Mieszka\u0144cy stolicy Hiszpanii o kierunkach rozwoju swojego miasta decyduj\u0105 za po\u015brednictwem internetowej platformy \u2013 Decide Madrid. To narz\u0119dzie zar\u00f3wno do zwi\u0119kszania partycypacji spo\u0142ecznej mieszka\u0144c\u00f3w, jak i pog\u0142\u0119bienia dyskusji o mie\u015bcie. <\/strong><\/h2>\n\n\n\n
Platforma zosta\u0142a wprowadzona w 2015 roku – za jej po\u015brednictwem mieszka\u0144cy zg\u0142aszaj\u0105 projekty i g\u0142osuj\u0105 w ramach madryckiego bud\u017cetu obywatelskiego, sk\u0142adaj\u0105 petycje do w\u0142adz oraz inicjuj\u0105 debaty w wa\u017cnych dla \u017cycia miasta sprawach. \u201eDecide Madrid\u201d s\u0142u\u017cy tak\u017ce w\u0142adzom do przeprowadzania konsultacji spo\u0142ecznych.<\/p>\n\n\n\n
Przyk\u0142adem, kt\u00f3ry najlepiej obrazuje skuteczno\u015b\u0107 madryckich konsultacji spo\u0142ecznych by\u0142 projekt przebudowy i zmiany funkcjonalno\u015bci Placu Hiszpa\u0144skiego \u2013 reprezentacyjnego skweru po\u0142o\u017conego przy Gran Via, g\u0142\u00f3wnej arterii handlowej miasta. Mieszka\u0144cy zg\u0142osili 72 projekty przebudowy Placu, spo\u015br\u00f3d kt\u00f3rych w wyniku g\u0142osowania internetowego do g\u0142\u00f3wnej fazy zosta\u0142o zakwalifikowanych 10 projekt\u00f3w. Do ostatecznego g\u0142osowania trafi\u0142y 2 koncepcje, zaakceptowane przez miejsk\u0105 komisj\u0119, jako mo\u017cliwe do realizacji zar\u00f3wno ze wzgl\u0119d\u00f3w finansowych, jak i urbanistycznych. <\/p>\n\n\n\n
Ostatecznie zwyci\u0119\u017cy\u0142 projekt \u201eWelcome Mother Nature\u201d<\/em> \u2013 koncepcja stworzenia miejskiego parku w \u015bcis\u0142ym centrum miasta, zak\u0142adaj\u0105ca oddanie przestrzeni na tereny zielone i rekreacj\u0119. Uwzgl\u0119dniaj\u0105ce w pierwszej kolejno\u015bci potrzeby ruchu pieszego. Zmianie ulegnie tak\u017ce otoczenie Placu \u2013 zmieni\u0107 si\u0119 ma charakter prowadzonych w okolicy lokali us\u0142ugowych. Wszystko w duchu slow <\/em>i zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju. Matka Natura zwyci\u0119\u017cy\u0142a z betonem.<\/p>\n\n\n\n
Sam proces wy\u0142onienia i promocji projektu oczywi\u015bcie wykracza\u0142 poza funkcjonalno\u015b\u0107 platformy \u201eDecide Madrid\u201d. Obejmowa\u0142 szereg dzia\u0142a\u0144 skierowanych do lokalnej spo\u0142eczno\u015bci, przedstawicieli biznesu czy s\u0105siedzkich wsp\u00f3lnot. Jednak\u017ce, to za po\u015brednictwem Internetu odbywa\u0142y si\u0119 ostateczne g\u0142osowania oraz toczy\u0142a si\u0119 dyskusja dotycz\u0105ca konkretnych koncepcji. Po wyborze projektu przez mieszka\u0144c\u00f3w w\u0142adze miasta by\u0142y zobligowane do jego realizacji i zabezpieczenia odpowiednich \u015brodk\u00f3w. A jest to kwota niebagatelna \u2013 63 miliony euro. <\/p>\n\n\n\n