj\u0105cego w ramach IFIP; cz\u0142onek Rady ds. Informatyzacji Edukacji (MEN), cz\u0142onek Pa\u0144stwowej Komisji Akredytacyjnej (2003-2004), Ekspert PKA (od 2002). W 2008 roku, autor wiod\u0105cy dokumentu \u201eKierunki dzia\u0142a\u0144 dotycz\u0105cych nauczania dzieci i m\u0142odzie\u017cy w zakresie problematyki funkcjonowania w spo\u0142ecze\u0144stwie informacyjnym. Nowe technologie w edukacji\u201d, kt\u00f3ry zosta\u0142 przyj\u0119ty przez MEN jako dokument ekspercki. Autor wizji edukacji w dokumencie \u201eKierunki rozwoju edukacji wspieranej technologi\u0105. Nowe technologie w edukacji. Propozycja strategii i planu dzia\u0142ania na lata 2014-2020\u201d. Ten dokument wyznacza kierunki rozwoju edukacji informatycznej z perspektyw\u0105 do 2020 roku. Za dzia\u0142alno\u015b\u0107 na polu edukacji informatycznej otrzyma\u0142 Medal Komisji Edukacji Narodowej (2004), nagrody zespo\u0142owe MEN za podr\u0119czniki i oprogramowanie edukacyjne (1993, 1998, 2002) oraz mi\u0119dzynarodowe wyr\u00f3\u017cnienie Best Practices in Education Award (Informatics Europe, 2013) za projekt Informatyka + (WWSI). W uznaniu dotychczasowych dzia\u0142a\u0144 zwi\u0105zanych z wdra\u017caniem komputer\u00f3w i technologii do edukacji w Polsce, Federacja IFIP przyzna\u0142a Polsce organizacj\u0119 Jubileuszowej X \u015awiatowej Konferencji na temat Komputer\u00f3w w Edukacji (WCCE, Toru\u0144 2-5 lipca 2013). Za jej organizacj\u0119 otrzyma\u0142 Outstanding Service Award (IFIP, 2014). Za sw\u00f3j najwi\u0119kszy sukces uznaje utrzymanie, wbrew powszechnym tendencjom w kraju i za granic\u0105, wydzielonych zaj\u0119\u0107 z informatyki w szko\u0142ach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, a ostatnio \u2013 propozycj\u0119 podstawy programowej kszta\u0142cenia informatycznego, obejmuj\u0105c\u0105 nauczaniem informatyki i programowania wszystkich uczni\u00f3w na wszystkich etapach edukacyjnych, kt\u00f3ra ma by\u0107 wdra\u017cana w szko\u0142ach wszystkich szczebli od roku szkolnego 2017\/2018 z pilota\u017cem w roku szkolnych 2016\/2017. Marzy przy tym, by uczniowie, z technologi\u0105 w r\u0119kach, ca\u0142y czas \u201epo\u0142\u0105czeni\u201d i z dost\u0119pem do kopalni wszystkiego (Internetu), przekonali si\u0119 (za Markiem Twainem), \u017ce \u201echodzenie do szko\u0142y, a og\u00f3lnie \u2013 edukacja \u2013 nie szkodzi ich kszta\u0142ceniu\u201d. Pasjonat historii informatyki i komputer\u00f3w, w\u0142a\u015bciciel kolekcji ponad 500 mechanicznych maszyn do liczenia i do pisania, popularyzuje histori\u0119 informatyki na wyk\u0142adach dla dzieci, m\u0142odzie\u017cy i\u00a0doros\u0142ych, organizuje wystawy swoich maszyn. Jego dewizy to: \u201erobi\u0107 lepiej to, co inni robi\u0105 dobrze\u201d oraz \u201e\u0142\u0105cz\u0105 nas wi\u0119zy ludzkie, nie maszyny\u201d, a hobby \u2013 praca, muzyka (m.in. Chopin, Mozart, Enigma, Vangelis, Oldfield, Jarre), lektury (literatura japo\u0144ska, Haiku, biografie, historia nauki i odkry\u0107). syslo@ii.uni.wroc.pl; syslo@mat.umk.pl; http:\/\/mmsyslo.pl\/","sameAs":["http:\/\/mmsyslo.pl\/"],"url":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/author\/maciejmsyslo\/"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7927"}],"collection":[{"href":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/38"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7927"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7927\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/8017"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7927"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7927"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/archiwum.wroclife.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7927"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}